Gå til innhold

Hvordan fortelle om herpes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan fortelle om herpes, når vi allerede har hatt sex?

Jeg ble så revet med da jeg skulle ha sex med han jeg dater. Jeg fikk ikke til å si at jeg har herpes. Men vi brukte kondom.

Men så er det slik at det er en mann jeg gjerne vil bli bedre kjent med, vi liker hverandre godt. Så det blir sikkert flere runder i halmen, men jeg må få fortalt han det. Hvordan gå frem? Jeg burde jo fortalt han det før vi hadde sex første gang.



Anonymous poster hash: 6a228...a2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan fortelle om herpes, når vi allerede har hatt sex?

Jeg ble så revet med da jeg skulle ha sex med han jeg dater. Jeg fikk ikke til å si at jeg har herpes. Men vi brukte kondom.

Men så er det slik at det er en mann jeg gjerne vil bli bedre kjent med, vi liker hverandre godt. Så det blir sikkert flere runder i halmen, men jeg må få fortalt han det. Hvordan gå frem? Jeg burde jo fortalt han det før vi hadde sex første gang.

Anonymous poster hash: 6a228...a2d

Får du ofte utbrudd? Hvor lenge siden er det sist? Jeg har aldri fortalt det til min kjæreste fordi det er 5 år siden sist jeg hadde utbrudd, og har kun hatt det to ganger i hele mitt liv. Legen fortalte at det ikke smitter i det hele tatt hvis det har gått ett år siden sist utbrudd. Men hvis du sliter med hyppige utbrudd, bør du selvfølgelig fortelle det. Hvordan? Bare si det sånn som det er, han setter nok pris på at du er ærlig. Les deg litt opp på forhånd om hvor vanlig det er, hvordan det smitter og når det er mest smittsomt.

Anonymous poster hash: 5ab73...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ofte utbrudd? Hvor lenge siden er det sist? Jeg har aldri fortalt det til min kjæreste fordi det er 5 år siden sist jeg hadde utbrudd, og har kun hatt det to ganger i hele mitt liv. Legen fortalte at det ikke smitter i det hele tatt hvis det har gått ett år siden sist utbrudd. Men hvis du sliter med hyppige utbrudd, bør du selvfølgelig fortelle det. Hvordan? Bare si det sånn som det er, han setter nok pris på at du er ærlig. Les deg litt opp på forhånd om hvor vanlig det er, hvordan det smitter og når det er mest smittsomt.

Anonymous poster hash: 5ab73...553

Er 7 måneder siden jeg hadde siste utbrudd. Jeg får utbrudd ca 1-2 ganger i året, ett år helt uten utbrudd.

Det får bare stå til, så får det bare være om jeg blir dumpet. Jeg liker han veldig godt, men han må få velge om han vil fortsette selv etter at jeg har fortalt han det. Jeg føler meg råtten som ikke sa ifra.

Anonymous poster hash: 6a228...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ironically me

Personlig hadde jeg satt stor pris på å bli fortalt slike ting på forhånd. Veldig ugreit å finne ut i ettertid - men det kan være meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chloe87

Hadde jeg opplevd at en fyr med herpes ikke hadde fortalt meg om det før vi hadde hatt sex så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, hadde følt at det var utrolig respektløst! Men til du som skrev at det til og med smitter med kondom, er det sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg opplevd at en fyr med herpes ikke hadde fortalt meg om det før vi hadde hatt sex så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, hadde følt at det var utrolig respektløst! Men til du som skrev at det til og med smitter med kondom, er det sant?

Ingen ting er jo 100% sikkert når man har sex, så ja. Sannsynligheten er liten, men det kan skje. Aller helst smitter det vel ved utbrudd, men jeg kan ikke helt se for meg noen ha sex med et herpesutbrudd.. Nesten alle mennesker har herpesviruset i seg, det bare bryter ikke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SweetSunshine

Jeg hadde tenkt at det var utrolig respektløst hvis noen hadde gjort det mot meg. Men jeg hadde satt pris på ærlighet hvis det hadde kommet frem etter første gang. Ikke kom etter 10.gang og prøv å være ærlig, du er da ikke lenger "unnskyldt" fordi du ble revet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninna mi fikk herpes da hun hadde sex for første gang og de brukte kondom! Kort tid etterpå sa hun at hun hadde fått sviende utslett som viste seg å være herpes... needless to say, hun slo opp med han ganske fort.... han innrømte å ha herpes, men fortalte henne at han var sikker på at d ikke kom til å smitte siden han hverken hadde utbrudd + de brukte kondom.

De som har herpes... er det noe dere har hele livet eller?



Anonymous poster hash: c891a...fe0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting er jo 100% sikkert når man har sex, så ja. Sannsynligheten er liten, men det kan skje. Aller helst smitter det vel ved utbrudd, men jeg kan ikke helt se for meg noen ha sex med et herpesutbrudd.. Nesten alle mennesker har herpesviruset i seg, det bare bryter ikke ut.

Nå er jeg ikke lege, men jeg er ganske sikker på at det riktige er: Nesten alle mennesker har herpes simplex type 1 (munnherpes) i seg - men ikke type 2, som er på kjønnsorganet. Men en som har type 1, kan gi et annet menneske type 2 ved f.eks. munnsex.

Og til TS: Skjønner dette må være utrolig fælt for deg, men jeg er plaget med munnherpes - og det er helt forferdelig... Så å få det nedentil kan jeg ikke tenke meg til hvordan er. Jeg ville nok ha sagt ifra på forhånd! Eller snakke med legen din om hvor stor smittefare det er, slik at du vet det (det kan jo være en fin ting å komme med til en evt. seksualpartner, slik at han vet at du tar dette alvorlig og har litt kunnskap rundt det)

Lykke til :) Håper utbruddene roer seg ned i hyppighet!

Anonymous poster hash: d056d...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninna mi fikk herpes da hun hadde sex for første gang og de brukte kondom! Kort tid etterpå sa hun at hun hadde fått sviende utslett som viste seg å være herpes... needless to say, hun slo opp med han ganske fort.... han innrømte å ha herpes, men fortalte henne at han var sikker på at d ikke kom til å smitte siden han hverken hadde utbrudd + de brukte kondom.

De som har herpes... er det noe dere har hele livet eller?

Anonymous poster hash: c891a...fe0

Herpes-viruset har man absolutt hele livet. Det kan imidlertid roe seg ned mtp. utbrudd - det skjer vel vanligvis når man er stresset, immunforsvaret er dårlig (influensa bl.a.) osv. Smittefaren er jeg derimot usikker på!

Anonymous poster hash: d056d...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke lege, men jeg er ganske sikker på at det riktige er: Nesten alle mennesker har herpes simplex type 1 (munnherpes) i seg - men ikke type 2, som er på kjønnsorganet. Men en som har type 1, kan gi et annet menneske type 2 ved f.eks. munnsex.

Og til TS: Skjønner dette må være utrolig fælt for deg, men jeg er plaget med munnherpes - og det er helt forferdelig... Så å få det nedentil kan jeg ikke tenke meg til hvordan er. Jeg ville nok ha sagt ifra på forhånd! Eller snakke med legen din om hvor stor smittefare det er, slik at du vet det (det kan jo være en fin ting å komme med til en evt. seksualpartner, slik at han vet at du tar dette alvorlig og har litt kunnskap rundt det)

Lykke til :) Håper utbruddene roer seg ned i hyppighet!

Anonymous poster hash: d056d...e80

Nesten riktig. Man kan få både type 1 og 2 nedentil. Type 1 kan smitte seksuelt og ikke seksuelt, type to smitter ved samleie. Dessverre er det ikke noe å få gjort med det, viruset er alltid i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke lege, men jeg er ganske sikker på at det riktige er: Nesten alle mennesker har herpes simplex type 1 (munnherpes) i seg - men ikke type 2, som er på kjønnsorganet. Men en som har type 1, kan gi et annet menneske type 2 ved f.eks. munnsex.

Og til TS: Skjønner dette må være utrolig fælt for deg, men jeg er plaget med munnherpes - og det er helt forferdelig... Så å få det nedentil kan jeg ikke tenke meg til hvordan er. Jeg ville nok ha sagt ifra på forhånd! Eller snakke med legen din om hvor stor smittefare det er, slik at du vet det (det kan jo være en fin ting å komme med til en evt. seksualpartner, slik at han vet at du tar dette alvorlig og har litt kunnskap rundt det)

Lykke til :) Håper utbruddene roer seg ned i hyppighet!

Anonymous poster hash: d056d...e80

Hæ?! :O Har eg hærpes i kjæften?? Har en tremenning som eg veit har herpes, førr ho har fult av blemme og munnsår, spesielt når ho e sjuk... i jessu navn, kankje tenkte meg te at eg har herpes? sku man ikkje fådd masse greier i flabben då?

Anonymous poster hash: c891a...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesten riktig. Man kan få både type 1 og 2 nedentil. Type 1 kan smitte seksuelt og ikke seksuelt, type to smitter ved samleie. Dessverre er det ikke noe å få gjort med det, viruset er alltid i kroppen.

Ohh! Da lærte jeg noe nytt *notere*

Anonymous poster hash: d056d...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?! :O Har eg hærpes i kjæften?? Har en tremenning som eg veit har herpes, førr ho har fult av blemme og munnsår, spesielt når ho e sjuk... i jessu navn, kankje tenkte meg te at eg har herpes? sku man ikkje fådd masse greier i flabben då?

Anonymous poster hash: c891a...fe0

Du merker det veldig fort hvis du har fått det (eller så har du viruset latent i kroppen, og er de heldige som ikke får utbrudd)

I flabben? Hva i alle dager betyr der?

Anonymous poster hash: d056d...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, herpes og for eksempel kjønnsvorter smitter ved hudkontakt (les: herpes smitter kun ved utbrudd) så kondom hjelper ikke så mye. Kondom hjelper kun ved kjønnsykdommer som smitter via kroppsvæsker eller blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Allergikeren

Ja, herpes og for eksempel kjønnsvorter smitter ved hudkontakt (les: herpes smitter kun ved utbrudd) så kondom hjelper ikke så mye. Kondom hjelper kun ved kjønnsykdommer som smitter via kroppsvæsker eller blod.

Det skumle ved det jeg uthevet her, er at noen kan få utbrudd uten synlige sår(i følge lommelegen.no), og dermed smitte andre uten å vite det. Noen har også så milde utbrudd at de tror det er noe annet.

Det jeg hadde gjort, er å ta det for meg ved første anledning. "Du, jeg føler meg virkelig råtten som ikke fortalte dette med en gang, men jeg ble så revet med da vi hadde sex. Jeg har nemlig herpes. Men det er x måneder/uker siden forrige utbrudd, og som regel smitter herpes kun når man har utbrudd. Vi brukte jo kondom i tillegg også, så det skal ha gått bra. Men jeg syns likevel du bør vite om det, og jeg beklager virkelig at jeg ikke sa fra med det samme.".

Eller noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...