AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #1 Del Skrevet 7. oktober 2013 Har vært på langtur i helga, og er relativt ny sjåfør. Jeg følger fartsgrensa og kjører med jevn fart. Ligger til tider noen få km over (5-10%), og prøver å ikke ligge under med mindre det er en skarp sving. Det som irriterer meg er jo at jeg laga så evig mye kø. Jeg stoppa i busslommer og slapp folk forbi, men det var jo flere km med kø bak meg. Er det seriøst ingen som følger fartsgrensa? Føler alle bak meg hater meg, men jeg kjører jo bare forsvarlig. Jeg kommer uansett ikke til å bryte fartsgrensa fordi noen bak meg har det travelt, og syntes til tider det er greit at de ligger bak meg så kan de også følge fartsgrensa. Anonymous poster hash: 314b2...3d2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #2 Del Skrevet 7. oktober 2013 Jeg lager også ofte kø, selv om jeg kjører på fartsgrensa/litt over ved høyere fartsgrense. Mitt inntrykk er at mange driter i fartsgrensene, men jeg personlig tenker at det er en grunn til at det er f.eks. 70 et sted. Anonymous poster hash: 2f6cc...8f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singha Skrevet 7. oktober 2013 #3 Del Skrevet 7. oktober 2013 (endret) Følger du fartsgrensa eller speedometeret ditt? På enkelte bilmodeller er ikke disse nøyaktige. Ellers er det helt normalt at man ligger litt over på gode veier utenfor tettbebyggelse. Endret 7. oktober 2013 av Singha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #4 Del Skrevet 7. oktober 2013 Poenget er at når det står 80 på speedometeret, ligger du egentlig på 73-77 et sted. Folk flest liker da å ligge i 85, og da blir det fort kø. Tenkte som deg da jeg først fikk lappen, men tro meg, du kommer også til å kjøre som dem etter hvert. Følger fartsgrensene slavisk i tettbygde strøk, men utenfor byområdene på rette strekker er de såpass mye lavere i Norge enn på tilsvarende vei utenlands at det med "jeg personlig tenker at det er en grunn til at det er f.eks. 70 et sted" ikke egentlig holder vann. For vi vet jo (flere artikler der det er skrevet om og bekreftes) at fartsgrensene ofte settes ved at man bare ser på et vanlig kart fremfor å reise og se på veien, så de er ikke alltid satt etter så nøysom vurdering som man skulle tro. Når man kjører på en vei man er godt kjent med, noe de fleste gjør det meste av tiden de kjører, har man greie forutsetninger for å vite hva som er greit nok. Så du gjør ingenting galt, på ingen måte, men det er ikke så rart det blir kø. Anonymous poster hash: da80c...df8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marion Skrevet 7. oktober 2013 #5 Del Skrevet 7. oktober 2013 Samme her. Jeg ligger konstant 10 km/t over fartsgrensen. Dette blir ca 5 over når en regner inn feilmåling på speedometer. Likevel er det ALLTID noen som skal forbi/legger seg tett opptil. Litt kø kan det bli også. Men jeg driter i det. Lar meg ikke mobbes til å få prikker på førerkortet. Som fersk sjåfør med dobbel prikkbelastning de 2 første årene er det ikke så smart heller. Kjører jeg 11 km/t over i 50-sone så er det 4 prikker. Drit i dem ts. Bare pass på å følge med om de vil kjøre forbi og skape farlige situasjoner for motgående trafikk. Synd at mange av disse råkjørerne setter andres liv i fare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oreokaka Skrevet 7. oktober 2013 #6 Del Skrevet 7. oktober 2013 Du er ikke alene der.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 7. oktober 2013 #7 Del Skrevet 7. oktober 2013 Om DU synes veien er for svingete til at du ikke tør å kjøre fortere enn 50 i 70-sonen, så er det gjerne andre bak deg som ikke har noen problemer med å ta disse svingene fortere. Slipp dem forbi. Å leke privat trafikkpoliti er SÆRDELES ugreit, jeg sikter da til sitatet "syntes til tider det er greit at de ligger bak meg så kan de også følge fartsgrensa." Og hadde snilekjørerne vært flinkere til å følge med bak seg, og hjulpet til med å slippe andre bilister forbi, hadde det blitt mindre farlige situasjoner utav forbikjøringer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #8 Del Skrevet 7. oktober 2013 Å leke privat trafikkpoliti er SÆRDELES ugreit.. men du synes det er greit at bilistene som kjører for fort kan leke privat trafikkpoliti og bestemme at 85 i 80-sonen er for tregt?Anonymous poster hash: 3c065...80f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #9 Del Skrevet 7. oktober 2013 slike køer kommer av at førstemann ikke kjører gjevnt eller ligger vesentlig under fartsgrensa. det å kjøre gjevnt krever endel trening så om TS ikke er vant med den type veier er det nok grunnen til kødannelsen. på riksveier i landlige strøk der det er mest lokale som kjører pleier hastigheten å ligge litt over grensa og istedenfor å slakke i svinger så gir man ekstra gass der det er åpent. bra at du slipper køen forbi Anonymous poster hash: 546b0...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #10 Del Skrevet 7. oktober 2013 Man vet ikke hvor stor feilvisning man har på speedometeren uten å sjekke det, så bare å gå ut fra at du kan ligge ti over er beyond idiotisk. Anonymous poster hash: 68003...b31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #11 Del Skrevet 7. oktober 2013 Man vet ikke hvor stor feilvisning man har på speedometeren uten å sjekke det, så bare å gå ut fra at du kan ligge ti over er beyond idiotisk. Anonymous poster hash: 68003...b31 Det er vel ingen som oppfordrer til å gjøre det? Anonymous poster hash: f3859...570 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #12 Del Skrevet 7. oktober 2013 Tenkte som deg da jeg først fikk lappen, men tro meg, du kommer også til å kjøre som dem etter hvert. Følger fartsgrensene slavisk i tettbygde strøk, men utenfor byområdene på rette strekker er de såpass mye lavere i Norge enn på tilsvarende vei utenlands at det med "jeg personlig tenker at det er en grunn til at det er f.eks. 70 et sted" ikke egentlig holder vann. På steder der det ut i fra veien og omgivelsene virker som en 80-vei, blir det satt ned til 70 dersom det f.eks. er økt fare for møteulykker. Her jeg bor har vi en veldig fin og bein vei med 70-sone, mange kjører veldig fort på dette stedet men jeg ligger i 70 og lager alltid kø. Jeg følger fartsgrensen slavisk i 70-sone og under, men i 80-sone kan jeg kjøre litt fortere (rundt 90 på speedometeret, dvs rundt 83-85) dersom føre og vei tillater det. Det skal sies at jeg er flink til å slippe folk forbi meg, dersom noen ligger bak meg og vil forbi er jeg flink til å bremse opp på strekninger der de kan kjøre forbi, og er det flere biler stopper jeg og slipper forbi (på lengre strekninger, ikke på korte turer/i sentrum). Anonymous poster hash: 2f6cc...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 7. oktober 2013 #13 Del Skrevet 7. oktober 2013 Jeg følger ikke speedometeret, men gps'en som viser den reelle hastigheten. Når jeg da ligger i 80 i 80-sona så viser speedometeret 73km/t. Så la oss si at du følger speedometeret, og flere biler bak følger f.eks gps, så er det klart det blir en lang rekke med biler bak deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 7. oktober 2013 #14 Del Skrevet 7. oktober 2013 Jeg følger fartsgrensen slavisk i 70-sone og under, men i 80-sone kan jeg kjøre litt fortere (rundt 90 på speedometeret, dvs rundt 83-85) dersom føre og vei tillater det. Det skal sies at jeg er flink til å slippe folk forbi meg, dersom noen ligger bak meg og vil forbi er jeg flink til å bremse opp på strekninger der de kan kjøre forbi, og er det flere biler stopper jeg og slipper forbi (på lengre strekninger, ikke på korte turer/i sentrum). Samme her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 7. oktober 2013 #15 Del Skrevet 7. oktober 2013 Kodus til deg TS. Som slipper andre biler forbi deg. Atfor mange kjører sitt eget løp og opparbeider seg km lange køer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #16 Del Skrevet 7. oktober 2013 men du synes det er greit at bilistene som kjører for fort kan leke privat trafikkpoliti og bestemme at 85 i 80-sonen er for tregt?Anonymous poster hash: 3c065...80f Mange fra det private trafikkpolitiet synes at 50 i 80-sonen er helt passe, fordi de selv ikke tør kjøre fortere. JEG hindrer da ikke annen trafikk om jeg kjører i 85 i 80-sonen. Om det da ikke kommer en bakfra i 115-men han om det. Jeg skal heller ringe 113 om jeg ser sporene hans forsvinne ut av veien, og jeg slipper ham forbi. Det private trafikkpoliti hindrer og sinker folk og lager køer og frustrasjoner, som igjen fører til farlige forbikjøringer. Å ligge bak en som står på bremsen foran hver sving, for så å gasse voldsomt på de få rettstrekkene det går an å kjøre forbi, er fryktelig irriterende. Jeg har kjørt mye, og langt. Den verste opplevelsen var vel det private trafikkpolitiet som mente man ikke skulle kjøre forbi i Gudvangentunnelen. Han la seg halvveis ut rett foran meg, og ble bare liggende der. Så kom det motgående trafikk, da la han seg inn igjen, men da var det ikke mye plass til meg... Hadde dette vært utendørs, er det ikke umulig jeg hadde dultet han litt i støtfangeren i det han kastet seg ut foran meg, så hadde han fått seg en aldri så liten snurr. Regner med han hadde fått skylden for ikke å sjekke speil og blindsone før han heiv seg ut. Men det hadde blitt en rimelig heftig kjedekollisjon siden det kun var fjell på begge sider, og det var jo en del andre enn våre to biler på veien, så jeg lot være. Det var overhodet ikke tvil om at han gjorde det med vilje heller, jeg rakk å både fløyte og blinke på ham, mens han rakk å bremse og sette på varselblinken istedetfor å legge seg inn igjen.Anonymous poster hash: 50174...498 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #17 Del Skrevet 7. oktober 2013 Mange fra det private trafikkpolitiet synes at 50 i 80-sonen er helt passe, fordi de selv ikke tør kjøre fortere. JEG hindrer da ikke annen trafikk om jeg kjører i 85 i 80-sonen. Om det da ikke kommer en bakfra i 115-men han om det. 50174...498 Det er jo akkurat det jeg prøver å påpeke! Det er ikke bare de som kjører sakte som skal leke trafikkpoliti, det er også de som kjører alt for fort, og ser på alle som ikke ligger 20kmt over fartsgrensen som sinker!Anonymous poster hash: 3c065...80f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #18 Del Skrevet 7. oktober 2013 Bra TS, at du legger deg inn, og slipper forbi, det skulle vært flere av deg Anonymous poster hash: bac1c...75c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå