Gå til innhold

Dumt å ta lappen på automat?

Gjest Vevila

Anbefalte innlegg

Jeg vil ta lappen en vakker dag, og da med automatgir.

Har hørt flere av argumentene imot, blandt annet:

"Hva hvis du plutselig en dag er i en situasjon hvor du MÅ kjøre en bil med gir??"

Da er jo svaret enkelt. Da får jeg forholde meg til den situasjonen slik jeg gjør nå UTEN lappen.. :fnise:

Anonymous poster hash: 1b7f8...7ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud så tåpelig å si.

Så når mauell går utav produksjon (noe det vil gjøre etterhvert, da automat er fremtiden selfølgelig) kommer alle til å være homser å kjerringer da??

Det kommer selvsagt ikke til å skje.

Anonymous poster hash: e0ca1...b63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skravle

Ikke glem at større kjøretøy fra liten lastebil og traktorer i all hovedsak har manuell girkasse. Om du ikke er verdens største kløne og tror du kan greie å kjøre opp med manuelt gir så bør du gjøre det. Kjipt å måtte begrense sin mulighet til å kjøre bil. Det kan være at du er utenlands og trenger å måtte kjøre med manuelt gir. Din bil havarerer og forsikringsselskapet kan kun på kort varsel tilby deg bil med manuelt gir.

De fleste bilutleiefirma her i landet har også et fåtall av sin bilpark med automat girkasse.

I tillegg er det bra å kunne det tekniske hvordan en bil er bygd opp. Kan du manuell girkasse øker kunnskapen om dette.

Det er godt å kunne sitte der med lappen i hånden og vite du takler alle type kjøretøyer.

Endret av skravle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når mauell går utav produksjon (noe det vil gjøre etterhvert, da automat er fremtiden selfølgelig) kommer alle til å være homser å kjerringer da??

Det kommer aldri til å gå ut av produksjon :P Syns jeg kan se Loeb dure rundt i sin Nissan Leaf rallybil liksom... Og det kommer heldigvis ikke til å skje så lenge jeg lever, så jeg slipper unna :D

Det er jo så ubrukelig å kjøre automat!

Og hvorfor er automat så fryktelig selvfølgelig fremtiden? Blir nervøs jeg, kommer alle til å kjøre rundt i raua biler? *Mareritt*

Endret av DaenerysStorm
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjipt når du står der og kanskje er nødt til å låne en bil som er manuell da..

Dessuten så er det noe de fleste får til, det er egentlig en vanesak. Jeg tok lappen på manuell, men det betyr ikke at jeg gidder å kjøre manuell bil til daglig, men det er kjekt å ha fordetom!

Hvis du får det litt til, så er det bare å øve så mye du kan, du MÅ ikke ta kjøretimer for å gjøre det? :) Det er heller ikke noe å være redd for å gjøre, men jeg skjønner den angsten du kan få av å bli stresset sånn av kjørelærer osv. Prøv i alle fall, det er veldig greit å kunne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjipt når du står der og kanskje er nødt til å låne en bil som er manuell da..

Dessuten så er det noe de fleste får til, det er egentlig en vanesak. Jeg tok lappen på manuell, men det betyr ikke at jeg gidder å kjøre manuell bil til daglig, men det er kjekt å ha fordetom!

Hvis du får det litt til, så er det bare å øve så mye du kan, du MÅ ikke ta kjøretimer for å gjøre det? :) Det er heller ikke noe å være redd for å gjøre, men jeg skjønner den angsten du kan få av å bli stresset sånn av kjørelærer osv. Prøv i alle fall, det er veldig greit å kunne :)

Da lar man bare vær å kjøre en manuell bil da :) Så enkelt er det!

Anonymous poster hash: 7dffd...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kattinka

Det kommer aldri til å gå ut av produksjon :P Syns jeg kan se Loeb dure rundt i sin Nissan Leaf rallybil liksom... Og det kommer heldigvis ikke til å skje så lenge jeg lever, så jeg slipper unna :D

Det er jo så ubrukelig å kjøre automat!

Og hvorfor er automat så fryktelig selvfølgelig fremtiden? Blir nervøs jeg, kommer alle til å kjøre rundt i raua biler? *Mareritt*

Det er nesten sånn at jeg ikke vil svare deg fordi dette svaret var så spesielt.

Men, å si at automat biler er ubrukelig og raua?

Hvor i all verden får du dette fra?

De dyreste, hotteste og nyeste bilene er automat, og er de moderne bilene. De scorer mye høyere enn manuell. Skjønner egentlig hva du snakker om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at større kjøretøy fra liten lastebil og traktorer i all hovedsak har manuell girkasse. Om du ikke er verdens største kløne og tror du kan greie å kjøre opp med manuelt gir så bør du gjøre det. Kjipt å måtte begrense sin mulighet til å kjøre bil. Det kan være at du er utenlands og trenger å måtte kjøre med manuelt gir. Din bil havarerer og forsikringsselskapet kan kun på kort varsel tilby deg bil med manuelt gir.

De fleste bilutleiefirma her i landet har også et fåtall av sin bilpark med automat girkasse.

I tillegg er det bra å kunne det tekniske hvordan en bil er bygd opp. Kan du manuell girkasse øker kunnskapen om dette.

Det er godt å kunne sitte der med lappen i hånden og vite du takler alle type kjøretøyer.

Synes ikke automat begrenser. Alle firmaer der jeg har leid bil, så har de alltid hatt 4-5 automatbiler å velge mellom. Det samme da bilen til mannen streiket, forsikringsselskapet sa det var helt vanlig å ha lånebiler tilgjengelig for automat også. Så det argumentet du kommer med der,er ikke så veldig tungtveiende i dagens samfunn :) Folk får uansett mene hva de vil om at jeg kun har lappen for automat, jeg storkoser meg nå når jeg kjører bil og det gjorde jeg ikke før!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er selvfølgelig sjef på en bilfabrikk, siden du vet dette?

Satt og kikket på amerikansk bil i går. Den kommer med manuell kasse om jeg vil ha det.

Men kos dere med de kjedelige automatbilene deres, mindre rift om de artige for oss andre ;)

Hilsen en som helst ikke vil bli sett død i en el-bil

Anonymous poster hash: aebcb...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dere mener det er kjedelig å kjøre automat. Er det så spennende å kjøre manuelle da? Det synes ihvertfall ikke jeg. Noen ganger er det kjedelig å kjøre bil, andre ganger ikke. Uansett girtype.

Manuell eller automat har da ingenting å si på kjøreferdighetene, så arrogant å påstå det.

http://bil.aftenposten.no/bil/Dropper-biler-med-manuelt-gir-24469.html#.UlRHKxC2Ygk

http://www.dinside.no/838068/automatgir-mot-manuelt-gir

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10061703

Anonymous poster hash: 7a21f...b62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og kikket på amerikansk bil i går. Den kommer med manuell kasse om jeg vil ha det.

Men kos dere med de kjedelige automatbilene deres, mindre rift om de artige for oss andre ;)

Hvorfor er det kjedelig med automat? Er du liksom så tøff fordi du kan kjøre med manuell? Lord er det mulig ass.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattinka

Du er helt utrolig. Haha - Tenk å tenke så mye på at man må ha manuell for være tøff? Aldri hørt om før. Er vel heller motsatt, siden man må punge ut en del mer for automat, så regnes det for å være mer eksklusivt å kjøre. Og hvorfor tror du USA består av 98% automatbiler?

El-bil er fremtiden, så du får sitte i den gamle og utdaterte manuell bilen din fra 1980 tallet :P Har du kasettspiller også?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel heller motsatt, siden man må punge ut en del mer for automat, så regnes det for å være mer eksklusivt å kjøre.

Har du noen sinne vurdert at det er fordi en automatkasse er en god del dyrere enn en manuell? Biler generelt settes opp for manuell kasser, dette er dette som blir solgt mest på verdenbasis, land som USA tels ikke stort sammenlignet med India og de større landene i Asia + Sør Amerika.

Å putte en automatkasse i en bil har ikke kun med kassen og gjøre, det er mye deler, mye teknisk som må bygges på en annen måte og krever mer tid å sette opp. I tillegg er jo da selve kassen dyrere.

Volkswagen sine biler ligger f.eks 25-30.000 ekstra i pris pga automat, og da er det selve kassen som koster pga teknikken i den, ikke fordi det er mer eksklusivt.

Og alt i alt er jo de manuelle kassen med drivstoffeffektive såfremt de brukes riktig!

Og sammenligner du land som har mest av automat/manuell mot aldersgrensen i landet så ser du at manuell regjerer i de landene unge personer får kjøre tidlig.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kattinka

Har du noen sinne vurdert at det er fordi en automatkasse er en god del dyrere enn en manuell? Biler generelt settes opp for manuell kasser, dette er dette som blir solgt mest på verdenbasis, land som USA tels ikke stort sammenlignet med India og de større landene i Asia + Sør Amerika.

Å putte en automatkasse i en bil har ikke kun med kassen og gjøre, det er mye deler, mye teknisk som må bygges på en annen måte og krever mer tid å sette opp. I tillegg er jo da selve kassen dyrere.

Volkswagen sine biler ligger f.eks 25-30.000 ekstra i pris pga automat, og da er det selve kassen som koster pga teknikken i den, ikke fordi det er mer eksklusivt.

Og alt i alt er jo de manuelle kassen med drivstoffeffektive såfremt de brukes riktig!

Og sammenligner du land som har mest av automat/manuell mot aldersgrensen i landet så ser du at manuell regjerer i de landene unge personer får kjøre tidlig.

Selfølgelig vet jeg det? Automat biler er dyrere - ergo, er det ofte mennesker med bedre råd som kjøper de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig vet jeg det? Automat biler er dyrere - ergo, er det ofte mennesker med bedre råd som kjøper de.

Nja, joa, slik kan man også så på det. Men nå finnes det jo automat i en haugetalls av biler, og vet om flere som har måttet senke kravene på bil fordi automatkasse brått koster 25-30.000 mer. Noen går tilogmed mye høyere ettersom automatbilene koster mer som du sier og gjerne da har en del ekstra tilbehør i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri tatt lappen med automat. Greit nok at automat er fremtiden, men vi er ikke der riktig enda..

Når man først skal ta lappen (som er tidkrevende, stress og dyrt) så hadde jeg ivertfall tatt manuell, sånn at jeg ikke er låst til kun automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som sier dere aldri i livet kommer til å kjøre manuell: har dere tenkt på at dere kanskje en dag får en jobb hvor dere må kjøre firmabil? Som nesten alltid er manuell pga det er billigst

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier dere aldri i livet kommer til å kjøre manuell: har dere tenkt på at dere kanskje en dag får en jobb hvor dere må kjøre firmabil? Som nesten alltid er manuell pga det er billigst

Jeg velger ikke slike jobber at jeg må ha firmabil, så det problemet slipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri tatt lappen med automat. Greit nok at automat er fremtiden, men vi er ikke der riktig enda..

Når man først skal ta lappen (som er tidkrevende, stress og dyrt) så hadde jeg ivertfall tatt manuell, sånn at jeg ikke er låst til kun automat.

Ok, så du syns det er bedre å bruke 100.000 kr og oppmot 200 kjøretimer på manuell når man kunne hatt lappen mye før på automat? For i mitt tilfelle var det sånn det måtte bli. Jeg vil bare bli ferdig med det fortest mulig. Man kan alltids ta lappen på Manuel senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...