Gå til innhold

Hjelp til potetstappe :P

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal lage middag til mamma og pappa kommer hjem fra jobb, og så lurer jeg på en ting. Sikkert litt teit spørsmål, men er litt nybegynner :P

Hvor mange poteter ville du brukt hvis du skal lage potetstappe til tre personer? Normal størrelse på potetene :P

Anonymous poster hash: f026c...0e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Iallfall 6, kanskje 8.

Anonymous poster hash: 118a1...536
Skrevet

Iallfall 6, kanskje 8.

Anonymous poster hash: 118a1...536

Tusen takk for raskt svar :) Prøver med 8 så blir det ihvertfall nok :)

• Liker 1
Skrevet

Ekstra tips: godt smør, litt fløte og litt gressløk!

• Liker 3
Skrevet

Ekstra tips: godt smør, litt fløte og litt gressløk!

Godt smør og fløte har jeg klart :) Gressløk har vi dessverre ikke, men skal huske det til en annen gang. Tusen takk for tips :)

Skrevet

Enda et tips: Mens du koker potetene sleng i et fedd hvitløk og :) Og tilsett gjerne litt muskat når du moser det, og bruk alltid litt mer smør enn du først tenker du trenger.

Hvis du forresten har vårløk eller purreløk er det også godt å ha i i stedet for gressløk. Og enig i at 8 poteter høres bra ut, skader jo ikke om man får bittelitt rester.

• Liker 1
Skrevet

Og hvis du, helt til slutt når stappa er tatt av varmen, rører inn en eggeplomme blir den ekstra god.

:heks:

Skrevet

Og hvis du, helt til slutt når stappa er tatt av varmen, rører inn en eggeplomme blir den ekstra god.

:heks:

Ooh, det må jeg prøve! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler salt og et laurbærblad i kokevannet :)

Skrevet

Sånn generelt bruker du ca like mange poteter til stappe som du ellers ville kokt :) men slenger gjerne på et par ekstra, siden hjemmelaga stappe er så godt ;)

Anonymous poster hash: b0492...0a8
Skrevet

Min erfaring er at folk spiser mer av stappe enn av kokte poteter, så jeg ville beregnet en ekstra potet per person. Hvis personene normalt spiser to poteter, ville jeg altså beregnet 3 per pers.

Anonymous poster hash: ddc3e...926
  • Liker 1
Skrevet

Anbefaler en spiseskje sennep og masse grovkvernet pepper. Namnam :)

Anonymous poster hash: e09d5...d40
Gjest Miranda2011
Skrevet

Her var mange gode forslag som ihvertfall jeg skal prøve :-)

Skrevet

Ikke salt i kokevannet til potene, ha i salt helt til slutt i stappa ellers blir den seig.

Anonymous poster hash: 60938...570
  • Liker 7
Skrevet

Ikke salt i kokevannet til potene, ha i salt helt til slutt i stappa ellers blir den seig.

Anonymous poster hash: 60938...570

Jeg har prøvd meg frem på forskjellige oppskrifter og har også salt i vannet. Så lenge man har smør og eventuelt fløte over før man moser og moser med en stor gaffel blir stappen deilig og luftig. Salt i vannet gjør at saltet trenger inn i potetene og man trenger mindre salt totalt sett.

Timian i vannet er også kjempegodt.

Anonymous poster hash: de794...5a0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har prøvd meg frem på forskjellige oppskrifter og har også salt i vannet. Så lenge man har smør og eventuelt fløte over før man moser og moser med en stor gaffel blir stappen deilig og luftig. Salt i vannet gjør at saltet trenger inn i potetene og man trenger mindre salt totalt sett.

Timian i vannet er også kjempegodt.

Tar du timianen ut før du stapper den, eller er den med? Fikk lyst til å prøve det sammen med sennep og grovkvernet pepper. Ser for meg at det blir godt til lam.

Skrevet

Kokes potetene skrelte?

Ja=)

Skrevet

Tar du timianen ut før du stapper den, eller er den med? Fikk lyst til å prøve det sammen med sennep og grovkvernet pepper. Ser for meg at det blir godt til lam.

Jeg tar den ut, men hvis du bare bruker bladene kan du godt beholde den :)

Stappe er generelt supergodt og gir rom for variasjoner. Til lam er det godt med rosmarin. Min favorittstappe til lam er av potet og pastinakk med timian, rosmarin, grov sennep, pepper og salt. Smør, fløte og/eller helmelk til å regulere stappekonsistensen. Hvitløksfeddene kommer i selve lammet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...