Gå til innhold

Dagens late og botskjemte barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner jeg blir provosert og sint over barna i dagens samfunn som er gørr late. Og ikke minst de foreldrene som tillater at barna sitter foran PC´en hele dagen, gir dem lommepenger og alt de peker på, uten at de må gjøre en dritt selv!

Hva er det med dagens mennesker? Barn skal tidlig lære seg ansvar og at livet ikke er en lek hele tiden.

Snakket med en kollega av meg her om dagen, og der kom det frem at hennes sønn på 16 år ikke hadde hatt en eneste jobb og ikke tjent en eneste krone selv(!) WTF??!!!

Alle våre barn har begynt å ta småjobber straks de har hatt lov, dvs. 13 år. Det er alt fra vaskejobber, barnepass, snømåking og plenklipping hos naboer etc. Og selvsagt begynner de enda tidligere å ta ansvar hjemme. Her tolereres det ikke å bare slenge klærne rundt i stua, gå fra middagsbordet uten å sette koppene i oppvaskmaskina.

Rydding av rom, støvsuging og vasking i huset, Tømming av oppvaskmaskin, vasking av toalett har vært hverdagskost for våre barn fra ung alder. De har lært seg ansvar, de har fått erfaring i økonomi, hvordan de forvalter egne penger etc.

Ofte når jeg forteller om dette til kjente som lar barna seile sin egen sjø i Facebookens verden og what not, himler de med øynene og jeg føler at jeg blir sett på som en slavedriver.

Jeg er sjokkert over holdningene til dagens foreldre som skjemmer bort barna sine og ikke forstår at de gjør dem en bjørnetjeneste. Det er disse foreldrene som vil oppleve at sønnen på 18 kommer hjem fra hybel i helgene med bagen full av skittenklær, og som kan fortelle at han har spist Grandiosa 5 dager på rad......

Anonymous poster hash: a5f98...571
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du skal være glad for, er at du som meg, og noen få til (burde vært fler!!) i det minste oppdrar barna våre til at det skal bli folk av dem. Jeg får ofte høre at jeg er "kjempestreng" og faktisk "helt nazi", fordi jeg har forventet fra fireårsalderen at man sitter rolig ved matbordet, venter til alle er ferdig, og tar med seg sin egen tallerken tilbake til kjøkkenet etterpå osv.

Jeg liker å gi frihet med ansvar. Og da kommer ansvaret først; "Ja, du kan sette på en film men da skal rommet ditt og stua være helt ryddig først". Og det funker.

Jeg ser med skrekk på hvordan alt for mange barn er utemmelige gremlins som kontrollerer foreldrene sine, og ikke omvendt. De foreldrene som tillater slikt ødelegger ikke bare for seg selv, men de lager jo et helvete ut av samfunnet også.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å forlange noe av ungene er vel egentlig at de skal øve seg i å klare seg selv når de er voksne. Og det er ikke spesielt snilt å oppdra unger som den dagen de må stå på egne bein hverken har rede på penger eller hvordan de steller både for seg selv og holder hus. Det er egentlig ganske dårlig gjort av foreldrene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdragelse av ungdom er utfordrende. Har ikke tro på at det finnes noen fasit. Man må bare se an ungen. Jeg er helt enig i at ungdommen skal begynne å tjene egne lommepenger og bidra med husarbeid. Ikke er det bra om de i helgene sitter hele dagen foran pc-en heller.

Men jeg har tro på at vi foreldre må gi og ta litt. Har feks ungdommen vært flink hele uka med å komme seg på skola, fått unna lekser, vært på trening, bidratt med husarbeid kan det hende ungdommen kan slippe å være med på lørdagens tacokveld og heller få dra på overnatting med lan hos kompisen og bruke hele søndag til spilling.

Her har 16-åringen vært heldig og hatt sommerjobb siden han var 14. Sommerjobben har vært gjennom pappaens arbeidsplass. Men det er slett ikke like enkelt å finne jobb til alle.

Anonymous poster hash: 045d8...6b0
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er til en viss grad enig med deg. Men jeg mener at foreldrene skal ta største delen av husarbeidet, og at barna skal hjelpe til. Det er bra å gi de faste oppgaver, men man skal ikke overdrive heller.

Jenta mi på snart 3 år må hver dag hjelpe å rydde lekerommet sitt, og hun hjelper ofte å dekke på bordet og er kjempe flink å rydde av bordet etterpå! Spør ofte gjester om hun kan få lov å rydde av fatet deres. Enkelte skjønner ikke at hun for lov, siden det ofte blir litt gris. Jeg synes det er viktig at hun får prøve seg!

Da jeg var 15 år kunne venninnen min aldri finne på noe før på kveldstid. Hun måtte hjem for å handle og starte på middagen til foreldrene kom hjem. Hver dag! Hun hadde faste dager hvor hun måtte vaske hovedetasjen. Hun fikk vanskelig for å passe inn og få venner fordi hun aldri hadde tid, hun gikk på korps i tillegg, så nestn aldri fri på ukedagene. I helgene måtte hun ofte passe søsteren på 10 år.

Det ille i denne familien er at broren som er 2 år yngre slapp unna ALT, og søsteren ville ikke så de orket ikke mase på henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de fleste barn som vokser opp i Norge er frekke uhøflige drittunger. I Frankrike derimot, finner vi høflige barn og ungdommer. De hilser sin lærer med "Bonjour,Madame!"

Norske barn er bortskjemte, og får stort sett alt de vil. Foreldrene må ta ansvaret for dette.

Anonymous poster hash: 10cfa...2e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner jeg blir provosert og sint over barna i dagens samfunn som er gørr late. Og ikke minst de foreldrene som tillater at barna sitter foran PC´en hele dagen, gir dem lommepenger og alt de peker på, uten at de må gjøre en dritt selv!

Hva er det med dagens mennesker? Barn skal tidlig lære seg ansvar og at livet ikke er en lek hele tiden.

Snakket med en kollega av meg her om dagen, og der kom det frem at hennes sønn på 16 år ikke hadde hatt en eneste jobb og ikke tjent en eneste krone selv(!) WTF??!!!

Alle våre barn har begynt å ta småjobber straks de har hatt lov, dvs. 13 år. Det er alt fra vaskejobber, barnepass, snømåking og plenklipping hos naboer etc. Og selvsagt begynner de enda tidligere å ta ansvar hjemme. Her tolereres det ikke å bare slenge klærne rundt i stua, gå fra middagsbordet uten å sette koppene i oppvaskmaskina.

Rydding av rom, støvsuging og vasking i huset, Tømming av oppvaskmaskin, vasking av toalett har vært hverdagskost for våre barn fra ung alder. De har lært seg ansvar, de har fått erfaring i økonomi, hvordan de forvalter egne penger etc.

Ofte når jeg forteller om dette til kjente som lar barna seile sin egen sjø i Facebookens verden og what not, himler de med øynene og jeg føler at jeg blir sett på som en slavedriver.

Jeg er sjokkert over holdningene til dagens foreldre som skjemmer bort barna sine og ikke forstår at de gjør dem en bjørnetjeneste. Det er disse foreldrene som vil oppleve at sønnen på 18 kommer hjem fra hybel i helgene med bagen full av skittenklær, og som kan fortelle at han har spist Grandiosa 5 dager på rad......

Amen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg:)

Mine barn må rydde hver dag alt opp fra soverommet sitt, og sette bøker på plass. Og guttungen min får ikke går ut eller gjøre noe mer før han har gjort leksene sine skikkelig. Jeg jager ut ungene etter middag , vil ikke at de skal bli slike sofaspillere som naboguttene som allerede er rund over baken og i elendig form, mine barn blir dradd med på søndagstur hver søndag , de skal være ute uansett vær , det måtte jeg når jeg var liten. og har ikke tatt noe skade av det. Har fjernet alle kanalene på tv fordi ungene mine holdt på å bli tvslaver, isteden for TV leser jeg for de i morsommer bøker og historiske bøker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg TS.
Jeg er kun 20 år selv, men har ca. hatt det sånn som du beskriver og det må jeg si jeg er veldig GLAD for. Jeg har lært meg å ta ansvar, være fornuftig økonomisk og klare meg selv. Det er også slik jeg ønsker å oppdra mine barn.
Jeg har f.eks. ei venninne som ALDRI har gjort ett arbeidsslag, ikke noe husarbeid og får penger av mor og far. Hun er snart 22 år og tror fortsatt penger vokser på trær. Hallo?
Jeg har også en kjæreste hvor moren har gjort alt for han. Etter at vi ble sammen har han blitt mer hjelpsom, fordi jeg nekter å ta alt husarbeid og matlaging. Så hvis han tilbyr seg å lage mat eller støvsuge hjemme hos foreldrene så får han nesten ikke lov og hun følger med på alt han gjør og blander seg. Men enkelte foreldre skjønner virkelig ikke at de bare gjør barnet en fryktelig stor bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i praksis på barneskole og i barnehage for ikke lenge siden, og gud så bortskjemte og frekke mange av småbarna var! Jeg er 18 år og har hatt en fin oppvekst, der foreldrene mine har gjort sin beste jobb for at jeg skal fungere i samfunnet. Disiplin er også noe jeg er blitt lært. Derfor kom dette som et sjokk for meg. De 7-8 års gamle barna snakket om dataspill (skytespill) og facebook, de kalte lærerne stygge navn, en gutt ropte "dildo" høyt i klasserommet uten stopp, og lærerne gjorde ikke noe med det. De slo hverandre, ropte og kranglet og hadde INGEN disiplin. Man vet jo hva dette kommer av; det er en god blanding av deres oppdragelse og ofte lærere som ikke gjør noe med saken.

Jeg ser sjeldent mange barn ute og leker. Mange sitter vel foran PC skjermen. 12 års gamle jenter sminker seg, ser ut som voksne i ansiktet, og foreldrene stopper dem ikke. For en verden, sier jeg bare. Da jeg var 12 år gammel lekte jeg med barbie og babyborn, og var ute hele tiden.. I tillegg respekterte jeg lærere og mine foreldre.

Endret av s@nd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i praksis på barneskole og i barnehage for ikke lenge siden, og gud så bortskjemte og frekke mange av småbarna var! Jeg er 18 år og har hatt en fin oppvekst, der foreldrene mine har gjort sin beste jobb for at jeg skal fungere i samfunnet. Disiplin er også noe jeg er blitt lært. Derfor kom dette som et sjokk for meg. De 7-8 års gamle barna snakket om dataspill (skytespill) og facebook, de kalte lærerne stygge navn, en gutt ropte "dildo" høyt i klasserommet uten stopp, og lærerne gjorde ikke noe med det. De slo hverandre, ropte og kranglet og hadde INGEN disiplin. Man vet jo hva dette kommer av; det er en god blanding av deres oppdragelse og ofte lærere som ikke gjør noe med saken.

Jeg ser sjeldent mange barn ute og leker. Mange sitter vel foran PC skjermen. 12 års gamle jenter sminker seg, ser ut som voksne i ansiktet, og foreldrene stopper dem ikke. For en verden, sier jeg bare. Da jeg var 12 år gammel lekte jeg med barbie og babyborn, og var ute hele tiden.. I tillegg respekterte jeg lærere og mine foreldre.

Søpleunger! Skulle vært sendt til Frankrike på den katolske skolen jeg gikk på :) Der fikk vi smekk med linjalen om vi prøvde på det minste tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det eksistert kvinneforum på nettet for 20-40-60-80 år siden ville nok den tidens kvinner skrevet nøyaktig det samme om barna som var barn da. Altså dere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det eksistert kvinneforum på nettet for 20-40-60-80 år siden ville nok den tidens kvinner skrevet nøyaktig det samme om barna som var barn da. Altså dere.

Det er sant. Det har alltid vært barn som oppfører seg dårlig, som er late og bortskjemte. Men disiplin i hjemmet og på skolen var vanligere før i tiden, og barna var høflige, de respekterte andre, fulgte regler. Nå er det mye fri oppdragelse, mye mer enn det var før. Det har alltid vært og vil alltid være udisiplinerte barn her i verden, selvfølgelig, sånn er det bare... Alle har blitt og blir oppdratt forskjellig..

Mine fremtidige barn skal lære forskjellen på riktig og galt, jeg skal ha regler i huset, som: å rydde sitt eget rom, ta sin egen oppvask, osv. Jeg vil heller ikke kjøpe mobiltelefon og PC til barna mine før de er gamle nok til å ha ansvar for det (helst skal de jobbe for å fortjene nye ting), og utetid med familien/venner synes jeg er viktig.... Slike enkle handlinger kan gjøre så mye :)

Endret av s@nd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skeptisk. Det er ikke så mange år siden de fleste barn gikk til skole og aktiviteter om ettermiddagen, og ikke ble kjørt rundt over alt.

Da jeg var ung, hadde mange av oss vaskejobber, avisbud, etc...men mange av de samme folkene stiller nå ingen krav til sine barn.

Ja, jeg syntes foreldrene mine var ultrateite som aldri ga meg alt jeg pekte på den gang, men når jeg begynte å tjene mine egne penger utenfor hjemmet som 14-åring, gikk det jammen opp et lys for meg.

Dagens ungdom våkner kanskje ikke før de flytter hjemmefra...gjerne med økonomisk bistand fra sine foreldre da også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 20 år siden kan jeg gå med på, men ikke for 40-80 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 19 år og veldig glad for at mine foreldre har vært bevisste på å oppdra meg slik at jeg tar ansvar selv. Har hatt en håndfull forskjellige jobber, gjør alt av husarbeid selv i leiligheten min selv om foreldrene mine ofte tilbyr seg å hjelpe, og har et visst grep om økonomien. Dette er jo fordi foreldrene mine oppfordret meg til å ha sommerjobb, har alltid bedt meg om å rydde opp etter meg selv og kun gitt meg penger viss det var behov for det og jeg fortjente det. Skulle ønske jeg kunne fått litt mer, men jeg er glad jeg ikke fikk for mye hjelp og ble bortskjemt!
Jeg ser dessverre at det går litt andre veien med søsknene mine, som er noen år yngre enn meg, siden hele deres omgangskrets og hele samfunnet nå bygger på teknologi som PC og iPhone... Man lærer lite om ansvar når hele dagen bygger rundt at foreldre skal varte en opp mens man sitter på PC'en. Jeg ser jo at dette er trenden, selv om det (heldigvis) fortsatt er liv i f.eks søsknene mine, da søsteren min gjerne jobber som barnevakt og hun går på fritidsaktiviteter.
Jeg er veldig glad for at jeg ikke hadde såpass mye teknologi i min barndom som de har nå...

Anonymous poster hash: ba077...9ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ikke min første sommerjobb før jeg ble student som 19-åring.

Hadde heller ikke så mange oppgaver hjemme - men likte å holde rommet mitt ryddig, og hjalp iblant mamma med å ta ut av oppvaskmaskinen.

Imidlertid jobbet jeg utrolig hardt med skole, gikk ut av videregående med nesten bare 6-ere på vitnemålet, og går i dag en 6-årig utdanning på universitetet.

Da jeg flyttet på hybel var det lett å lære seg å kjøpe sunne ting på butikken, trene, vaske opp for hånd, bruke vaskemaskin og leve på 18 kvadrat. Det ble et must å ha sommerjobb, fordi lånet og stipendet er lite (7000 kr i måneden, der over halvparten gikk med til husleie).

Så mitt poeng er: Det er nok mer personlighet som er avgjørende for hvordan man blir som voksen fremfor påvirkning fra foreldre (dessverre?).

Kjenner mange som hadde det "strengt" hjemme, som gjorde det dårlig på skolen, og bare skeiet mer og mer ut da de "endelig" ble alene.

Så det kommer først og fremst an på hvem barna dine ER som person, ikke reglene du påfører dem der og da.

;)

Anonymous poster hash: e2ce3...4a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også si at du med ditt innlegg virker i overkant militær og lite sensitiv som person.
Synes også det er rart at du blir så overrasket over at andre foreldre gjør ting annerledes - folk er jo så forskjellige som det går an å få blitt.

Med dette innlegget virker du så... militær.

Håper du har andre egenskaper også, i tillegg til å utvise "strenghet" og "alvorlighet" med barn.

Er du snill? Sensitiv? Forståelsesfull? Tålmodig? God til å kommunisere? Raus? Har du et godt forhold til barna dine?

:P

Anonymous poster hash: e2ce3...4a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de fleste barn som vokser opp i Norge er frekke uhøflige drittunger. I Frankrike derimot, finner vi høflige barn og ungdommer. De hilser sin lærer med "Bonjour,Madame!"

Norske barn er bortskjemte, og får stort sett alt de vil. Foreldrene må ta ansvaret for dette.

I Frankrike setter ungdommen fyr på biler i nabolaget.

Anonymous poster hash: d494d...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.”

Det sies at dette sitatet er fra Sokrates; sannsynligvis stemmer det ikke, men det er uansett veldig gammelt, så dette er ikke akkurat noen ny problemstilling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...