Gå til innhold

Å slutte å amme et barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som har småbarn som eeelsker ammingen? Min lille datter er nå 15mnd, og hun blir bare mer og mer glad i å die virker det som. Ble mer masete om dette etter at jeg begynte å jobbe for en mnd siden. Maser om pupp omtrent hele tiden når jeg kommer hjem (mer glad for å se den en meg, hehe). Prøver å avlede og finne på andre ting, men jeg syns det er vanskelig å nekte henne da jeg vet at hun trøster seg veldig med dette og det er veldig kos for henne (og meg forsåvidt, men litt upraktisk når det er så ofte). Gråter om hun ikke får. Merker at jeg har lyst til å slutte snart, men hvordan? Tenker at jeg kan holde på noen mnd til, men liker ikke helt at hun er blitt så fiksert på det. Bruker meg som en smokk liksom. Skulle så gjerne ønske hun likte smokk. Da kunne hun ha kosen sin med seg "hele tiden".

Min mor sier jeg bare må reise bort noen dager, også er det slutt når jeg kommer hjem, men jeg syns det høres litt drastisk ut.

Alle mine venners barn har mistet interessen selv, for lenge siden....

Anonymous poster hash: fad58...910
Videoannonse
Annonse
Gjest Modig mor
Skrevet

Prøv å ha en fast regel, for eksempel at det bare er amming etter kveldsstellet, før tannpussen. Da begrenser du det uten at du trenger å slutte helt, samtidig som det er forutsigbart og forståelig for henne.

Skjønner godt at du synes det er koselig å amme litt fremdeles, særlig når du har begynt å jobbe og er borte fra henne hele dagen.

Skrevet

Noen andre som har småbarn som eeelsker ammingen? Min lille datter er nå 15mnd, og hun blir bare mer og mer glad i å die virker det som. Ble mer masete om dette etter at jeg begynte å jobbe for en mnd siden. Maser om pupp omtrent hele tiden når jeg kommer hjem (mer glad for å se den en meg, hehe). Prøver å avlede og finne på andre ting, men jeg syns det er vanskelig å nekte henne da jeg vet at hun trøster seg veldig med dette og det er veldig kos for henne (og meg forsåvidt, men litt upraktisk når det er så ofte). Gråter om hun ikke får. Merker at jeg har lyst til å slutte snart, men hvordan? Tenker at jeg kan holde på noen mnd til, men liker ikke helt at hun er blitt så fiksert på det. Bruker meg som en smokk liksom. Skulle så gjerne ønske hun likte smokk. Da kunne hun ha kosen sin med seg "hele tiden".

Min mor sier jeg bare må reise bort noen dager, også er det slutt når jeg kommer hjem, men jeg syns det høres litt drastisk ut.

Alle mine venners barn har mistet interessen selv, for lenge siden....

Jeg syns en 15 mnd gammel jente er for stor for pupp! Jeg syns 1 år er grensen, men det er nå min mening..

Anonymous poster hash: 86593...196

• Liker 3
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg ville også begrenset ammingen. Morgen, ettermiddag og kveld (og natt om hun får da). Etterhvert blir det forutsigbart og det blir lettere for henne og forstå.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns en 15 mnd gammel jente er for stor for pupp! Jeg syns 1 år er grensen, men det er nå min mening..

Vel, hun er ikke for stor. Ferdig med det.

TS: Jeg har også en jente som elsket ammingen, og jeg ammet lenge. Her var det ikke noe problem, for det plagde ikke meg, og det ble mindre og mindre av seg selv på sikt ettersom hun ble eldre og var mer rundt og fartet. Men lenge var det et ritual at hun kom hjem fra barnehagen, sliten og trøtt, og rett bort til mamma og sofaen og kosen.

Det var nok endel som sikkert synes det var rart, og vi vet jo alle hvor mange dømmende og fordomsfulle meninger det finnes ute på nettet. Men det viktige er hva dere synes og hva som fungerer for dere. Dersom du har lyst til å slutte, kan du prøve å fase det ut, og gradvis redusere ammingene.

Jeg følte ikke spesielt på dette behovet, og til slutt bare sluttet hun av seg selv.

Angående det at det bare er å reise vekk noen dager: Det funket ikke her. Jeg har reist vekk flere helger, men neimen om det stoppet jenta - hun hadde klart seg fint uten, men tok det opp igjen når jeg kom hjem.

• Liker 7
Skrevet

Hørtes kjent ut. Her ble ammingen avsluttet like før 2-årsdagen, men da var det stortsett bare på morgenen den siste tida. Husker egentlig ikke hvordan jeg kuttet dagammingen, men tror det gikk gradvis: først kutte på dagtid, men fortsette m en gang v legging og på morgenen, deretter kuttet vi på kvelden. Tror vi snakket m henne og forberedte henne på at det f.x ikke ble pupp v legging etc. Det gikk veldig greit. På dagtid (og på morgenen) forsøkte jeg å avlede og friste med noe annet hun likte (blåbær, Biola el.l). Jeg ville heller ikke reise bort og overlate avvenningen tll noen andre, for tenkte liksom at hun iallefall skulle få ha mammaen selv om hun mistet puppen.

Anonymous poster hash: 0eded...494

Gjest Riskjeks
Skrevet

Begrens det til kvelden (og evt morgen om du har tid da). Natten er hun altfor stor til å få, det ødelegger jo bare nattesøvnen for dere begge.

Skrevet

Jeg ammet i to og og to mnd <3 Men "bare" morgen og kveld på slutten. Husker ikke helt hvordan det tok slutt og skulle gjerne husket den aller siste gangen! Prøv å begrens til morgen/kveld hvis du kjenner at det blir for mye, og nyt det så lenge du orker. Tiden de er små er så kort forhold til hele ditt liv <3

Skrevet

Signerer denne! Hun er altfor stor til å henge i puppen. Ekkelt!

Anonymous poster hash: bc02b...08b

Skrevet

Hun er ikke for stor. og uansett så var det ikke det som var spørsmålet til ts.

Du trenger ikke smokk. jenta her ville aldri ha smokk. slutta fint med pupp bare ved å reduserer det. kun morgen,ettermiddag, kveld. så kun morgen og kveld . etter det kun kveld ? mange måter å gjøre det på bare finn ut hvordan det funker for deg :)

Anonymous poster hash: b7c7f...415
Skrevet

Ok takk for tips og råd. Jeg syns ikke hun er for stor (mener dere at barn som finner trøst i smokk/koseklut/bamse også må kvitte seg med dette på 1-års dagen? Det er menlig akkurat samme behov), og kan gjerne fortsette til hun er 2år (det var egentlig planen), men syns bare det er blitt så masete i det siste. Skal prøve å bli mer konsekvent i når hun får:)

ts

• Liker 1
Skrevet

åååå som jeg savner denne puppetrøsten nå som barna avsluttet amminga!

Anonymous poster hash: e58ba...cef
  • Liker 1
Skrevet

Til hverdags får vår baree smokk og kos når hun sover eller ser barnetv. De kan mase om dette også og det bør begrenses. Om du mener det blir mas om amming blir det jo likt om at det begrenses til faste tider på døgnet som med smokk hos veldig mange.

Anonymous poster hash: 20ee9...104

Skrevet

Min får ha smokk ved soving, sykdom eller bilkjøring (lengere turer). Om morgenen lar vi smokken ligge i senga når hun står opp, og i barnehagen ligger det en på plassen hennes til soving. Hun er 2 år og 1 mnd. Vi startet med å begrense på dagtid rett før hun var året, og det har gått kjempegreit. Ser ikke helt poenget med å "måtte" kutte alt så fort de er 1 år, de er fortsatt små lenge, og har behov for den ekstra kosen. Men som med amming, så er det greit å begrense det litt etterhvert som de blir eldre. Kunne gjerne ammet til min var 2 jeg om hun hadde villet. Men hun ga seg når hun var ca 15 mnd. Da gjorde hun det selv også, uten gråt og press.

Anonymous poster hash: 4115f...c2a
Skrevet

Det er så ... gøy når voksne folk bruker barneretorikk.

• Liker 3
Skrevet

Nå må du gi deg!

Hva for noe magisk er det som inntreffer på ettårsdagen siden det er forferdelig å amme etterpå?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ekkelt? Et barn får ikke seksuelle tanker før rundt ti-årsalderen, jeg ser ikke problemet. Hvis det er slikt at moren tente på det hadde det vært ekkelt fra dag en.

Ser overhodet ikke problemet.

Endret av miramis
Skrevet

Jeg er med på en fotochallenge-ting på Instagram der man får oppgave å poste et bilde med et tema for hver dag. Anyway, en dame der (amerikansk eller australsk) viste bilde av at hun amma dattera på to år, som satt og så i kamera med morens pupp i munnen. Tror temaet var "In the morning" eller noe. ALLE kommentarene var sånn "Åh, så søtt, jeg ammer også min, han er to og et halvt" eller "så koselig dere har det". Er det vanlig å amme mye lenger i andre land?

Beklager avsporing!

Skrevet

Ekkelt?

Det er jaggu mange spesielle meninger ute å går.

Anonymous poster hash: 6d13d...00a

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg er med på en fotochallenge-ting på Instagram der man får oppgave å poste et bilde med et tema for hver dag. Anyway, en dame der (amerikansk eller australsk) viste bilde av at hun amma dattera på to år, som satt og så i kamera med morens pupp i munnen. Tror temaet var "In the morning" eller noe. ALLE kommentarene var sånn "Åh, så søtt, jeg ammer også min, han er to og et halvt" eller "så koselig dere har det". Er det vanlig å amme mye lenger i andre land?

Beklager avsporing!

Det tror jeg ikke. Norge/norden er vel på "ammetoppen", i alle fall blant vestlige land. I USA er det veldig vanlig å gå rett på flaskemating tror jeg. Så det er nok litt mer "alternative" mødre tipper jeg... Har inntrykk av at mange som ammer lenge (over 1,5-2 år) er av den typen her i Norge også (ikke kritikk, til dem som måtte ta seg nær av dette).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...