Gjest Vevila Skrevet 6. oktober 2013 #1 Del Skrevet 6. oktober 2013 Har slitt lenge med lappen. Blir fort stresset når jeg må gjøre mange ting på en gang; blinke, clutche, og gire og dette ødelegger ofte hele kjøringen. Er det helt hull i hodet å tenke på å ta lappen på automat? De rundt meg sier det, men jeg er usikker på om jeg kommer til å få lappen uten å ruinere meg om ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2013 #2 Del Skrevet 6. oktober 2013 Jepp, kan du ikke å gire, kan du ikke å kjøre bil. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kattinka Skrevet 6. oktober 2013 #3 Del Skrevet 6. oktober 2013 Synes ikke det er hull i hodet. Jeg tok lappen på manuell, men ser at jeg virkelig ikke trengte det, fordi jeg kommer aldri i livet til å kjøre en manuell bil igjen. Når noen spør om jeg kan kjøre en manuell bil, sier jeg at jeg har lappen på automat, simpelten fordi jeg ikke takler å kjøre manuell. Jeg sleit meg gjennom kjøretimer og fikk gradvis angst for å kjøre manuell. Alt for mye å tenke på til meg og jeg følte meg veldig usikker i trafikken. Men jeg klarte meg gjennom oppkjøring og etter å ha strøket en gang, klarte jeg å stå på andre gangen, men det var bare så vidt. Etter oppkjøring kjøpte jeg meg en automat-bil og har aldri angret. Jeg er en super sjåfør og får stadig komplimang av menn som mener jeg kjører som en "mann" hehe..Jeg har ingen angst og elsker å kjøre. Klarer å fokusere på alt rundt meg og slipper å grue meg til å klutche, bakkestarte eller gire hele tiden. Det er bare å sette'n i drive å kjøre. Deilig. En gang måtte jeg ha leiebil, da min bil var på verksted - Det var helt grusomt. Jeg klarte så vidt å kjøre den hjem. Rett og slett et mareritt. Jeg skjønner ikke helt vitsen med å kjøre manuell, når fremtiden er EL-bil og/eller automat. Manuell biler blir det mindre og mindre av. I dagens samfunn skal ting være enkelt, og jeg kan ikke forstå at noen velger å kjøre manuell når man har automat som alternativ. Ja, det er dyrere, men så verdt det! I Amerika har de kun automat og klarer ikke kjøre med "stick". Hvorfor gjøre kjøringen mer komplisert, når man kan kjøre automat??? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kattinka Skrevet 6. oktober 2013 #4 Del Skrevet 6. oktober 2013 Jepp, kan du ikke å gire, kan du ikke å kjøre bil. Det er vel det latterligste jeg noensinne har hørt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #5 Del Skrevet 6. oktober 2013 Jeg gjorde det, bedre å ta med automat og være trygg på veien, enn å så vidt klare å fullføre førerkortet. Kommer til å ta med gir senere når jeg er trygg på alt det andre. Anonymous poster hash: b6a86...71b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #6 Del Skrevet 6. oktober 2013 Jepp, kan du ikke å gire, kan du ikke å kjøre bil. Er du født i går? Anonymous poster hash: fd5fa...676 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2013 #7 Del Skrevet 6. oktober 2013 Det er vel det latterligste jeg noensinne har hørt. Argumenter for påstanden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kattinka Skrevet 6. oktober 2013 #8 Del Skrevet 6. oktober 2013 Argumenter for påstanden. Det er vel bare å lese innlegget mitt. Hvorfor skal jeg kjøre manuell når jeg kan kjøre automat? Jeg er en utmerket sjåfør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2013 #9 Del Skrevet 6. oktober 2013 Det er vel bare å lese innlegget mitt. Hvorfor skal jeg kjøre manuell når jeg kan kjøre automat? Jeg er en utmerket sjåfør. Hjelpes. Jeg kjenner så mange som lærte å kjøre med automat og kun det og som ikke visste hva de skulle gjøre når de kom i en bil med manuell giring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #10 Del Skrevet 6. oktober 2013 Gjør det som føles riktig for deg Jeg vurderte det, men måtte vente mye lengere for å få starte da min kjøreskole ikke tilbydde automat. Vi kjøpte manuell kun fordi jeg skulle lærekjøre og har planer om å kjøpe automat når jeg har bestått førerprøven. mange av mine venner har tatt kun automat. Det vil muligens gjøre det vanskeligere i forhold til leiebil, eller firmabil i jobbsammenheng da mange plasser kun har manuell. Finne du ut senere at du ønsker manuell trenger du kun kjøre opp med manuell, du trenger ikke gjøre alt på nytt. Om du ikke klarer å bli komfortabel og trygg med manuell er det jo mye mer trafikksikkert om du velger automat Anonymous poster hash: 644cd...a9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yesterday Skrevet 6. oktober 2013 #11 Del Skrevet 6. oktober 2013 Jeg sleit veldig med å gire og kjørelæreren sa flere ganger at jeg burde vurdere automat men da automatgir er sjeldnere (iallefall den gangen) så ville jeg ikke. Uansett hva fremtiden bringer så var det nåtiden som gjaldt for min del. Så jeg bare øvelseskjørte masse, mest med mamma Og plutselig en dag så kunne jeg det. Er bare å øve! Øv først masse hvor det er lite eller null trafikk, og så til hvor det er noe trafikk. Har så langt kjørt masse arbeidsbiler og bare en har hatt automatgir, ellers alle andre biler jeg har kjørt har manuelt gir. Så er veldig glad for at jeg øvde så jeg kunne ta manuellappen! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #12 Del Skrevet 6. oktober 2013 Jeg holder på å ta lappen på automat. Var som deg ts at jeg var kjempenervøs med clutch, giring, bakkestart og alt det kjøret der. Fikk motorstopp hele tiden og holdt på å rygge i bilene bak. Etter kjøretime nr 23 sa kjørelæreren at jeg burde vurdere automat. Og det går som en drøm! Ingen angst for å kjøre, er bare å sette den i drive og kjøre. Så istedet for å bruke 200 kjøretimer på manuell blir det mye færre. Ikke hør på de som maser om manuell, gjør det du føler for selv, Er fortsatt nok å følge med på i trafikken selv om du kjører med automat Anonymous poster hash: 7dffd...3cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vevila Skrevet 6. oktober 2013 #13 Del Skrevet 6. oktober 2013 Godt å høre at det ikke bare er meg. Har slitt meg gjennom uendelige kjøretimer og alt går greit helt til jeg må gjøre alle disse tingene på en gang. Blir super stresser og hodet mitt kortslutter helt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #14 Del Skrevet 6. oktober 2013 Jeg sleit veldig med å gire og kjørelæreren sa flere ganger at jeg burde vurdere automat men da automatgir er sjeldnere (iallefall den gangen) så ville jeg ikke. Uansett hva fremtiden bringer så var det nåtiden som gjaldt for min del. Så jeg bare øvelseskjørte masse, mest med mamma Og plutselig en dag så kunne jeg det. Er bare å øve! Øv først masse hvor det er lite eller null trafikk, og så til hvor det er noe trafikk. Har så langt kjørt masse arbeidsbiler og bare en har hatt automatgir, ellers alle andre biler jeg har kjørt har manuelt gir. Så er veldig glad for at jeg øvde så jeg kunne ta manuellappen! Da er du heldig. Det er ikke alle som klarer det nemlig. Jeg har hatt over 40 kjøretimer totalt, både i Norge og England og aldri fått til clutchen. For noen holder det å øve masse men for meg ble det bare frustrerende og endte med grining. Ikke gøy å nesten ødelegge bilen fordi man rygger inni bilen bak. Viktig å innse sin begrensning, har man prøvd mange ganger og fortsatt ikke kommer videre så er automat en god løsning. Er bare å leie en bil med automat det Anonymous poster hash: 7dffd...3cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yesterday Skrevet 6. oktober 2013 #15 Del Skrevet 6. oktober 2013 Da er du heldig. Det er ikke alle som klarer det nemlig. Jeg har hatt over 40 kjøretimer totalt, både i Norge og England og aldri fått til clutchen. For noen holder det å øve masse men for meg ble det bare frustrerende og endte med grining. Ikke gøy å nesten ødelegge bilen fordi man rygger inni bilen bak. Viktig å innse sin begrensning, har man prøvd mange ganger og fortsatt ikke kommer videre så er automat en god løsning. Er bare å leie en bil med automat det Anonymous poster hash: 7dffd...3cb Joda, men jeg hadde 30-40 kjøretimer jeg og, med lærer + masse timer med mamma, så det satt ikke så fort hos meg heller. Det gikk ut over psyken hos meg og, så derfor var det godt å øvelseskjøre hvor det var helt øde, ingen biler å kræsje med, heller ingen parkerte biler eller mennesker. Så da ble nervene mine roligere iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #16 Del Skrevet 6. oktober 2013 Joda, men jeg hadde 30-40 kjøretimer jeg og, med lærer + masse timer med mamma, så det satt ikke så fort hos meg heller. Det gikk ut over psyken hos meg og, så derfor var det godt å øvelseskjøre hvor det var helt øde, ingen biler å kræsje med, heller ingen parkerte biler eller mennesker. Så da ble nervene mine roligere iallefall. Har litt med økonomi å gjøre også. For min del måtte jeg regnet med nærmere kr 100.000 for å ta lappen på manuelt gir. Jeg har ingen å kjøre med privat. Det er også en grunn til at jeg byttet til automat. Har man sjansen til å kjøre privat så får man så klart mer øvelse også Anonymous poster hash: 7dffd...3cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yesterday Skrevet 6. oktober 2013 #17 Del Skrevet 6. oktober 2013 Har litt med økonomi å gjøre også. For min del måtte jeg regnet med nærmere kr 100.000 for å ta lappen på manuelt gir. Jeg har ingen å kjøre med privat. Det er også en grunn til at jeg byttet til automat. Har man sjansen til å kjøre privat så får man så klart mer øvelse også Anonymous poster hash: 7dffd...3cb Jo økonomi har mye å si Er noen år siden jeg kjørte opp så det var nok billigere og jeg fikk kjøre gratis med mamma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 6. oktober 2013 #18 Del Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Jeg vil si du trenger å øve deg mer. Det å gire er det som burde ta minst av oppmerksomheten din mens du kjører. Men for all del, opp til deg. Personlig så synes jeg det er bortkastete penger. Endret 6. oktober 2013 av -Leon- 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ladamafia Skrevet 7. oktober 2013 #19 Del Skrevet 7. oktober 2013 Om du ikke en gang har lært å gire etter å ha hatt flere titalls timer hos kjørelærer, så bør kanskje vurdere å bytte kjørelærer? En kjørelærer bør da relativt raskt kunne lære bort gode metoder for å sikre at elever mestrer elementære oppgaver som giring når de kjører bil. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 7. oktober 2013 #20 Del Skrevet 7. oktober 2013 Jeg mener det er bortkastet. Det å gire krever trening, og etterhvert går det av seg selv. Hvorfor låse deg til automatbiler? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå