Gjest Violetta Skrevet 9. oktober 2013 #21 Skrevet 9. oktober 2013 Hvilken lov er det mannen bryter da (siden politiet skal kobles inn)? Etterforskning er politiets jobb, ikke den som anmelder.
jabx Skrevet 9. oktober 2013 #22 Skrevet 9. oktober 2013 Etterforskning er politiets jobb, ikke den som anmelder. Hva skal de etterforske? Det må jo foreligge et lovbrudd for at de skal gjøre det.
Gjest Violetta Skrevet 9. oktober 2013 #23 Skrevet 9. oktober 2013 Nei. De skal selvsagt etterforske for å se om et lovbrudd finner sted. Hvordan skal man ellers få vite om det har funnet sted? Er det sånn at du og jeg skal finne ut av det? Hva skal de etterforske? Det må jo foreligge et lovbrudd for at de skal gjøre det.
Dagoberta Skrevet 9. oktober 2013 #24 Skrevet 9. oktober 2013 Hva skal de etterforske? Det må jo foreligge et lovbrudd for at de skal gjøre det. For eksempel kan straffeprosessloven 17a gi en løsning på ts' problem: man kan bli ilagt besøksforbud hvis man forfølger noen eller på annet vis krenker deres fred. Da må man nødvendigvis innom politiet. 3
Gjest Malanthor Skrevet 10. oktober 2013 #25 Skrevet 10. oktober 2013 Få en person med autoritet til og konfrontere han og ta en prat med han. Hvis dette gjøres riktig vil det sikkert ordne seg. Politiet er jo dette i kraft av sin jobb, men du kan gjøre deg forstått like godt uten en uniform. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #26 Skrevet 10. oktober 2013 TS igjen her, jeg var på politistasjonen i går kveld og det var ikke mye tilhjelp. De sa at han ikke gjorde noe ulovlig, hadde det vært snakk om f.eks blotting hadde det vært en annen sak, men han gjorde visstnok ikke noe ulovlig. De fikk inn mange sånne henvendelser hver eneste dag. Så da blir det nok bil til jobb heretter. Skal evnt prøve å få med meg noen, som dere anbefaler meg her. Det jeg synes er ekkelt å tenke på er at han kanskje holder på sånn med andre og. Og jeg tenker mye på hvor mange barn som går gjennom den parken hver eneste dag til fast tid. Men jeg gjorde hvertfall mitt:p Anonymous poster hash: 18e59...bc3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #27 Skrevet 10. oktober 2013 Er det bare jeg som ikke skjønner hva hun kan anmelde ham for? Det er sikkert ubehagelig at han følger etter henne, men han har ikke gjort noe ulovlig. Anonymous poster hash: e540e...f9d Hun anmelder ham ikke, men kontakter politiet for å forklare situasjonen, slik at det er OBS på saken. Anonymous poster hash: f51cc...99d
Smascha Skrevet 10. oktober 2013 #28 Skrevet 10. oktober 2013 TS igjen her, jeg var på politistasjonen i går kveld og det var ikke mye tilhjelp. De sa at han ikke gjorde noe ulovlig, hadde det vært snakk om f.eks blotting hadde det vært en annen sak, men han gjorde visstnok ikke noe ulovlig. De fikk inn mange sånne henvendelser hver eneste dag. Så da blir det nok bil til jobb heretter. Skal evnt prøve å få med meg noen, som dere anbefaler meg her. Det jeg synes er ekkelt å tenke på er at han kanskje holder på sånn med andre og. Og jeg tenker mye på hvor mange barn som går gjennom den parken hver eneste dag til fast tid. Men jeg gjorde hvertfall mitt:p Anonymous poster hash: 18e59...bc3 Kvifor har du ikkje stoppa han og spurt kva han driv med? Rett ut spurt strengt om han følger etter deg.
Gjest s@nd Skrevet 10. oktober 2013 #29 Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Uff, så ekkelt da. Jeg opplevde dette med en varebil før jeg flyttet fra den byen jeg bodde i. Det var svært ubehagelig. Jogget som regel på kveldstid, rundt et vann i byen. Likte ikke å jogge på dagtid pga. trafikk og folk. Hver gang jeg var ute å jogget var det en hvit varebil rundt meg hele tiden. Jeg trodde det var ren tilfeldighet, helt til den kvelden varebilen kjørte etter meg hele veien hjem, og sto i mørket helt til jeg gikk inn ytterdøra! Gud, så skummelt det var. Jeg var livredd. Jogget ikke mer i nærmeste framtid; tok en annen vei neste gang jeg turte det Endret 10. oktober 2013 av s@nd
Luckiness Skrevet 10. oktober 2013 #30 Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Synes ikke du bør slutte å gå til jobb når du faktisk ønsker å gå. Selvfølgelig kan du kjøre, gå omveien eller ta kollektiv transport isteden, men dumt om du slutter å gå til jobb (gjennom denne parken), på grunn av at du føler seg forfulgt. Vet ikke hvor mye politiet kan gjøre i en slik sak, for han har jo ikke gjort deg noe direkte gale. Selv om jeg egentlig synes det er gale nok at han alltid går etter deg... Er det mulig å snakke med politiet og kanskje få en betjent til å være inærheten en dag du går på jobb, for at du så går bort til denne betjenten å liksom forteller at denne fyren alltid følger etter deg og at betjenten kan ta seg en prat med denne mannen? edit; få en venn/kollega til å være i parken samme tid som deg (og gå etter deg, uten at denne mannen kan se på dette som mistenksom), så kan denne vennen følge med, gjerne flere dager, om denne mannen faktisk følger etter deg. Så kan denne personen være et slags vitne om politiet ikke skulle tro deg eller ikke vil ta tak i saken. Har du en venn/familiemedlem/kollega som bor i nærheten av deg og også ønsker å gå til jobb (om det er noenlunde samme plass)? Så kan dere gå sammen til jobb. Eller kanskje avtale med en kollega (gjerne mannlig, om denne mannen skulle være ute etter kvinner), at han innimellom går med deg gjennom denne parken når dere skal på jobb. Kanskje denne mannen mister interessen for deg da? Endret 10. oktober 2013 av Luckiness
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #31 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg ville faktisk begynt å ta omveien jeg. Hvor mye omvei er det? 5 min? 10 min? Bedre å gå langs enn vei, enn en snarvei gjennom en park spør du meg. Creepy folk er det overalt - lurt å unngå dem. Anonymous poster hash: 24e70...68d 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #32 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg ville ikke begynt å ta bilen til jobb, men det er meg og jeg forstår uansett ubehaget. I lys av situasjonen i landet ellers, hvor norske jenter (og gutter, i et bredere perspektiv) er fritt vilt for enkelte grupper, er det forståelig at man blir ekstra var for tendenser man ellers bare ville fnyst litt av. Jeg ville dog ha stilt meg bredbent foran ham, satt hendene i hoftene og blikket direkte i ham, og spurt høyt og tydelig hva fanden han mener med denne forfølgingen sin. Anonymous poster hash: 709da...5e4
Gjest made4u Skrevet 10. oktober 2013 #33 Skrevet 10. oktober 2013 Come on. Når han snur og følger etter henne når hun velger en annen vei så er det bare én vane vi snakker om her, og det er stalkertendensene hans. TS burde selvfølgelig gå til politiet. Hvor mange har ikke blitt overfalt fordi de ignorerer varselssignalene og tror de bare er utstyrt med mild paranoia? Det skal ikke store tilfeldigheter til før noen med paranoid tankegang tolker ting mye mer dramatisk enn de er, å ikke engang fremme tanken blir naivt når paranoia og det å føle seg forfulgt er et vesentlig større problem enn at noen stalker en annen. Paranoide blir også ofte obs på mennesker de ser gjentatte ganger, da skal det bare en rettningsendring eller at dem stopper til for at dem skal dramatisere det voldsomt sterkt og så er helvetet i gang helt ubegrunnet. Nå kan jo denne mannen forfølge henne, jeg vet jo intet om situasjonen og kan ikke bedømme ut fra det TS skriver da det sagt kan være opplevelsen til noen som er psykisk syk.
Gjest Raindrops Skrevet 10. oktober 2013 #34 Skrevet 10. oktober 2013 Det skal ikke store tilfeldigheter til før noen med paranoid tankegang tolker ting mye mer dramatisk enn de er, å ikke engang fremme tanken blir naivt når paranoia og det å føle seg forfulgt er et vesentlig større problem enn at noen stalker en annen. Paranoide blir også ofte obs på mennesker de ser gjentatte ganger, da skal det bare en rettningsendring eller at dem stopper til for at dem skal dramatisere det voldsomt sterkt og så er helvetet i gang helt ubegrunnet. Nå kan jo denne mannen forfølge henne, jeg vet jo intet om situasjonen og kan ikke bedømme ut fra det TS skriver da det sagt kan være opplevelsen til noen som er psykisk syk. Jeg er selv diagnostisert som paranoid, så dette er ikke nyheter for meg. Jeg synes bare rett og slett ikke TS høres paranoid ut i sin beskrivelse av hendelsene. Der kan jeg selvsagt ta fullstendig feil, men det er også noe som hun fort vil finne ut av om hun går videre med dette, enten det er til venner eller høyere instanser. 2
Gjest Wanderlust Skrevet 10. oktober 2013 #35 Skrevet 10. oktober 2013 "Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you"... 6
Gjest made4u Skrevet 11. oktober 2013 #36 Skrevet 11. oktober 2013 Ikke overasket over at Politiet ikke gjorde noe med disse forfølgelses-følelsene jeg vil betegne som en mild form for paranoia. Hvorfor skulle en vilt fremmed stalke TS uten videre, stalkere har som oftest en relasjon til offeret og er gjerne en eks eller tidligere bekjent etc. Slik jeg tolker dette så heller jeg helt klart for at TS har en mild form for paranoia og at TS legger mer i tilfeldigheter enn hun burde gjøre. Dessuten er det en gang slik at dersom en person har noen særtrekk, og jeg forteller om det særtrekket til en venn som møter personen for første gang. Da legger min venn mye mer merke til særtrekket (f.eks. om personen nikker på hodet mer enn andre). Min venn vil da når de møtes synes at personen nikker mer på hodet enn andre, bare fordi han er oppmerksom på personen, det selv om personen ikke nikker mer på hodet enn andre. Om paranoide blir oppmerksom på noen forsterkes alle signaler den mistenkte gjør, selv normal adferd som å skifte rettning og stoppe opp eller krysse vei etc. tolkes som trusler. Ikke noe unormalt i at noen er ute i samme området dag etter dag, vanemennesker som man er. Jeg tror ikke mannen ville fattet noe, dersom TS ble tattalvorlig på dette og Politiet hadde konfrontert han - for jeg ser det som lite sannsynlig at han er etter ts selv om hhun sterkt føler det slik.
Gjest Malanthor Skrevet 11. oktober 2013 #37 Skrevet 11. oktober 2013 Si gjerne ifra hvordan det går. Hvis det er i oslo kan jeg sikkert luske i parken endag og si han noen sannhetens ord. Heh. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #38 Skrevet 11. oktober 2013 Er det bare jeg som ikke skjønner hva hun kan anmelde ham for? Det er sikkert ubehagelig at han følger etter henne, men han har ikke gjort noe ulovlig. Anonymous poster hash: e540e...f9d Jo. Plagsom og sjenerende oppførsel på offentlig sted. Anonymous poster hash: f761f...5fe
Trapp Skrevet 12. oktober 2013 #39 Skrevet 12. oktober 2013 (endret) TS igjen her, jeg var på politistasjonen i går kveld og det var ikke mye tilhjelp. De sa at han ikke gjorde noe ulovlig, hadde det vært snakk om f.eks blotting hadde det vært en annen sak, men han gjorde visstnok ikke noe ulovlig. De fikk inn mange sånne henvendelser hver eneste dag. Så da blir det nok bil til jobb heretter. Skal evnt prøve å få med meg noen, som dere anbefaler meg her. Det jeg synes er ekkelt å tenke på er at han kanskje holder på sånn med andre og. Og jeg tenker mye på hvor mange barn som går gjennom den parken hver eneste dag til fast tid. Men jeg gjorde hvertfall mitt:p Anonymous poster hash: 18e59...bc3 Dette har pågått noen uker nå.. Jeg går til jobb, og for å komme meg dit må jeg gå gjennom en park. I den parken jogger det alltid en gammel mann på det tidspunktet jeg går på jobb, eller han sitter på en benk, ellers så bare står han der. Så følger han etter meg. Han puster og peser og det er ekkelt. I begynnelsen trodde jeg bare det var jeg som var paranoid men jeg har prøvd å for eksempel stoppe opp og kikke på mobiltlf min og da går han riktignok forbi meg, men han stopper opp litt foran meg og liksom "venter", later som han ikke vet hvilken vei han skal ta. Så begynner jeg å gå igjen, går forbi han, og så kommer han ruslende etter. Når jeg begynner å komme inn i sentrum forsvinner han som regel men han pleier å gå etter meg et godt stykke. Nå sist (på lørdag), stoppet jeg opp ved et kryss og han gikk forbi. Han senket farten og så bak seg, regnet sikkert med jeg kom til å ta til venstre slik jeg alltid gjør i det krysset så han tok til venstre. Istedet tok jeg en ny vei, jeg gikk rett framm, og jammen snudde han ikke og kom etter meg igjen!! Jeg synes det er utrolig ubehagelig, og blir ganske redd og også forbanna. Får lyst til å spørre han hvorfor i helvete han følger etter meg, men jeg er så sjenert så tørr ikke. Dessuten har dette pågått noen uker nå så føler jeg burde sagt noe for lenge siden=( Vurderer å bruke bilen heretter men synes det er så godt å gå til jobb, og den parken er en snarvei for meg. Ellers må jeg gå rundt, og det tar lang tid. Hjelp?? Anonymous poster hash: 18e59...bc3 Dette er en god nok grunn som noen til å kontakte politiet, veldig suspekt oppførsel. Det finnes faktisk gale, uberegnelige mennesker her i verden, så hvis du føler deg truet skader det ikke at politiet sjekker ham ut. Det er det politiet egentlig er til for. Fullstendig latterlig av dem ikke å ta deg seriøst. Med tanke på alt det andre moralistiske fjaset og landeveisrøveriene de ellers bedriver tiden sin med, burde det ikke koste dem så mye å følge deg en dag og ta en prat med en fyr som helt klart høres ut som en potensiell overgriper. Det er ikke sånn at de typene ikke eksisterer heller, selv om ny-feminister liker å prate som at alle er sånn (og det er irriterende). Endret 12. oktober 2013 av Trapp 1
Norbertine Skrevet 12. oktober 2013 #40 Skrevet 12. oktober 2013 Tråden er ryddet for avsporinger, og debatt om våpenlovgivning er delt hit. Alice i Eventyrland, mod 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå