Lfg Skrevet 8. oktober 2013 #1 Skrevet 8. oktober 2013 Hei! Samboeren min og jeg flyttet nylig til Bergen for å studere. Dessverre har jeg bestemt meg for å utdanne meg til noe helt annet, enn det som i utgangspunktet var planen. Han har begynt på første året på medisinstudiet her og for at jeg skal få oppfylt drømmen min om en utdannelse i politiet i Oslo, må han få overført studiene sine til neste år. Dette må gjøres ved at han finner en i Oslo som kunne tenke seg å bytte med han og ta hans plass her i Bergen. Så nå kommer da det store spørsmålet: er det noen av dere der ute som går medisin i Oslo og kunne tenke seg eller vurdere dette, eller kjenner dere noen som kunne overveiet å komme til den fantastiske byen her? :-) Det er fremdeles veldig tidlig i skoleåret, men ivrig som jeg er etter å ordne opp i dette, så spør jeg allerede nå. Som alle andre samboere ønsker man helst å bo sammen, det vil jo ikke være lett å flytte fra hverandre når man først har flyttet sammen for første gang..:-(-Ivrig kjæreste
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #2 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg trodde det var forskjellige studieordninger og studieløp slik at man ikke kan bytte fra ett studiested til et annet. Anonymous poster hash: 22c02...d0d 2
jita Skrevet 8. oktober 2013 #3 Skrevet 8. oktober 2013 jeg tror han kan søke om overflytting, men dere må jo sjekke med universitetet om dette.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #4 Skrevet 8. oktober 2013 Hei! Samboeren min og jeg flyttet nylig til Bergen for å studere. Dessverre har jeg bestemt meg for å utdanne meg til noe helt annet, enn det som i utgangspunktet var planen. Han har begynt på første året på medisinstudiet her og for at jeg skal få oppfylt drømmen min om en utdannelse i politiet i Oslo, må han få overført studiene sine til neste år. Dette må gjøres ved at han finner en i Oslo som kunne tenke seg å bytte med han og ta hans plass her i Bergen. Så nå kommer da det store spørsmålet: er det noen av dere der ute som går medisin i Oslo og kunne tenke seg eller vurdere dette, eller kjenner dere noen som kunne overveiet å komme til den fantastiske byen her? :-) Det er fremdeles veldig tidlig i skoleåret, men ivrig som jeg er etter å ordne opp i dette, så spør jeg allerede nå. Som alle andre samboere ønsker man helst å bo sammen, det vil jo ikke være lett å flytte fra hverandre når man først har flyttet sammen for første gang..:-(-Ivrig kjæreste 1) Har du sjekket opp i at det er virkelig slik det fungerer? For dette høres ikke riktig ut i det hele tatt. 2) Du kan fint gå politiskole i Oslo mens han studerer i Bergen. Avstandsforhold kan være kjipt, men det går. Det kan ikke være sånn at du ikke kan ta den utdannelsen du vil om han ikke kan følge etter, eller at han må slutte på utdannelsen sin for å kunne følge etter deg. Her må dere bruke sunn fornuft og være litt selvstendige. Anonymous poster hash: 3787b...602 2
Lfg Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter #5 Skrevet 8. oktober 2013 1) Har du sjekket opp i at det er virkelig slik det fungerer? For dette høres ikke riktig ut i det hele tatt. 2) Du kan fint gå politiskole i Oslo mens han studerer i Bergen. Avstandsforhold kan være kjipt, men det går. Det kan ikke være sånn at du ikke kan ta den utdannelsen du vil om han ikke kan følge etter, eller at han må slutte på utdannelsen sin for å kunne følge etter deg. Her må dere bruke sunn fornuft og være litt selvstendige. Anonymous poster hash: 3787b...602 Hei! Takk for svar. Ja, han ringte i dag og har sjekket dettte ut så ja, det jeg har skrevet stemmer. Personen han snakket med sa at så lenge han finner noen han kan bytte med så vil det ikke være noe problem at han fortsetter sitt andre år i Oslo, da første året både i Oslo og Bergen er såpass basic som det er. At vi må bruke sunn fornuft når det gjelder valget vi skal ta er jeg svært enig i. Og tro meg, det gjør vi. Men som alle andre par vil vi jo helst være sammen og håper at vi får det til. :-)
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #6 Skrevet 8. oktober 2013 Ja, det stemmer at han må finne noen å bytte med i Oslo. Mitt beste råd er å få tak i felles epost-adresse til alle på førsteåret i Oslo, og sende en fellesmail. Jeg vet om noen som har fått dette til, men man skal jo ha litt flaks. Et alternativ er at han søker medisin på nytt neste år, og så søker om godkjenning av førsteåret - hvis det er plass på kullet vil han da kunne begynne på andreåret i Oslo. Men dere bør høre med UiO om dette fortsatt stemmer før dere satser på det. Hvor sikker er du på å komme inn på PHS i Oslo? Hva gjør dere hvis du kommer inn i Bodø, f.eks.? Anonymous poster hash: 289f8...a06
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #7 Skrevet 8. oktober 2013 Du vet det kan ta tid å komme inn på politihøgskolen? Jeg har sett gode kandidater falle gjennom. Anonymous poster hash: 3f56f...a6e 1
Gjest bustyvel Skrevet 9. oktober 2013 #8 Skrevet 9. oktober 2013 Ja, tenk om du havner i Bodø da Det er jo ikke langt mellom Bergen og Oslo. Går fly og tog ofte. Pass iallefall på at du ikke "ødelegger" hans studieløp ved at han må løpe etter deg hvor enn du ender opp. Kan dere ikke evt ha et år der dere bor hver for dere, til dere får ordnet dere og er sikre på hva dere vil? Hva når du skal ut i praksis, må han flytte etter deg da også? 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #9 Skrevet 9. oktober 2013 Politihøgskolen består av førsteåret på skolebenken, så ett år i praksis, de fleste ender da på lensmannskontor rundt om i landet og tredjeåret på skolebenken. Så jeg ser ikke helt store poenget i at han skal bytte skole når politihøgskolen er såpass "virre rundt". Du kan jo også ende opp enten i Bodø, Stavern eller Kongsvinger. De fleste må også søke mange ganger før de kommer inn. De færreste kommer inn før de er godt oppi 20-årene. Det kan være en fordel å ta militæret, helst befalsskolen.Anonymous poster hash: 62e30...240 2
Lfg Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter #10 Skrevet 9. oktober 2013 Hei, og takk for så mange svar! TIl dette med om jeg kommer inn på Politihøgskolen: karakterene står det ikke noe på, jeg kommer inn i Oslo med det snittet jeg har så om jeg ikke kommer inn i år så handler dette om jeg faller igjennom på den fysiske delen eller intervjudelen. Om jeg er egnet der eller ikke har jeg hatt en del samtaler med min svigermor som er lensmann, så jeg tror nok de rådene hun har gitt meg har gitt meg en ganske god pekepinn på om jeg kommer inn eller ikke :-) Jeg kommer ikke til å søke i Bodø når jeg har snitt til å komme inn i Oslo, det ville jo ikke vært av hensikt for noen av oss. Til deg som foreslå dette med fellesmail: supert at du nevnte dette, vi har begge tenkt å ringe skolen for å få litt mer informasjon også. Det er nok veldig lurt. :-) Er veldig glad for at det er en del her som allerede har svart og kommet med råd. Det settes stor pris på :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå