Gå til innhold

hjerteflimmer- hjertebank?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! jeg har begynt og merke noe ekkelt med hjertet mitt, har vært hos legen og tatt EKG de har lyttet på hjertet mitt og sier at det er helt "perfekt"! Men det som plager meg for tiden er at en sjelden gang så får jeg sånn knall rask hjerterytme , hjertet løper løpsk i noen sekunder før det det går over til normalen, er dette også hjertebank? jeg snakket med legen om dette men han mente at dette også var helt ufarlig som man kunne ha noen ganger under stressede perioder, noen som har opplevd dette såkalte :hjertet løper løpsk, uten at det var noe unormalt?

legen vil heller ikke sende meg på 24 timers hjerte registrering da det ikke er noen bilyder på hjertet mitt og EKG er perfekt :

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har mye erfaring med det der, og synes du burde stole på legen når han sier det ikke er noe å tenke på. jo mer du tenker på det, jo mer legger du merke til små uregelmessigheter. Og det er helt vanlig med ekstraslag. Er det det du mener med rask puls i noen sek, eller er det sånn at det pågår så lenge at du kan måle pulsen?

Anonymous poster hash: 88f52...f4b

• Liker 2
Skrevet

Kan være angst! Det er det som er årsaken når jeg får hjertebank.

Skrevet

Jeg har mye erfaring med det der, og synes du burde stole på legen når han sier det ikke er noe å tenke på. jo mer du tenker på det, jo mer legger du merke til små uregelmessigheter. Og det er helt vanlig med ekstraslag. Er det det du mener med rask puls i noen sek, eller er det sånn at det pågår så lenge at du kan måle pulsen?

Nei dette varer i noen sekunder og jeg blir så redd at sikkert pulsen skyter i været! men jeg kjenner det godt, og en gang varte den kansje 30 sekunder :( Hjertebank er jo sånn skikkelig EKKELT kjennes ut som hele hjertet hopper ut av halsen, og dette kjenner jeg også godt, plages med panikk angst om dette har noe og si?

Skrevet

Jepp, det der får jeg innimellom. Spesielt i perioder med stress. Har så langt regnet det som ikke noe, for jeg har hatt det sånn i mange år. Det siste året er det imidlertid skjedd litt oftere så jeg vurderer faktisk en tur til legen for å sjekke at alt er ok.

Men ser veldig klart at det følger stressmengde. Tidligere i høst banket det både titt og ofte. Nå har jeg det mindre stressende og dermed så er også myyye lengre mellom hvert "bankeanfall", så når du har vært hos legen og fått det sjekket så tror jeg trygt du kan regne med at alt er i orden.

Husk, det der blir litt selvoppfyllende profeti også. Jo mer du tenker på det og lar deg stresse av ekstraslagene, jo oftere vil de nok dukke opp.

Skrevet

Ja, er ganske sikker på at panikkangst har noe å si. Jeg hadde panikkangst før, og mye oftere rask puls og hjertebank da. Bare la det passere hvis du merker noe, det er ikke farlig :) Det er veldig viktig å sove, drikke og spise nok. Hvis jeg slurver med dette merker jeg hjertebanken mye bedre.

• Liker 1
Skrevet

Nettopp fordi angst og bekymringer kan øke problemet, burde legen la deg få 24-timers måling og en ordentlig undersøkelse hos kardiolog. Da kan de jo utelukke noe galt og du klarer kanskje i større grad å ikke tenke for mye på det og dermed bli mindre plaget.

Jeg har vært plaget med ekstraslag og uregelmessig hjerterytme siden puberteten og det forverret seg litt det siste året. Jeg fikk et "anfall" der jeg hadde ekstraslag for hvert tredje til femte normale hjerteslag i tre hele dager (med noen få veldig korte perioder med bare normale hjerteslag). Tok EKG og fikk milde antiblokkere. Vet ikke om det var tilfeldig eller om betablokkerne funket men det ga seg etter ca tre dager. EKG'n min var helt normal hos legen og jeg har heller ingen bilyder på hjertet, men likevel henviste legen min meg til kardiolog for å være sikker. Jeg har så langt bare fått EKG og 24-timers måling og venter enda på å få komme til stresstest og ultralyd hos kardiolog på sykehus. Jeg har flere ekstraslag hver dag og synes det er ubehagelig, så jeg synes det er greit å bli sjekket ordentlig.

Anonymous poster hash: 5b0a0...24d
Skrevet

Tok EKG og fikk milde antiblokkere.

Betablokkere, selvsagt... Hjernen min er visst ikke helt med i dag :rolleyes:

Skrevet

Spør om legen kan sjekke kaliumverdier. Man kan oppleve hjertebank om det er for lavt.

Skrevet

Be også legen sjekke stoffskifteverdiene dine (TSH, FrittT4 og FrittT3). Hjertebank er et av symptomene på for høyt stoffskifte, og mange leger sjekker ikke for dette før pasienten ber spesifikt om det.

Skrevet

Jeg har atrieflimmer/forkammerflimmer. Og hvis det bare er hjertebank kan det godt tenkes det er noe helt ufarlig. Sånn som de skriver over her. Hvis du bir rett og slett dårlig av det, så burde du oppsøke lege. Som svimmelhet, kvalme, rask puls osv... Det er det jeg har. Men som sagt, er som regel ikke noe farlig. :-)

Anonymous poster hash: ccc63...94d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...