Gå til innhold

Frittgående innekanin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har noen spørsmål angående frittgående innekanin:

1. Kan de bli helt renslige? Altså at det ikke ligger lortekuler rundt her og der.
2. Hvordan dotrener man dem?
3. Biter de ofte på møbler og alt de kommer over, selv om de har eget bitestativ?
4. Hvordan vil f. eks store kaniner som belgisk kjempe og hvit wiener være som frittgående innekaniner?

Kommer sikkert med noen flere spørsmål etterhvert ;)

På forhånd takk for svar :)

Anonymous poster hash: 46325...baf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg greie på kaniner, men frittgående innekanin hørtes ikke ut som noe jeg ville hatt.

Jeg vil tro at det ikke er enkelt å trene de opp til å gå på do, å jeg tror også at de gnager på mye inventar.

Anonymous poster hash: 82c21...a07
Skrevet

1: Ja det kan de!

2: Start med å ha pellets i en kattakasse eller en liten hjørnekasse, smak og behag. De liker å tisse hvor det er absorbering.

I starten når kaninen var en baby så satt den i bur når jeg var på jobb og når jeg sov, hadde ingen bunnstrø i buret, så den brukte automatisk kassen av seg selv. Så var det bare å flytte den ut når kaninen var ute å hoppet omkring.

Når kanin nr 2 kom i hus så tok den etter kanin nr 1.

3: Mine hadde ingen interesse for møbler. Men alt av ledninger måtte dekkes til.

4: Ikke sikker, har bare erfaring med hollender.

Anonymous poster hash: 36562...5b3
Skrevet

Du kan sette en skoeske med pellets/sagflis i hvert rom i begynnelsen og få kaninen til å bruke dem, når kaninen gjør det fjerner du gradvis en og en skoeske til du sitter igjen med en do.

Det er også viktig å fjerne alle ledninger

Skrevet

Det er ganske lett å trene dem til å gå på do i kasse. Dette er lettest når de er over puberteten og kastrerte. Derimot må man regne med et par lorteuhell i uka:) Hele leiligheten må kaninsikres da mange som sagt gnager på ting. Ledninger bør dekkes til. Ang kaninrasene du sikter til har jeg ikke så mye å komme med, men vil tro det skal gå fint så lenge de får nok plass og aktivisering. :)

Skrevet

Så bra at det går greit å dotrene de! Et par lorteuhell i uka skal nok gå fint! Det jeg var redd for var at de var sånn som marsvina mine, veldig flinke til å tisse i doen, men driter i(:P) hvor de legger fra seg lorten!

Går det forresten greit å bare ha en kanin? Jeg har i tillegg en hund og marsvin som ofte vil gå på gulvet med den, i tillegg til at den vil få mye oppmerksomhet av meg! Eller er de slik som marsvin, at de må være flere for at de skal trives?

Skrevet

Jeg ville absolutt anbefalt å ha 2 sammen. Har hatt 1 kanin, men etter å ha sett hvor godt mine 2 nåværende kaniner har det, ville jeg aldri valgt det igjen. De er riktignok ikke frittgående døgnet rundt, siden de spiser på absolutt ALT. Men de har et stort bur og går fritt rundt når vi er hjemme. Jeg har inntrykk av at de er lykkelig og fornøyde :)

Anonymous poster hash: 7ae29...543

Skrevet

Først av alt: Kaniner er kjempekoselige innedyr, men de må ha minst en kaninvenn!

1. Kan de bli helt renslige? Altså at det ikke ligger lortekuler rundt her og der.

Noen lortekuler blir det nok innimellom, men renslige kan de bli, ja.

Du må bare tilpasse doene du setter opp og tenke over hvordan kaninen fungerer. Du bør nok ha en dokasse i hvert rom. I begynnelsen avgrenser du området kaninene får bevege seg på (noen få kvadratmeter) og setter opp en passelig stor kasse eller hule der du vil at de skal gjøre fra seg. I kassen sørger du for at det er strø, gjerne litt av kaninenes urin og lort fra før, og så har du i høy sånn at det blir hyggelig å sitte der. Skjer det uhell i denne tilvenningsperioden, tørker du opp og legger papiret med urinen i boksen. Gi kaninene belønning for å bruke boksen. Boksen må være stor nok og ha høy kant og samtidig være lett å hoppe inn og ut av. Det er også viktig at du holder den ren og trivelig.

3. Biter de ofte på møbler og alt de kommer over, selv om de har eget bitestativ?

Det kommer veldig an på. Jeg ville ikke satset på bitestativ eller andre kjøpte ting. Alle ledninger må sikres. Ellers ville jeg heller tenkt at alt kaninen har tilgang til KAN bli spist på. Hos oss har kaninene spist litt på en stol, derfor har vi litt billigere trekk/tepper over. De har også gnagd på Ikea-bokhyller, mens dyrere møbler har de latt være i fred.

Jeg ville heller gitt kaninene grener og kvister ofte. Det smaker mye bedre enn møbler og gir dem aktivisering.

4. Hvordan vil f. eks store kaniner som belgisk kjempe og hvit wiener være som frittgående innekaniner?

Jeg har ingen erfaring med store kaniner, men jeg kjenner folk som har store kaniner sammen med mindre. Det er ikke noen forskjell annet enn at de trenger litt mer plass og av og til hopper høyere.

Anonymous poster hash: e69bf...fcb
Skrevet

Vi har to kaniner, og siden vi ikke har kastrert de, kan de heller ikke gå sammen.. Planen var at de skulle ha glede av hverandre, men nå ser de hverandre kun gjennom buret.. De slåss om de er løse sammen.

Kjedelig, men vi kastrerte den forrige kanina vår og det endte med døden for han..

Men våre går løse annen hver dag når vi er hjemme, de har til nå ikke gnagd på noe, ang dotrening er han ene rensligere enn han andre, men de tisser ikke i stua. De driter ikke overalt, han ene gjør kun fra seg rundt buret til "broren", mens han andre gjør fra seg i litt større omkrets:p men ikke overalt.

Skulle jeg valgt igjen, ville jeg bare hatt en kanin, man får en mye mer tam kanin da.

Forrige gang vi hadde kanin, hadde vi bare en, og han var mye mer sosial enn de vi har nå, kom stadig opp i sofaen og slengte seg ned for en hvil, i tillegg elsket han kattene våre.

Han hadde virkelig en stor personlighet, og tapet av han var gedigent:(

Velger du en kjempe krever den jo ganske stor plass, om den f.eks skal sitte i bur når du ikke er der.

Skrevet

Ha et teppe utenfor buret, som de kan hoppe inn og ut på. Har du parkett på gulvet går dem sjelden utenfor teppet, for de liker ikke å gå på parkett. Kaniner er supre dyr, og veldig koselige å ha inne. Ang lukt er det noen som lukter mer enn andre. Hann kaniner skvetter også en del, så jeg ville valgt en hund. De kan bli helt renslige, men selvsagt drar de med seg ei kule her og der. Vær nøye med å skift doen ofte.

Kaniner som er inne, og som får være en del av familien blir veldig tamme og hengivne. Kanina vi hadde inne maste etter kos hele tiden. Hun sprang bort til oss, og ikke sjelden hoppet hun opp i fanget vårt og ville ha kos. Hun lærte seg også betydningen av en del ord etterhvert. F.eks agurk og salat, og hun kom springende når vi ropte navnet hennes. Hun sprang ut når hun ville, og skrapte på døra når hun ville inn. :)

Anonymous poster hash: 2d282...178
Skrevet

Anonym ovenfor her. Jeg mente selfølgelig ikke at jeg heller ville hatt en "hund", men en hunn kanin :fnise:

Anonymous poster hash: 2d282...178
Skrevet

Har hatt noen kaniner i hus nå, og der er burdøra aldri igjen. De er som regel alltid utenfor buret og hopper bare inn for å gå på do på den ene siden, og spise høy på den andre siden. Stort bur, så langt mellom do og høy. Og så har de reisebur uten som de kan bruke som sovehule. Og så klart teppe forran buret, så de ikke sklir når de skal hoppe ut/inn.

Den ene tygger ikke på noe. Aldri gjort. Den andre tygde så vidt på en ledning. Har ikke trengt å dotrene. Det var en naturlig selvfølge for de.

Anonymous poster hash: 0e579...e5c
Skrevet

Ja det kan de, våre to innekaniner er helt renslige og den eldste lærte den minste og gå på det, det er klart det kan komme en lortekule eller to, men dette synes jeg ikke man skal være redd for, de spiser jo nesten bare grønnsaker og gress, og enkelt og fjerne ei lita kule! de tisser ALDRI utenfor dokassen

Jeg bare puttet Nemo(dvergevedder gutt) i dokassen og når han gjorde fra seg utenfor så puttet jeg bare lortekulene og papiret oppsuget i urin oppi dokassen, tilslutt forsto han at han skulle gå opp i dokassen, dette gikk kjempefort for Nemo, kansje noen dager bare, så vi var heldig med han!

Kaniner har tenner som vokser hele tiden og de har sterk gnagetrang! hvis man ikke gir de masse kvister, esker og ting og styre med kan de begynne og gnage på ledninger og treverk, møbler, du kan bruke en spray som hete: Bite off er beregnet på valper men den fungerte på mine kaninener, men nå trenger vi ikke sprayen for de har nok av kvister og gnage på :)!

Jeg tror ikke størrelse har noe og si på hvor vidt de passer i hus eller ikke, har du god plass de kan løpe på og masse kvister og høy så har du en lykkelig kanin uansett størrelse!

Lykke til, man vet ikke hva en lykkelig kanin er før man har innekanin, jeg kommer aldri til og ha utekanin igjen etter at jeg fikk se hvor godt kaninene trives inne sammen med oss som en liten familie

:rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Ja. Hormonelle kaniner er gjerne urenslige så anbefaler kastrering.

Er det lortkuler på gulvet legges de i do. Er det tisset på gulvet legges tissepapiret i doen.

Biting er noe som gjerne gir seg med alderen. Ellers kan det være tegn på at de kjeder seg.

Belgisk k er gjerne rolige. Og ser mange som har både belgisk og f.eks wedder sammen. At bondingen skal gå bra må begge være kastrerte.

Gleder meg til det flytter inn to kaniner her igjen. Stille og tomt uten hybelkaniner.

Anonymous poster hash: f71bb...a53

• 7 år senere...
Skrevet
On 10/7/2013 at 12:34 PM, AnonymBruker said:

De har også gnagd på Ikea-bokhyller, mens dyrere møbler har de latt være i fred.

Det var jo utrolig ålreit av de da

Anonymkode: 06953...e72

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2013 den 15.12):

Så bra at det går greit å dotrene de! Et par lorteuhell i uka skal nok gå fint! Det jeg var redd for var at de var sånn som marsvina mine, veldig flinke til å tisse i doen, men driter i(:P) hvor de legger fra seg lorten!

Går det forresten greit å bare ha en kanin? Jeg har i tillegg en hund og marsvin som ofte vil gå på gulvet med den, i tillegg til at den vil få mye oppmerksomhet av meg! Eller er de slik som marsvin, at de må være flere for at de skal trives?

Marsvin og kaniner skal ikke blandes! Kaniner kan smitte marsvinene med luftveissykdommer, og kan trampe på dem. Tror nok du må velge - enten marsvin, eller kaniner.

Anonymkode: 65817...6bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Marsvin og kaniner skal ikke blandes! Kaniner kan smitte marsvinene med luftveissykdommer, og kan trampe på dem. Tror nok du må velge - enten marsvin, eller kaniner.

Anonymkode: 65817...6bd

2013....

Anonymkode: 293d5...404

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...