Gå til innhold

barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Xen min har ikke betalt barnebidra til meg.vi har det gjennom nav.skylder meg xx antall tusen.nå har han fått seg jobb.prøvetid bare tror jeg.får bra med penger.det jeg lurer på er ;

Kan de legge inn trekk på lønnen hans.selv om han er i prøvetid?

Han sier at de har tatt det første avdrage nå fra han.men kan det stemme når jeg ikke har mottatt noen penger?

Hvordan gjør nav det da? Når de har forskutert minstebidraget til meg å han skal egentlig betale det dobbelte av det jeg har fått?

Myyye rot men håper på svar ♡

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du søkt om bidragsforskudd og fått et vedtak på det? Hvis ikke får du ikke noe forskudd.

Inntekt er inntekt, og lønn i prøvetiden er så absolutt det. Det kan ta noe tid fra de trekker han i lønn (eller om han har betalt, i så fall er forfall den 25. i måneden). De vil opplyse deg om dette stemmer hvis du ringer Nav Innkreving.

Skrevet

Ts .jeg har tidligere søkt om bidragsforskudd å får dette.men det er halvparten av det som barnefar skal betale.er det fast utbetaling av barnebidrag?

Skrevet

Dersom du har mottatt bidragsforskudd vil bidragspliktige opparbeide seg gjeld både til deg og til nav.. Snakk med nav innkreving angående oppstart av trekk i lønn...... Han må ikke betale dobbelt opp nødvendigvis, men om han f.eks får noe ekstra penger (f.eks penger tilbake på skatten) kan nav gå inn og ta disse for å dekke inn gjeld han har til deg og til nav...

Anonymous poster hash: 1e242...7a9
Skrevet

Ts. Ja han sier nå at han fikk trekk på lønnen han fikk for en 3-4 dager siden å da ble han trekt det han skal egentlig betale i måneden. Men jeg lurer på om det blir sent til meg etterhvert.eller om de prioriterer seg selv først (altså nav) .

Er det faste dager bidrag fra far kommer inn til bidragsmottaker (i dette tilfelle meg ) ?

Skrevet

Ts. Ja han sier nå at han fikk trekk på lønnen han fikk for en 3-4 dager siden å da ble han trekt det han skal egentlig betale i måneden. Men jeg lurer på om det blir sent til meg etterhvert.eller om de prioriterer seg selv først (altså nav) .

Er det faste dager bidrag fra far kommer inn til bidragsmottaker (i dette tilfelle meg ) ?

Nei, de dekker ikke opp sitt eget utlegg først. Det er vanlig at de foreslår en nedbetalingsavtale for opparbeidet gjeld. Vanligvis er det betalingsfrist den 25 i måneden, men når det er lønnstrekk kommer det etter at det er trukket. Det vil den første gangen ta litt lenger tid siden arbeidsgiver overfører pengene til NAVI, og NAVI overfører til deg igjen. Men når trekket er i gang vil du få pengene omtrent på samme tid hver måned.

Skrevet

Ts. Okey kontormus ;) men er det faste dager utbetalingen til meg skjer ?

Skrevet

du skriver et annet sted at du har så mye tid til overs, kan du ikke heller bruke den tiden på å skaffe deg en ekstrajobb/jobb i stedet for å ta hånda ned i lommma til eksen din sin lønnslipp? Anonymous poster hash: 5f74a...445

• Liker 1
Skrevet

du skriver et annet sted at du har så mye tid til overs, kan du ikke heller bruke den tiden på å skaffe deg en ekstrajobb/jobb i stedet for å ta hånda ned i lommma til eksen din sin lønnslipp?

Anonymous poster hash: 5f74a...445

Eksen betaler for barnet sitt, ikke for henne.

Anonymous poster hash: bd05f...667

• Liker 1
Gjest Miranda2011
Skrevet

Xen min har ikke betalt barnebidra til meg.vi har det gjennom nav.skylder meg xx antall tusen.nå har han fått seg jobb.prøvetid bare tror jeg.får bra med penger.det jeg lurer på er ;

Kan de legge inn trekk på lønnen hans.selv om han er i prøvetid?

Han sier at de har tatt det første avdrage nå fra han.men kan det stemme når jeg ikke har mottatt noen penger?

Hvordan gjør nav det da? Når de har forskutert minstebidraget til meg å han skal egentlig betale det dobbelte av det jeg har fått?

Myyye rot men håper på svar ♡

Hvis det er sånn at bidraget går gjennom NAV, så ta en tlf dit, de kan best svare på dette.

Skrevet

Ts. Okey kontormus ;) men er det faste dager utbetalingen til meg skjer ?

Det blir omtrent på samme dato hver gang, men justér litt for helge-dager og andre helligdager.

Skrevet

du skriver et annet sted at du har så mye tid til overs, kan du ikke heller bruke den tiden på å skaffe deg en ekstrajobb/jobb i stedet for å ta hånda ned i lommma til eksen din sin lønnslipp?

Anonymous poster hash: 5f74a...445

Du syns at bare den ene av foreldrene skal sørge for barnet? Ja, for det er jo god moral!

Skrevet

Kontormus tar feil!!!!! (Ikke uvanlig)

Du mottar forskudd som er en minstesats, men dog beregnet at skal dekke det viktigste.

NAV trekker x i lønn og dekker opp gjelden hans først.

Først når all tidligere gjeld er betalt, vil du motta det som er fastsatt.

Anonymous poster hash: ec9ab...aca

Gjest Lite nytt
Skrevet

Bf her opparbeidet seg gjeld. Da tvangstrekket startet fra hans konto fikk jeg alltid litt mere enn hva det månedelig bidragsbeløpet var for at det skulle dekke opp gjelda han hadde.

(Men det kan jo være at bidragspliktige betaler mer enn hva jeg fikk på konto slik at både gjelden til meg (barnet) ble nedbetalt samtidig som det han skyldte nav ble nedbetalt. Jeg vet ikke hvor mye han ble trukket, bare hva jeg selv mottok på kontoen. Men ja, nedbetalingen av gjelden starter med en gang så fremst bidragspliktige ikke allerede er på max av betalingsdyktighet etter Navs regler.

Jeg anbefaler deg å snakke med Nav innkreving direkte, de gir deg svar på alt du måtte lure på.

Tlf: 21 05 11 00

Skrevet (endret)

Du mottar forskudd som er en minstesats, men dog beregnet at skal dekke det viktigste.

Ja, da kan det jo ungene være godt voksne før de får bidrag for de som har betydelig gjeld. Eller de får kanskje ikke bidraget sitt i det hele tatt hvis de rekker å fylle 18 før gjelden er nedbetalt.

Og her i gården ble bidragsgjeld betalt parallelt med løpende bidrag, så...

Innlegget er ryddet for AB-hets.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg strekker meg aldeles ikke etter pengesekken til xen min! Vi har flere barn enn et og han har ikke betalt ei krone på over et år.så synes det virkelig er på tide at han hjelper til

Skrevet

Jeg blir stadig forundret ved slike problemstillinger at folk ikke ringer NAV og spør.

De er forpliktet til å gi denne informasjonen, og da får man riktig svar.

Skrevet

Tror du skal være forsiktig med å påstå at kontormus tar feil gitt. For slik reglene er så går gjelden til bidragsbarnet først, deretter gjelden til staten.

Så TS vil få dekket opp det som mangler etterhvert før staten tar sin del.

Du har fått korrekte svar fra Kontormus TS. Dette har jeg dessverre vært gjennom selv ved noen anledninger.

Det som nå er trukket fra bidragsyters lønn er nok det vanlige bidraget, da får du dette noen dager etter over på din konto. Så vil NAVI inngå avtale med BY om bidragsgjelden, hvis dette ikke går så vil de sette inn tvangstrekk av gjelden også. Gjelden til barnet går foran all annen gjeld, også den til staten.

Anonymous poster hash: 4416b...0ef

Skrevet

Jeg blir stadig forundret ved slike problemstillinger at folk ikke ringer NAV og spør.

De er forpliktet til å gi denne informasjonen, og da får man riktig svar.

Og jeg blir også forundret over at folk da ikke vet at det er NAVI som har med trekk av lønn når det kommer til bidrag. For NAV kan nemlig ikke svare på de spørsmålene.

Anonymous poster hash: 4416b...0ef

Skrevet

Og jeg blir også forundret over at folk da ikke vet at det er NAVI som har med trekk av lønn når det kommer til bidrag. For NAV kan nemlig ikke svare på de spørsmålene. Anonymous poster hash: 4416b...0ef

Men det kan også NAV i formere om bedre enn KG...Eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...