Gå til innhold

Mannen sover til klokken tolv- hver helg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det normalt?? Vi har ingen planer om å gjøre noe men jeg syns det er en uting å sove til klokken 12 hver eneste helg. Da er jo halve dagen allerede gått!

Når jeg tar opp temaet sier han alltid at han selvfølgelig planlegger å stå opp tidligere og gjøre ting, men selv når vi har løse planer kan han finne på å sove lenger enn avtalen var. Jeg vil ikke ha et helt liv med en søvngjenger av en mann som aldri klarer å stå opp klokken 9 i helgen.

Hva skal jeg si til han?

Anonymous poster hash: 6952d...8f9

Det er helt normalt å sove til 12 i helgene, og det kan være ganske nødvendig for å kunne ha overskudd og fungere.

Jeg tenker at han trenger den søvnen han trenger, men at det kanskje kan være mulig å justere litt.

Er det mulig å legge dere før om kvelden? Hvis man legger seg tidlig og har god sex så er det også lett å sovne tidlig.

Dersom du blir irritert når han sover lenger enn til klokka 10, så er det deiligere å ligge under dyna enn å våkne til kritikk. Det kan hende at denne morgensovingen kan være en flukt fra en krevende virkerlighet. Hvis det er tilfelle så kan det være lettere å stå opp dersom virkeligheten han står opp til blir litt mer hyggelig.

Du framstår som litt kritisk i debatten. Hvis du også er kritisk mot din mann, så er dette faktisk veldig slitsomt, og gir lett hodepine, som kan lindres ved søvn.

Hvor gamle er barna? Jeg husker forøvrig selv når jeg hadde småbarn. Jeg sto opp tidlig nok, lå på gulvteppet og bygde lego med dem, og sovnet av og til.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skammelig at dagens menn er så umodne og ikke tar ansvar for barna sine. Mødre skal jobbe 24/7 året rundt, og mennene skal komme og gå slik de vil. Sove til langt på dag og leve som en ungkar? Nei, ikke rart mange skiller seg. Får man barn så må man stille opp, det nytter ikke ta seg fri. Man er 2 om barna og lag heller en rettferdig ordning på helgene. La ikke egoismen overta. Sove frempå kan man gjøre når barna blir ungdommer og ligger til 14-15 selv i helgene, og når de en vakker dag flytter ut.

Anonymous poster hash: d8052...39f
  • Liker 6
Skrevet

Det er helt normalt å sove til 12 i helgene, og det kan være ganske nødvendig for å kunne ha overskudd og fungere.

Jeg tenker at han trenger den søvnen han trenger, men at det kanskje kan være mulig å justere litt.

Er det mulig å legge dere før om kvelden? Hvis man legger seg tidlig og har god sex så er det også lett å sovne tidlig.

Dersom du blir irritert når han sover lenger enn til klokka 10, så er det deiligere å ligge under dyna enn å våkne til kritikk. Det kan hende at denne morgensovingen kan være en flukt fra en krevende virkerlighet. Hvis det er tilfelle så kan det være lettere å stå opp dersom virkeligheten han står opp til blir litt mer hyggelig.

Du framstår som litt kritisk i debatten. Hvis du også er kritisk mot din mann, så er dette faktisk veldig slitsomt, og gir lett hodepine, som kan lindres ved søvn.

Hvor gamle er barna? Jeg husker forøvrig selv når jeg hadde småbarn. Jeg sto opp tidlig nok, lå på gulvteppet og bygde lego med dem, og sovnet av og til.

Hvis man må flykte fra virkeligheten ved å sove til12 når man har barn, så er det på tide å ta en runde med seg selv. Virkeligheten er at han har barn og de går foran ønsket om å sove til 12.

Nei for all del - man må ikke kritisere enn småbarnsfar for å ligge så lenge. Den stakkars mannen kan få hodepine vettu. Fælt! :plystre:

Anonymous poster hash: 4ab9c...87f

• Liker 8
Skrevet

Til mer jeg leser på kg, desto mer setter jeg pris på tilværelsen som alenemamma :)

Kose meg med lillejenta hver morgen, ingen å krangle med eller være irritert på, deilig :)

Anonymous poster hash: d59be...afa
  • Liker 4
Skrevet

Lag et kompromiss om at dere tar barna en morgen hver i helgene. Du får prøve å få til en dialog med han på dette. Og går ikke det foreslår jeg at du drar en tur på lørdag morgen og lar han være igjen med to barn som vil ha frokost..

• Liker 2
Skrevet

Å sove til 12 er da ingenting. Her blir klokka gjerne 2 på dagen før jeg får ræva i gir. ;)

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hvis man må flykte fra virkeligheten ved å sove til12 når man har barn, så er det på tide å ta en runde med seg selv. Virkeligheten er at han har barn og de går foran ønsket om å sove til 12.

Nei for all del - man må ikke kritisere enn småbarnsfar for å ligge så lenge. Den stakkars mannen kan få hodepine vettu. Fælt! :plystre:

Anonymous poster hash: 4ab9c...87f

TS, er det du som skrev nå?

Hvis en mann sover lenge så er det grunner til det:

Enten så har han det bedre i senga enn ute i familiemiljøet,

eller så trenger han faktisk søvn.

Hvorfor?

Å sove nok er ikke bare negativt. Det handler om å ta vare på seg selv, og sørge for å forberede seg til dagen.

Allikevel innser jeg at det er feil at en forelder sover og sover, mens den andre presser seg til våkenhet hele tiden. Begge må få anledning til å sove nok. Jeg ser ikke at du har klaget på for lite søvn, og dersom du gjorde det så vil jo min rådgivning mer gå i retning av å legge mer våkenansvar på din mann, men også på det største av barna dine.

Jeg stilte forresten minst to spørsmål, som du ikke besvarer, men i stedet snakker om at han må ta en runde med seg selv.

Jeg er enig i at han skal ta en runde med seg selv. Ikke minst for å se om han kan klare å sove til mer gunstige tider. Er det mulig å legge seg tidligere, og faktisk få sove?

Jeg anbefaler to typer innsovningsmedisin, der det deiligste er omfattende og god sex, og det kjedeligste er drøyt kjedelige lærebøker og bruksanvisninger.

Du forsto ikke hva jeg mente om hodepine. Jeg mener at hodepine er noe som fører til ønske om å sove. Samtidig sier jeg at masing fører til hodepine. Jeg forsøker å si at masing som fører til hodepine øker søvnbehovet og følgelig er en medisin med feil effekt. Fullt mulig at den slasken fortjener mas, men maseresultatet er mest sannsynlig en forverring.

Kan det være slik at han sover for å rømme fra mas? Slik du skriver her så framstår du mer som masekone enn som sexgudinne. Tenk over det.

Allikevel har jeg forståelse for at du som småbarnsmor som må bære for mye lass alene kan bli masete.

I en familie så bør man sikre at alle får nok søvn. Det gjelder også deg.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Skrevet

TS har 8f9 på slutten av tagen sin så det er nok ikke henne du svarer.

Anonymous poster hash: 1618c...558
  • Liker 2
Skrevet

Sært å si at halve dagen har gått klokken 12. Halve døgnet har gått, men det er vel de færreste som står opp ved midnatt.

Anonymous poster hash: 602c6...e11
  • Liker 5
Skrevet

Vi har ikke barn, men det er likevel uaktuelt at mannen sover til kl 1200 hver dag i helger og ferier. Vi ser så lite til hverandre i en hektisk hverdag at helgene er til for å bruke på hverandre.

Anonymous poster hash: 1a520...bbb

Det synes jeg høres rigid ut. Kjæresten og jeg har også en hektisk hverdag, og helgene er til for å brukes på hverandre. Det innebærer imidlertid ikke at den ene parten skal få bestemme hva som er "aktuelt" og "uaktuelt" av søvnmøntre. Har man respekt for hverandre, aksepterer man det finnes ulike søvnmønstre og -behov.

Generelt synes jeg det er noe tull å hevde at å sove til 12 er helt greit og normalt som voksen og samboende/gift, enten man har barn eller ikke (med mindre man har festet hardt kvelden før). Man bør vel normalt sett ha vokst fra slik bortkastet tidsbruk når man har passert de første åra innenfor 20-tallet ihvertfall..

Det er bare hjemmeboende tenåringer og natteranglere som driver på sånn.

Dette er mer av det samme, og det fulgte mange, mange oppfølgingskommentarer. Må si meg enig med en annen AB her at du nok ikke vet hva det egentlig er å være B-menneske dersom du greier å regulere døgnet ditt på den måten du beskriver. Et B-menneske har nemlig lengre døgn enn 24 timer og vil derfor slite jevnt og trutt hele livet med å tilpasse seg et normalt døgn. Vi greier vanligvis ikke å sovne kl 22 om kvelden selv om vi har stått opp kl 6 eller 7 fordi det er naturlig for oss å være våken en lengre periode. Tilsvarende trenger vi også å sove en lengre periode og er derfor stuptrøtte hver morgen i en jobbsituasjon. Et "ekte" B-menneske er ikke en person som liker å sitte oppe til litt over midnatt med en whiskey i helgene; det er et menneske som vil komme til å snu døgnet rundt og rundt dersom det ikke må forholde seg til korrektiver som jobb og skole, og dette er noe man ikke kan vokse seg ut av. Dersom du greier å tilpasse deg en 24-timers døgnrytme uten nevneverdige problemer, er du ikke et B-menneske.

Dette er noe A-mennesker ikke forstår, eller ikke har giddet å lese seg opp på forskningen på, og derfor påstår de at B-mennesker er late drog, ikke ulikt dine kommentarer i denne tråden.

For øvrig er det mange A-mennesker som tror de er B-mennesker fordi de likte å rave oppe om natten og sove lenge i 20-åra, men endret rutiner i 30- og 40-åra. Newsflash: Dere har aldri vært B-mennesker, dere har bare vært late drog som greide å ta dere sammen etter hvert.

Anonymous poster hash: 3a59e...763

• Liker 9
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing, persondebatt, hets og svar til dette.

Irrlys, mod.

Skrevet

Jeg er 31 år. Sover gjerne til 12 i helgene. Mannen min også. Hvorfor skal ikke det være normalt eller greit? Fordi ett a menneske på kg sier det er feil?! Har man barn så får en ta en morgen hver. Så får en bruke sin frimorgen til det en vil. Synest mange av dere viser ett enormt behov for å bestemme over partneren. Det har dere ikke rett til. Er det slik at ene ikke gidder stå opp slik at den andre mååå stå opp tidlig hver gang så er det ikke greit. Da må en komme til enighet sammen. Voila.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er 31 år. Sover gjerne til 12 i helgene. Mannen min også. Hvorfor skal ikke det være normalt eller greit? Fordi ett a menneske på kg sier det er feil?! Har man barn så får en ta en morgen hver. Så får en bruke sin frimorgen til det en vil. Synest mange av dere viser ett enormt behov for å bestemme over partneren. Det har dere ikke rett til. Er det slik at ene ikke gidder stå opp slik at den andre mååå stå opp tidlig hver gang så er det ikke greit. Da må en komme til enighet sammen. Voila.

Skrevet

Idag sov jeg faktisk til nærmere 13 :) deeeilig

• Liker 5
Gjest Heartbeat
Skrevet

Du burde jo være glad til. Masse tid til husarbeid eller selvpleie og så kan du servere frokost på senga i 12-draget. Naken, selvsagt!

Anonymous poster hash: 68876...b04

Selvpleie med to så barn? :fnise::fnise:

Ok. Bare useriøse dustesvar å få her ser jeg. Fra folk som ikke har snev på hva det vil si å leve et liv med to barn som krever sitt og en mann som ikke gidder å ta ansvar.

Jeg håper dere aldri havner i samme situasjon.

Anonymous poster hash: 6952d...8f9

Skjønner deg godt. Mine unger er voksne men jeg vil IKKE ha en mann som sover halve dagen uansett jeg!" Og kjenner meg SÅÅ godt igjen da mine var små. Mannen sov hele dagen mens jeg stod opp og brukte tiden min på ungene. Er det rart jeg heiv han ut! Stå på ditt og forklar han at det ikke er akseptabelt!

Jeg forstår deg godt. Har nøyaktig samme problemet. Jeg står opp tidlig hver dag i ukedagene fordi jeg pendler. Men det er allikevel jeg som står opp med barne i helgene, han pleier å si vekk meg i 12 tida. Hvorfor skal han sove bort hele dagene i helgene, mens jeg uansett må opp med barna. Han sier han trenger søvnen..ok, greit nok, men det gjør da pokker ta meg jeg også.

Anonymous poster hash: 6000c...869

Mannfolk altså!! Mange som er slik. Heldigvis for meg har jeg en mann som står opp samtidig med meg, så vi får dagene med oss, også i helgene :)

• Liker 2
Gjest JegHeterIngenting
Skrevet

Hvis han jobber mer enn deg så er det vel bare rettferdig. Hvis ikke så ser jeg at det kan oppfattes som uheldig.

Men det blir for dumt å si noe om saken uten å vite hver eneste detalj i livene deres. Så du er egentlig litt naiv. Veldig.

• Liker 1
Skrevet

1. Det er helt normalt å være B-menneske og like å sove lenge i helgene, også for godt voksne folk.

2. Dersom man har små barn må man selvsagt dele på ansvaret for å stå opp med dem, og derfor kan man ikke alltid sove så lenge man vil. Å få barn innebærer mye ansvar.

3. Dersom man har en partner som elsker å dra på familieutflukt e.l. i helgene må man også finne kompromisser. Kanskje sove lenge noen dager og stå opp tidlig for å dra på tur andre dager. Eller kanskje dra på tur etter kl 11-12, for det er også mulig uten at noen kreperer av det.

Kanskje mannen til TS tenker at hun liker å stå opp tidlig og dermed føler at det er greit at hun står opp med ungene når hun først er oppe. Uansett har han jo nå lovet å skjerpe seg så da er kanskje saken løst.

Anonymous poster hash: 1618c...558
  • Liker 3
Gjest Conradine
Skrevet

Det har vel ingenting med at en absolutt MÅ bestemme over den andre - for mitt vedkommende hadde det vært uaktuelt med en mann som sover bort halve dagen i helgene fordi jeg synes det er godt å komme seg tidlig ut på tur i helgene. Gleden ved turen er ikke den samme om den ene voksne ligger hjemme og sover mens den andre har barna med på tur i fjellet eller på stranden.

Jeg tror man må finne en partner som har lik søvnrytme som en selv - ellers vil det bli masse irritasjon og krangel er jeg redd. Hadde aldri holdt ut med en mann som sov til 12 i helgene ... så heldigvis så falt jeg for en mann som er lik meg på det punktet.

• Liker 1
Gjest Heartbeat
Skrevet

Det har vel ingenting med at en absolutt MÅ bestemme over den andre - for mitt vedkommende hadde det vært uaktuelt med en mann som sover bort halve dagen i helgene fordi jeg synes det er godt å komme seg tidlig ut på tur i helgene. Gleden ved turen er ikke den samme om den ene voksne ligger hjemme og sover mens den andre har barna med på tur i fjellet eller på stranden.

Jeg tror man må finne en partner som har lik søvnrytme som en selv - ellers vil det bli masse irritasjon og krangel er jeg redd. Hadde aldri holdt ut med en mann som sov til 12 i helgene ... så heldigvis så falt jeg for en mann som er lik meg på det punktet.

Helt enig!!

• Liker 1
Skrevet

Og at ikke alle har behov for å komme seg ut på tur i helga har ikke fallt deg inn?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...