AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #1 Skrevet 9. oktober 2013 Hei. Er det noen som vet hvordan turnusen for ambulansearbeidere er lagt opp? Vet at det kommer litt an på sted osv, men hadde blitt glad for eksempler Anonymous poster hash: 6bec9...935
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #2 Skrevet 9. oktober 2013 Bergen sentrum har 2 skift pr 12 - 13 timer eks 07-19 eller 08-19/19-08 Distrikter med mye oppdrag i gjennomsnitt 8 døgn pr mnd kl 08-08, da har mann for eks en tunus hvor arbeid er Mandag og torsdag, tirsdag og fredag, eller onsdag og lørdag søndag og onsdag. uke vaktene er på 24 og 48 timer. Distrikter med mindre oppdragsmengde har 48 og 72 times vakter. madag-onsdag, onsdag til fredag, fredag til mandag, med vaktbytte kl 08. Anonymous poster hash: dbc48...61b
kattepus89 Skrevet 9. oktober 2013 #3 Skrevet 9. oktober 2013 Mine foreldre jobber som ambulansearbeidere, og de jobber 7 døgn på og 7 døgn av. Men slik jeg har forstått det så går det fint siden dette er en liten plass hvor hyppigheten på turene ikke er så stor. Men har hørt eksempler på at pappa f eks har vært ute og kjørt i 48 timer...
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #4 Skrevet 9. oktober 2013 Disse turnusene er veldig forskjellig fra distrikt til distrikt og foretak til foretak. en ting er dager og timer du er på jobb, Mann har alt i fra 3 skifts ordninger til vakter på opp til 9 døgn. Men vakter som går over lengre perioder er ikke altid bare fryd og gammen, Mann har skjelden full betaling på døgn vakter. eks Jeg er på jobb i 24 timer, men får kun betalt for 16,3timer pr døgn. dersom vi må ut å kjøre på natten, så får mann 50% overtid av ordinær lønn i det antall minutter mann er ute (ja de regner faktisk på minutter) Eks 2, vakter på 9 døgn, full betaling mellom kl 1/3 time betaling fra 07-12 full timelønn 12-16. ingen betaling mellom 16-07. i helgen kun betaling mellom 12-15. Som du sikkert skjønner kan turnusen være fin, men betalingen er ikke noe å skryte av. du tilbringer opp til 21 timer på arbeidsplassen, uten å få en krone. Anonymous poster hash: dbc48...61b
Gjest Propelly Skrevet 9. oktober 2013 #5 Skrevet 9. oktober 2013 Døgnturnus 2 døgn - 2 døgn - 3 døgn, totalt 8 døgn i mnd. Jobb hver 4 helg. Altså, mandag til onsdag, onsdag til fredag, og fredag til mandag.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #6 Skrevet 10. oktober 2013 Ja ok... Det blir evt Bergen som blir stedet jeg jobber på. Men synes det høres rart ut at du er på jobb uten å få betalt?? Er det lov og hvorfor gjør de det? ts Anonymous poster hash: 6bec9...935
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #7 Skrevet 10. oktober 2013 Ja ok... Det blir evt Bergen som blir stedet jeg jobber på. Men synes det høres rart ut at du er på jobb uten å få betalt?? Er det lov og hvorfor gjør de det? ts Anonymous poster hash: 6bec9...935 Jeg jobber i Området vest, og vi har to biler stasjonert i Bergen sentrum, og 3 distrikts biler. Når mann er på jobb i Sentrum går mann 12-13 timers skift, og da får vi betalt for alle timene. Men på døgnvakt gjør vi ikke det, vi har nettopp greid å heve grensen fra 16 timer til 18,noe timer. Grunnen til at dette blir gjort, er fordi det er mer lønnsomt for arbeidsgiver å betale 18 timer i stede for 24 timer. Dette er også en ordning Fagforeningene har gått med på, så det er nok lov. Når det gjelder lønnsomheten med denne ordningen i området vest (og nord egentlig) så kan dette diskuteres, vi har MYE natte kjøring, og får jo en del ekstra overtids betaling for dette. så hos oss kunne man egentlig gitt oss full betaling, Men på plasser hvor de sover så og si hver natt, kan jeg forstå at arbeidsgiver ikke vil betale en 24 timers lønn. Anonymous poster hash: dbc48...61b
Luckiness Skrevet 10. oktober 2013 #8 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg jobber i Området vest, og vi har to biler stasjonert i Bergen sentrum, og 3 distrikts biler. Når mann er på jobb i Sentrum går mann 12-13 timers skift, og da får vi betalt for alle timene. Men på døgnvakt gjør vi ikke det, vi har nettopp greid å heve grensen fra 16 timer til 18,noe timer. Grunnen til at dette blir gjort, er fordi det er mer lønnsomt for arbeidsgiver å betale 18 timer i stede for 24 timer. Dette er også en ordning Fagforeningene har gått med på, så det er nok lov. Når det gjelder lønnsomheten med denne ordningen i området vest (og nord egentlig) så kan dette diskuteres, vi har MYE natte kjøring, og får jo en del ekstra overtids betaling for dette. så hos oss kunne man egentlig gitt oss full betaling, Men på plasser hvor de sover så og si hver natt, kan jeg forstå at arbeidsgiver ikke vil betale en 24 timers lønn. Anonymous poster hash: dbc48...61b Det er vel også slik at man kan sove under disse 24timers vaktene? Så man jobber jo ikke alle 24timene, selv om det sikkert kan skje innimellom.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #9 Skrevet 10. oktober 2013 Det er vel også slik at man kan sove under disse 24timers vaktene? Så man jobber jo ikke alle 24timene, selv om det sikkert kan skje innimellom. I teorien kan vi det, vi har egen soverom med bad så mulighetene er der. Men problemet i området er at kjøregrunnlaget er såpass høyt, at vi vanligvis bare får mellom 2-4 timers sammenhengende søvn. Anonymous poster hash: dbc48...61b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #10 Skrevet 10. oktober 2013 Hva i all verden?! Hvorfor er turnusene lagt opp sånn? Og ikke som turnuser som f.eks er på sykehus og sykehjem? Kan jo ikke være trygt eller bra for personalet å jobbe i så mange timer! Det visste jeg virkelig ikke! Anonymous poster hash: 1da0d...d80 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #11 Skrevet 10. oktober 2013 Hva i all verden?! Hvorfor er turnusene lagt opp sånn? Og ikke som turnuser som f.eks er på sykehus og sykehjem? Kan jo ikke være trygt eller bra for personalet å jobbe i så mange timer! Det visste jeg virkelig ikke! Anonymous poster hash: 1da0d...d80 Å ha 3 skift er lite gunstig, da går det mye tid med på mannskapsbytter, mann må oftere tilbake til stasjonene og det skal selvsagt være flere pauser. (nå har vi få men lange pauser på opp til 50 min) og da mann får gjennomført færre oppdrag per vakt, det er også veldig får (vet egentlig ikke om noen hos oss) som ønsker 3 skifts ordninger. Det er ikke bra å jobbe slike turnuser, med det kjøregrunnlaget vi har nå, og værre kommer det til å bli, nov-mar mnd er de værste, da er natte kjøringen helt ekstrem. å jobbe 12 skift er mye bedre, og vi er flere som ønsker oss den ordningen. men det er Desverre for mange som fremdeles ønsker å gå døgnvakter, og deres begunnelse er at vi har lengre fri perioder. Anonymous poster hash: dbc48...61b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå