Gå til innhold

Jobbe som hjelpepleier


Minnie Mus

Anbefalte innlegg

Skal begynne å jobbe som hjelpepleier å lurer på en del ting.

Hvor er det best å jobbe, sykehjem, sykehus, med psykisk utviklingshemmet eller i psykiatrien, evt hjemmetjenesten?

Er ikke nyutdannet, men har jobbet med helt andre ting i mange år etter jeg tok den utdannelsen.

Å hva ligger lønnen på?

Kan dere som jobbe innenfor disse yrkene si litt om hvert enkelt eller evt anbefale meg noe annet innen helsevesenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trives svært godt på sykehus, men der er det utrolig vanskelig å få jobb! Sykehjem er også helt greit :)

Anonymous poster hash: 60227...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal begynne å jobbe som hjelpepleier å lurer på en del ting.

Hvor er det best å jobbe, sykehjem, sykehus, med psykisk utviklingshemmet eller i psykiatrien, evt hjemmetjenesten?

Er ikke nyutdannet, men har jobbet med helt andre ting i mange år etter jeg tok den utdannelsen.

Å hva ligger lønnen på?

Kan dere som jobbe innenfor disse yrkene si litt om hvert enkelt eller evt anbefale meg noe annet innen helsevesenet?

Jeg liker eldrehjem. På sykehjem er de ofte sykere, og de på eldrehjem er lettere å prate med.

Anonymous poster hash: cb319...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hjelpepleier, men sykepleier. De avdelingene jeg har vært innom på sykehus er bare stress og mas. Det er løping fra 7-15, helt grusomt. Og hjelpepleierne blir fort behandlet som slaver og får mye møkkajobber.

Hjemmesykepleien er nok bedre der, man må jo jobbe selvstendig. Men arbeidsoppgavene er stort sett stell/dusj, lage brødmat/varme middag/ og gi ut medisiner fra dosett eller multidose. Er ikke så krevende med andre ord. Men det er sikkert forskjeller.

Jeg har bare erfaring fra ett sykehjem, men der fikk hjelpepleierne gjøre ganske så mye og hadde en del ansvar.

Jeg har ikke erfaring fra psykiatrien eller psykisk utviklingshemmede.

Men det er jo forskjeller, men dette er mine erfaringer.



Anonymous poster hash: f69ba...540
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjell på hva folk trives best med, så det må du nok bare prøve ut selv ;)

Jeg er ikke faglært, men har jobbet som assistent i yrket i 6 år.. Har jobber mest på en lukket dement avdeling. Det er ganske tøft og tungt til tider! Har opplevd masse ganger å blitt slått, kloret, sparket, spyttet på, kalt ting osv... Har også jobbet på noen andre dementavdelinger hvor de ikke har vært så syke, det er mer koselig.. De husker deg når du kommer tilbake og setter priser på at du hjelper dem. Nå jobber jeg også innen PU og trives godt med det! Man kommer seg mer ut og tiden på jobb går fortere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på både sykehjem, eldrehjem og i hjemmesykepleien. Jobber nå på et eldrehjem, og liker det best.



Anonymous poster hash: 19f84...d19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar :) Tar gjerne imot flere med erfaring innen yrket.

Lønnen som hjelpepleier da, å teller all arbeidspraksis jeg har hatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel like mange meninger om hvor det er best å jobbe som det er ansatte i helsevesenet, så det kommer jo an på hva du syns er interessant. Personlig er jeg sykepleier og liker meg best på sykehus, men der er det dessverre få hjelpepleiere og de fleste hjelpepleierstillingene omgjøres til sykepleiestillinger når hjelpepleiere slutter, så jeg tror det er vanskelig å få jobb der. Hvis du har vært vekke noen år ville jeg satset på sykehjem, der har du kolleger rundt deg til å komme inn i nye rutiner og bli "up to date" med faget, og så er det veldig variert arbeidsdag uten at det blir ensomt.



Anonymous poster hash: 3ac36...c84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...