Gå til innhold

Mannen sover til klokken tolv- hver helg!

Anbefalte innlegg

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Feil.

Det er 4 som har svart før jeg opplyste om barna. De neste to sidene svarer folk akkurat som det passet dem og ignorerte opplysningen.

Kanskje jeg traff noen ømme punkt hos flere her. Men du må gjerne fortsette med kveruleringen. Den er nemlig veldig avslørende.

Anonymous poster hash: 6952d...8f9

Fordi mange kun leser HI, du kan ikke vente at alle leser hele tråden før de svarer, og det er uansett unødvendig å bli så hissig, men det blir man kanskje av søvnmangel.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feil.

Det er 4 som har svart før jeg opplyste om barna. De neste to sidene svarer folk akkurat som det passet dem og ignorerte opplysningen.

Kanskje jeg traff noen ømme punkt hos flere her. Men du må gjerne fortsette med kveruleringen. Den er nemlig veldig avslørende.

Ingen kverulering her. Jeg sier det bare som jeg ser det, altså min mening. Andre sine svar blir ofte ikke lest her inne, det har jeg selv lært meg. Flere av de som svarte sa jo og senere at det stilte seg annerledes da de fikk med seg at dere har barn.

men,men...uansett glad du fikk snakket ut med mannen din.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hos oss sover vi en dag hver i helgen, den andre står opp med barna. Hvis man har lyst til å trene bruker man sin "sovemorgen" til det i stedet. Men hele familien spiser frokost sammen kl 09.30, også dem som har sovet lenge. Det vet jeg er noe barna setter veldig pris på i en hektisk hverdag :) hvis mannen hadde ligget til tolv hadde jeg blitt dritsur, det er jo dårlig gjort mot både barna og meg og handler kun om innstilling ( selvsagt greit unntaksvis, men ikke som vane). Hadde vi ikke hatt barn hadde det vært noe annet, men man har så lite tid sammen som familie at jeg synes det ville vært fryktelig egoistisk å holde på slik som mannen til TS.

Endret av tingeling
  • Liker 5
Skrevet

Vi har ikke barn, men det er likevel uaktuelt at mannen sover til kl 1200 hver dag i helger og ferier. Vi ser så lite til hverandre i en hektisk hverdag at helgene er til for å bruke på hverandre.

Anonymous poster hash: 1a520...bbb
  • Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

Er det normalt?? Vi har ingen planer om å gjøre noe men jeg syns det er en uting å sove til klokken 12 hver eneste helg. Da er jo halve dagen allerede gått!

Når jeg tar opp temaet sier han alltid at han selvfølgelig planlegger å stå opp tidligere og gjøre ting, men selv når vi har løse planer kan han finne på å sove lenger enn avtalen var. Jeg vil ikke ha et helt liv med en søvngjenger av en mann som aldri klarer å stå opp klokken 9 i helgen.

Hva skal jeg si til han?

er ikke rart å sove til 12 men dersom dere har planer som tilsier at man må stå opp tidligere er dumt. Ikke lag løse planer lag klare planer slik at han må stå opp. Sett på vekkerklokke
  • Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Nei du. Vi er i slutten av 20-åra med to barn som krever sitt også. Han legger seg alltid tidlig i ukedagene så det er ikke mangel på søvn som er problemet.

først nå nevner du barn ja... nå skjønner jeg. Du er sur fordi det er du som må orne alt med barna fordi han sover
Skrevet

Kanskje han har søvnapné? Da får man aldri sovet nok, uansett hvor mye man sover. I så fall burde han egentlig gå til legen.

Uten barn synes jeg man bør få sove så lenge man vil, om det ikke går ut over den andre.

Med barn synes jeg man må lage skikkelige avtaler og holde dem.

Men å sove veldig mye og langt på dag når man er godt voksen, det ser jeg på som unormalt.

• Liker 3
Skrevet

Om man er uten barn og fri for forpliktelser (jobb osv) i helgene, så synes jeg da han og andre må få lov til å sove så lenge man vil. Ja et sted går jo grensen.. er litt trist å stå opp kl 15 om det er knallvær eller man har planer eller liknende.. Med mindre man har vært skikkelig på fylla natten før og vært på nach osv.. Så om dere ikke hadde hatt barn så synes jeg du hadde vært litt sytete. Han har jo ikke noe forpliktelse til å holde deg med selskap under frokost kl 9 på en lørdag selvom det er slik du er vant med..

Men når man har barn så synes jeg faktisk saken stiller seg litt annerledes.. Greit at det er kommet forslag med at man kan bytte på.. at mor eller far er oppe med ungene noen timer før den andre, men ærlig talt.. er ikke noe av hyggen i helgen å ha en felles, lang og hyggelig frokost sammen? Husker det var et av de beste barndomsminnene mine, og jeg synes faktisk det er en hyggelig og skikkelig "regel" at man prøver å spise både frokost og middag sammen med barna når man kan det, så man får noen stunder sammen iløpet av dagen. Og åpenbart kan ikke småunger vente på at far er klar til å spise frokost 12.30 på dagen... Synes egentlig kanskje kl 9 er å ta litt hardt i om ungene ikke er altfor små men hva med rundt 10? er det for mye for langt? Da kan man jo sitte oppe og hygge seg hvertfall til 2-3 om man ikke trenger mer enn 7-8 timers søvn.

Man kan faktisk ikke leve som da man var "ung" og fri for forpliktelser når man har fått to unger.

Anonymous poster hash: 33ca5...37f
  • Liker 2
Skrevet

I stedet for å fokusere på at han "sover bort halve dagen" og er slem som liker å sove lenge bør du heller ta opp med ham at dere må bytte på å stå opp med barna. Når det er din tur er det jo greit for da ordner du å ta deg av ungene mens han får sove til han våkner av seg selv. Når det er hans tur å stå opp med ungene må han bare ta i et tak og stå opp med ungene. Men kanskje han kan legge seg litt nedpå på sofaen eller i senga etter at ungene har fått frokost og slumre litt mens de leker. Prøv å finn kompromissløsninger og hjelp ham til å se mulighetene også de dagene det er hans tur til å stå opp med ungene.

Jeg tror dere har et problem i forholdet dere trenger å snakke om, for dere begge oppfører dere litt vrangt. Han er et innbarka B-menneske som lar trangen til å sove gå foran barna og du er ei sur kjerring som klager istedet for å snakke med ham (som i å snakke normalt, ikke mase om at dere begge skal opp kl 9 hver helgemorgen og at han er en slask som sover lenge). Logg deg av kvinneguiden og ta deg en rolig og konstruktiv prat med mannen din. Dere er i et forhold med barn og da er dere nødt til å snakke sammen.

Anonymous poster hash: 1618c...558
  • Liker 10
Skrevet

Etter min mening må begge tilpasse seg. Jeg har hatt partnere som liker å stå opp tidlig og partnere som sover lenger enn meg. Da finner man på noe på egenhånd, man kan ikke diktere hva et voksent menneske gjør. Har aldri hatt problemer med dette i forhold, det får være grenser for hva man skal legge seg oppi.

Så lenge det ikke er noen problemer er det jo heller intet grunnlag for å legge seg opp i det :)

• Liker 1
Skrevet

Slitsom tråd å lese i, blir så følelsesmessig engasjert.. :P

Bra du viste han tråden, ts.

• Liker 1
Skrevet

Det at dere har barn gjør jo all forskjellen her da. Da har du vel forventninger om at han bidrar mer med barna om morgenen

Gjest kinkylita
Skrevet

Jeg skjønner deg rågodt jeg ts. Råfrustrerende når partner bare vil ligge å dra seg om mårran!

• Liker 2
Skrevet

Slike folk som TS irriterer meg. Folk som tror de har fasiten på hvordan livet skal leves og ser ned på de som ikke følger samme strenge regime.

Først av alt så er vel noe av poenget med helg å få sove ut. Verken jeg eller kjæresten står opp før 12 i helga med mindre vi skal rekke et fly etc...Å sove til 12 er ikke "å ligge og dra seg langt på dag" eller "å kaste bort dagen". Det er fortsatt 12 timer igjen av dagen, og her legger vi oss så og si aldri før 12 uansett. Når mannen din sover lenge i helgene, så tyder det på at han har behov for det. Det er en myte at voksne trenger 8 timer søvn. Noen klarer seg med 6, mens andre må ha ti timer.

Og hva vet du om når han sovner om kvelden, eller hvordan søvnkvaliteten hans er? Jeg bruker gjerne 4 timer på å sovne, sover lett og våkner ofte, har mye mareritt etc. Da sier det seg selv at jeg trenger flere timer søvn.

Hadde kjæresten min lagt seg opp i hvor lenge jeg sover i helgene, hadde det vært skilsmissegrunn.

Anonymous poster hash: 130ec...ecf
  • Liker 7
Skrevet

Jobber ha så hardt og mye at han må ta et stort jafs av helgene for å hente seg inn, har han råd til barnevakt de få timene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt at det er et problem så lenge en ikke har lagt planer, eller bare har løse avtaler som ts skriver i startinnlegget. Jeg liker veldig godt å sove lenge, samme om jeg har lagt meg tidlig eller seint (jeg legger meg også gjerne seint i helgene), og det har aldri ødelagt noe forhold for meg. Om en har en avtale er det selvsagt noe annet. Det samme dersom barna er så små at de ikke klarer seg selv om morgenen/formiddagen (jeg kjenner flere flinke foreldre som sover lengre enn barna sine). Dersom det er slik at mannen til ts aldri står opp og gjør sin del av jobben med barna eller er med på aktiviteter sammen med dem som ikke passer hans søvnmønster, er det ikke greit, selvsagt.

Anonymous poster hash: 779cb...8db
  • Liker 3
Skrevet

Hvis du alltid er den som er tidlig oppe å må finne på ting med barna deres, så synes jeg heller du bør lage en avtale med han om at han står opp tidlig hver søndag og du hver lørdag f.eks. Evt om du ikke liker å sove lenge på din lang-sovedag, så kan du finne på andre ting som du liker f.eks gå å trene, cafe med venninner, se på tv osv.

Men nå vet jo ikke jeg hvor gamle barna dine er. Kanskje de er såpass store at de underholder seg selv. Dere kan jo ha avtale om felles familiefrokost minst en av helgedagene i 10tiden f.eks? Regner med det ikke blir noe felles når han sover lenge.

Skrevet

Hvis dere har småbarn som trenger sitt vil jeg tro begge dere har behov for noen timer ekstra hver til å slappe av i helgene. Hva med å komme med et forslag til han at han f.eks kan sove til 12 på lørdager og du står opp med barna, så kan han stå opp med barna på søndager og så kan du sove lenger om du ønsker? Hvis du er en morgenful som er våken tidlig allikavel så kan du bruke timene frem til kl 12 på søndager på deg selv? 😊

Skrevet

Ser vi hadde ca samme løsning her luckiness 😜

Skrevet

Vi har småbarn, og bytter på å stå opp tidlig i helgene. Den andre får da sove til ni. Har inntrykk av at det er ganske vanlig, blant de vi kjenner ihvertfall.

Hvis vi ikke hadde hatt barn, kunne mannen fått sove så lenge han ville. Men ikke når man har fått barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...