Gå til innhold

Er jeg laktose-intolerant?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Det rare er at jeg noen ganger ikke reagerer i det hele tatt, selv ved høyt inntak, mens andre ganger får jeg akutte magesmerter med følgende akutt diare. Jeg får jo aldri diaré ellers, kun etter melk. Dette har jeg vært veldig bevisst på å finne ut av nemlig, så det er helt sikkert. Reagerer kanskje 50% av gangene, mens de resterende 50 får jeg ingen symptomer.

Jeg hadde en god porsjon karbonadedeig med hjemmelaget tomatsaus(med biter av tomat) til middag kl. 15 i dag, og nå, klokken er snart 20, får jeg diare, hvor jeg ser at karbonadedeigen ikke er ferdig fordøyd, sammen med tomatene........ Spiste nemlig en stor porsjon fløyelsgrøt for en halvtime siden.

Er dette laktoseintoleranse?! Det må jo være det? Synes bare det er så rart at jeg ikke alltid reagerer, til tross for stort inntak.. Men får altså aldri diare ellers.



Anonymous poster hash: db3c9...399
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo være noe annet som gjør det. Uansett, ingen her kan hjelpe deg, du må til legen.



Anonymous poster hash: 56a69...cbc
Skrevet

Det rare er at jeg noen ganger ikke reagerer i det hele tatt, selv ved høyt inntak, mens andre ganger får jeg akutte magesmerter med følgende akutt diare. Jeg får jo aldri diaré ellers, kun etter melk. Dette har jeg vært veldig bevisst på å finne ut av nemlig, så det er helt sikkert. Reagerer kanskje 50% av gangene, mens de resterende 50 får jeg ingen symptomer.

Jeg hadde en god porsjon karbonadedeig med hjemmelaget tomatsaus(med biter av tomat) til middag kl. 15 i dag, og nå, klokken er snart 20, får jeg diare, hvor jeg ser at karbonadedeigen ikke er ferdig fordøyd, sammen med tomatene........ Spiste nemlig en stor porsjon fløyelsgrøt for en halvtime siden.

Er dette laktoseintoleranse?! Det må jo være det? Synes bare det er så rart at jeg ikke alltid reagerer, til tross for stort inntak.. Men får altså aldri diare ellers.

Anonymous poster hash: db3c9...399

Det er nok best du tar en tur til legen.

Der kan du få henvisning til gastroenterolog dersom legen ikke selv kan kjøre en laktosebelastningstest. Det kan være en hel del andre ting og. Best å få det sjekket opp.

Skrevet

Det er nok best du tar en tur til legen.

Der kan du få henvisning til gastroenterolog dersom legen ikke selv kan kjøre en laktosebelastningstest. Det kan være en hel del andre ting og. Best å få det sjekket opp.

Hva annet kan det eventuelt være, siden det kun skjer etter melkeinntak? -TS

Anonymous poster hash: db3c9...399

Skrevet

Hva annet kan det eventuelt være, siden det kun skjer etter melkeinntak? -TS

Anonymous poster hash: db3c9...399

Jeg synes ikke du skal spekulere i hva det kan være. Det skaper bare unødvendig helseangst.

Det kan være betennelser i mage, eller tarm. Det kan være noe annet du er intolerant mot osv.

Skrevet

Hva annet kan det eventuelt være, siden det kun skjer etter melkeinntak? -TS

Anonymous poster hash: db3c9...399

Jeg trodde jeg ikke tålte melk - eller muligens gluten, og i hvert fall ikke kjøtt og fet mat. Men det viste seg å være fruktose. Tomatsaus er f.eks en av de tingene jeg reagerer akutt og kraftig på.

Greia er at det er ganske vanskelig å tenke på alle muligheter selv, det smarteste er å ta opp med legen. Ta de tester som kan tas, og få hjelp til å utelukke om testene ikke gir noen svar.

Finnes tester for laktose, fruktose, kasein (melkeprotein) og gluten i hvert fall.

Anonymous poster hash: 75162...868

Skrevet

Jeg har også sterk mistanke om at jeg er laktoseintolerant. Har ikke giddet å gå til legen, fordi symptomene taler for seg selv. Dessuten er det enkelt å unngå: kjøp laktosefri melk, fløte og yoghurt. Jeg reagerer langt mindre på syrnede melkeprodukter (kan drikke surmelk, spise noe rømme og vanlig yoghurt), og det er visstnok vanlig ut fra det jeg har lest. Kan det være derfor du opplever at du ikke alltid reagerer?

Anonymous poster hash: 9f369...e87

Skrevet

Jeg synes ikke du skal spekulere i hva det kan være. Det skaper bare unødvendig helseangst.

Det kan være betennelser i mage, eller tarm. Det kan være noe annet du er intolerant mot osv.

Helseangst får jeg hvert fall når du sier at jeg kan ha en tarmsykdom. Det skjer jo kun etter melkeinntak? Jeg tåler gluten og andre ting når jeg spiser de for seg. Har ingen andre mageplager, og synes tarmsykdom da høres utenkelig ut. -TS

Anonymous poster hash: db3c9...399

  • Liker 1
Skrevet

Det er også verdt å nevne at de fleste laktoseintolerante tåler en viss belastning per "gang". Hvor mye varierer litt, men det nevnes ofte tall fra 5-12g per dose.

Ikke alle melkeprodukter inneholder noe særlig laktose. Bakteriene som syrner melk til ulike syrnede meieriprodukter omgjør laktose til melkesyre og innholdet er derfor ofte vesentlig lavere enn i det opprinnelige produktet.

Skrevet

Jeg er laktoseintolerant, når jeg får i meg for mye blir jeg sinnsykt oppblåst, masse luftsmerter og noen ganger diare og noen ganger kvalme..

Går over om jeg sover noen timer.

Men lurt å få det sjekket, ja :-)

Anonymous poster hash: 472fe...1e3

Skrevet

Det er også verdt å nevne at de fleste laktoseintolerante tåler en viss belastning per "gang". Hvor mye varierer litt, men det nevnes ofte tall fra 5-12g per dose.

Ikke alle melkeprodukter inneholder noe særlig laktose. Bakteriene som syrner melk til ulike syrnede meieriprodukter omgjør laktose til melkesyre og innholdet er derfor ofte vesentlig lavere enn i det opprinnelige produktet.

?????????????????????????????????

Anonymous poster hash: db3c9...399

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...