AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #1 Skrevet 5. oktober 2013 Interessant informasjon. Som singel er det ikke alltid jeg har noen å reise på ferie med og jeg er derfor i blant "tvunget" til å reise alene. I blant er det forresten ikke så mye tvang ute og går heller for det kan være ganske deilig å stikke av på ferie alene dersom man virkelig ønsker å slappe av. Her om dagen ble jeg sittende og bla i hotelloversikten til en av våre større turoperatører og fant et litt fristende hotell på et reisemål jeg kunne tenkt meg. Siden det stort sett er mye dyrere å reise alene så valgte jeg meg en vilkårlig utreisedato for å få en idé om prisnivået for en person. Hotellet var ikke tilgjengelig. Jeg fant det litt merkelig, men OK - det kunne jo være fullbooket i den perioden så jeg søkte opp et annet hotell i samme prisklasse. Fullt der også? Nå begynte det å bli litt interessant. Jeg prøvde et tredje hotell - på et annet reisemål. Fullt igjen. Nå var mistanken for alvor vakt og jeg gikk tilbake til det første hotellet og prøvde et søk med "2 personer" og med ett var det ikke så fullt lenger . Der kunne man velge mellom flere romkategorier og tilgjengeligheten var prima. Altså ønsket ikke hotellet single gjester. Mine penger er åpenbart ikke like bra som alle andres. Jeg ville gjerne vite hvordan dette egentlig hang sammen og kontaktet turoperatøren for å sjekke. Følgende svar kom: Hei,Takk for din henvendelse!Det har seg dessverre sånn at noen av hotellene våre har lagt inn sperre på rommene slik at vi ikke får bestilt rommet for en person. Dersom du ønsker å bestille på dette hotellet denne datoen har vi mulighet til å sende en forespørsel til hotellet om å få bestille det for én person.Ha en fin dag !Med vennlig hilsen Takk til turoperatøren for ærlig svar og behjelpelig innstilling hvis jeg likevel skulle ønske å reise, men tenker nok jeg satser på et hotell som faktisk ønsker meg som gjest. Heldigvis finnes det en del av dem også. Anonymous poster hash: f5a47...a3f 2
caroprins Skrevet 5. oktober 2013 #2 Skrevet 5. oktober 2013 Ja dette er diskriminerende og det burde reiselivsbransjen gjøre noe med. 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #3 Skrevet 5. oktober 2013 Jeg har akkuart samme erfaringen som deg. Jeg kontaktet turoperatøren og fikk samme svar som deg. Fikk tips om at de hadde tilbud om "solo-reiser" uten tillegg i prisen. Problemet er bare at disse reisene er sesongbetont - og lagt til tidspunkt der det er få som reise. Dvs midt i skoleåret. Og som alenemor til 3 unger på nesten full tid, så er det umulig for meg å reise da. Jeg har 1-2 uker i året i forbindelse med høst/vinterferie og sommerferie, der jeg har barnefri. Men da er det selvsagt ingen tilbud om dette. Anonymous poster hash: 788fa...3c1
Pringle Skrevet 5. oktober 2013 #4 Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Pluss at disse soloreisene er få og priset høyere i utgangspunktet og sjelden blir rabattert. Man kan ofte søke etter reiser "som om" man er to og så betale ekstra for å ha rommet alene, men det er varierende hvor stort dette "gebyret" er, så vanskelig å få noen god oversikt over tilbud og priser. Restplasser er feks beregnet for to som reiser sammen - det er ingen automatikk i at den samme reisen også blir billigst for en som reiser alene. Jeg har kontaktet forbrukerombudet om dette, men de verken kan eller vil gjøre noe, for det er ingen forbud mot diskriminering av enslige/alenereisende. Endret 5. oktober 2013 av Pringle
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå