AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #1 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg trenger tips eller oppskrifter til hvordan å "skjule" fisk i mat. Jeg har en samboer som absolutt ikke liker fisk, eller det vil si.. han liker ikke torsk og laks å nekter derfor å smake på noe annet. Jeg er ikke glad i mye fisk selv, hater laks og er ikke begeistret for torsk, men jeg prøver alltid å smake på ting å har blant annet funnet frem til en fisk som heter pangasius som jeg faktisk klarer å spise. Jeg har også lyst til å spise litt fisk innimellom fordi det er sunt. Problemet er derfor at jeg ikke kan lage det, fordi han nekter å smake på det engang. Derfor lurer jeg på. Er det noe jeg kan lage med fisk hvor jeg "kamuflerer" fisken? Sånn at jeg kan servere uten å fortelle at det er fisk. Bare for å få han til å forstå at det faktisk KAN være godt? Anonymous poster hash: 49ece...266
Tonka Skrevet 9. oktober 2013 #2 Skrevet 9. oktober 2013 Hmm... Godt spørsmål. Kommer ikke på noen kjempeforslag, men man kan kanskje skjule fisk ved å bruke det (blandet med masse annet godt) som fyll i f.eks. tortellini? Og muligens vårruller. Ellers er jo fisk veldig lett gjenkjennelig på både lukt, smak og utseende, fiberne i fiskekjøttet ligner jo ikke på så mye annet. Så det enkleste må jo være å pakke det inn og faktisk gjemme det bland andre råvarer. Har du prøvd å gi ham fish&chips? Det glir jo ned hos veldig mange fiskehatere i alle fall...
Saraby Skrevet 9. oktober 2013 #3 Skrevet 9. oktober 2013 Hmm... Godt spørsmål. Kommer ikke på noen kjempeforslag, men man kan kanskje skjule fisk ved å bruke det (blandet med masse annet godt) som fyll i f.eks. tortellini? Og muligens vårruller. Ellers er jo fisk veldig lett gjenkjennelig på både lukt, smak og utseende, fiberne i fiskekjøttet ligner jo ikke på så mye annet. Så det enkleste må jo være å pakke det inn og faktisk gjemme det bland andre råvarer. Har du prøvd å gi ham fish&chips? Det glir jo ned hos veldig mange fiskehatere i alle fall... Takk for fint råd. Han elsker jo faktisk vårruller å jeg elsker pasta (og mat laget fra bunnen av) , så han ville ikke blitt overrasket hvis jeg sto å lagde tortellini fra bunnen av. Tror ikke fish&chips ville gått helt hjem her nei.. Virker som han nesten får angst bare av ordet "fisk". Det irriterer meg veldig at han ikke engang er villig til å prøve å smake. Er HELT greit for meg hvis han ikke liker noe, men da skal han fader i meg ha smakt først! Det minner meg om en 3 år gammel som nesten ikke rekker å se på maten engang før han utbryter "Liker ikke".
Gjest JegHeterIngenting Skrevet 9. oktober 2013 #4 Skrevet 9. oktober 2013 En person som ikke tør å smake på en type mat fordi han har smakt en annen variant er.. en idiot. Den beste fisken jeg vet om er helt klart makrell som er grillet. Fantastisk. Eventuelt så kan du forsøke å lage fisketaco. Fisk i stedet for kjøttdeig i tacoen. Har ikke forsøkt det selv, men har hørt at det er godt. 2
Gjest Arbeider Skrevet 9. oktober 2013 #5 Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Sjekk retter ment for barn. Ellers burde du være forsiktig med å prøve å lure mannen din til å spise noe han ikke vil. Endret 9. oktober 2013 av Arbeider
Tonka Skrevet 9. oktober 2013 #6 Skrevet 9. oktober 2013 Da er kanskje ikke fish&chips helt tingen nei... Og det der er så rart med fisk - noen blir helt fra seg bare ved tanken, men pølser og andre ulumskheter, det spiser de uten å blunke. Lykke til da, håper at du klarer å få i ham et fiskemåltid som han faktisk liker. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #7 Skrevet 9. oktober 2013 En person som ikke tør å smake på en type mat fordi han har smakt en annen variant er.. en idiot. Det tør jeg påstå at en person som serverer en annen person noe vedkommende ikke liker, uten å fortelle at det er det, også er. Anonymous poster hash: 4e751...84e
Gjest Snoken- Skrevet 9. oktober 2013 #8 Skrevet 9. oktober 2013 Sjekk retter ment for barn. Haha. Tenkte drittunge som ikke tørr å smake på noe annet fisk. Så dette er sikkert ikke en dum ide. 1
Saraby Skrevet 9. oktober 2013 #9 Skrevet 9. oktober 2013 Hehe, dere som kommer med kommentarer om at det er dumt å "lure" mannen til noe han ikke vil; Vi har hatt denne fiskediskusjonen flere ganger og han har sagt at hvis jeg noen gang kan lage noe som han faktisk ikke vet eller merker er fisk, så er det greit Til dere andre: Jeg vil selvfølgelig ikke gå så langt som å kalle min samboer for en idiot fordi dette er snakk om mannen jeg elsker høyt. Men, har alltid selv ment at mennesker som sier de ikke liker mat før de har smakt, er uintelligente. Fiskeretter ment for barn er faktisk ingen dum idè, da mange sliter med å få barn til å spise fisk. 1
Saraby Skrevet 9. oktober 2013 #10 Skrevet 9. oktober 2013 Da er kanskje ikke fish&chips helt tingen nei... Og det der er så rart med fisk - noen blir helt fra seg bare ved tanken, men pølser og andre ulumskheter, det spiser de uten å blunke. Lykke til da, håper at du klarer å få i ham et fiskemåltid som han faktisk liker. Haha, ja. Jeg har aldri likt fisk selv, så jeg skjønner han selvsagt. Det er bare delen ved å ikke tøre å smake jeg ikke skjønner. Jeg smaker jevnlig på ting jeg ikke tidligere har likt, bare for å se om jeg liker det nå når jeg er blitt eldre. Å har nå oppdaget noe fisk som faktisk ikke har den veldig utprega fiskesmaken. Har også nettopp begynt å like makrell i tomat, men kan ikke spise mer enn en brødskive med det før jeg blir kvalm! Å når du snakker om pølser osv. Samboeren min sin livrett er .... grandiosa! Heldigvis er dette bedre etter at jeg flyttet inn siden jeg er veldig opptatt av mat laget fra bunnen av . Tusen takk :D
Gjest Eurodice Skrevet 9. oktober 2013 #11 Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Du skal få et forslag fra meg. Det er meget enkelt å gjennomføre. Du lager mat som du liker, til deg selv. Mannen kan lage sin egen mat slik han vil ha det. Problem solved. Sitter han og uffer og æsjer seg borte hos folk, også? Endret 9. oktober 2013 av Arabella 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #12 Skrevet 9. oktober 2013 Hehe, dere som kommer med kommentarer om at det er dumt å "lure" mannen til noe han ikke vil; Vi har hatt denne fiskediskusjonen flere ganger og han har sagt at hvis jeg noen gang kan lage noe som han faktisk ikke vet eller merker er fisk, så er det greit Da er det en helt annen sak! Hva med fiskeburger? Fiskekaker i biter og pasta? Anonymous poster hash: 4e751...84e
Saraby Skrevet 9. oktober 2013 #13 Skrevet 9. oktober 2013 Du skal få et forslag fra meg. Det er meget enkelt å gjennomføre. Du lager mat som du liker, til deg selv. Mannen kan lage sin egen mat slik han vil ha det. Problem solved. Sitter han og uffer og æsjer seg borte hos folk, også? God idè, bortsett fra at jeg fortiden er arbeidsledig og vi faktisk lever på hans inntekt. Da føler jeg at jeg må bidra litt
Saraby Skrevet 9. oktober 2013 #14 Skrevet 9. oktober 2013 Da er det en helt annen sak! Hva med fiskeburger? Fiskekaker i biter og pasta? Anonymous poster hash: 4e751...84e Somsagt så vil han ikke vite at det han spiser er fisk Fiskeburger er godt, men det er veeldig lett gjennomskuelig! men takk for tips uansett :D
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #15 Skrevet 10. oktober 2013 God idè, bortsett fra at jeg fortiden er arbeidsledig og vi faktisk lever på hans inntekt. Da føler jeg at jeg må bidra litt Hva har det med saken å gjøre? Vi er litt i samme situasjon. Jeg er hjemmeværende, så matlagingen er min jobb og mannen er kresen. Det betyr at det er mitt ansvar å sørge for at vi har et variert og sunt kosthold. Det går greit å kamuflere ting han tror han ikke liker som eddik, sennep, fløte osv. Problemet hos oss er at mannen har spist disse tingene i kombinasjoner som han ikke liker og tror derfor at enkeltingrediensene er problemet. Når han først har oppdaget at han liker noe og jeg forteller ham at det er en "forbudt" ingrediens i den, da går det helt greit senere med denne ingrediensen. Jeg synes du skal servere fisken som fisk, men passe på hva slags sauser og tilbehør du serverer til. Dere får lage en regel om at han skal smake på maten uansett. Kanskje han lar seg overraske. Tidligere spiste mannen kun fiskepinner. Senere gikk vi over til fiskefileter, deretter laksekoteletter og helstekt fisk servert uten hode og hale. Nå kan jeg slenge en hel fisk med hele sulamitten på tallerkenen hans, og han spiser i vei og renser selv uten å foretrekke en mine. Anonymous poster hash: d5874...790 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #16 Skrevet 10. oktober 2013 Skjult fisk: Saus med ansjos? Passer godt på pizza og til pasta. Det er bare å mose i vei. Dressing med ansjos? For eksempel til en salat med kyllingbryst. Igjen, knust ansjosen godt og han merker ingenting. Har han prøvd hvalkjøtt? Hvis du får tak i skikkelig fersk hvalbiff og steker det, så er det bare å si at det er et eksotisk dyr fra Afrika eller noe. Hvalbiff er såpass mørkt og rødt at det ser ut som kjøtt, og det smaker jo ikke fisk heller. Forutsatt at det er ferskt, selvsagt. Fra hvalbiff er veien kort til tunfiskbiff. Igjen, folk kjenner bare tunfisk fra hermetikk, mens fersk tunfisk er noe ganske annet og minner lite om andre fiskearter. Paneres med sesamfrø. Vitello tonnato er kalvekjøtt med tunfisksaus, og igjen, man skal ha meget gode smaksløker for å skjønne at det er fisk i sausen. Å oppdra kresne menn er fader meg verre enn å oppdra unger, spør du meg! Anonymous poster hash: d5874...790
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #17 Skrevet 10. oktober 2013 Du kan evt også google Surf'n'turf-oppskrifter. Anonymous poster hash: d5874...790 1
Sjokoladenøtt Skrevet 10. oktober 2013 #18 Skrevet 10. oktober 2013 Blir som kjæresten min prøver å lure løk inn i maten min. Han skjønte at han hadde gjort noe galt når jeg plutselig måtte spy midt i middagen Så det er ikke like enkelt å lure noen når de haaater smaken/konsistensen Jeg hater laks og rein fisk, men jeg kan tvinge i meg en fiskekake eller fiskepinne. Det smaker jo tilnærmet ikkenoe... Skjønner ikke at det skal være så fælt å smake på da, det må da en voksen mann klare Bind ham fast og putt det i munnen hans. Jeg ble tvingt til å spise sushi sånn, og det var overhodet ikke så ille som jeg trodde
Lou Salome Skrevet 10. oktober 2013 #19 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg ville lagd en supergod fiskerett, isgalt er godt, eller flyndrefilet. Med knallgod saus, og alt tilbehør etter boka (gjerne en Hellstrøm-bok). Ikke mat for barn, men mat for kresne voksne. Ha vin til som matcher, og be et vennepar. Ha forrett og dessert, men avtal med ham at han må smake, og det er ikke lov og uffe og akke seg, da må han spise tilbehøret og gjøre gode miner til slett spill. Sørg for at vennene er glad i fisk. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå