Gå til innhold

''Advarsel'' Denne nettsiden kan skade datamaskinen din!''

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gikk inn på en nettside som skulle vise tekstene til en sang. Og fikk denne beskjeden. Litt ironisk at man får den når man ALLEREDE er inne på siden?

Trykket på tilbake-knappen, og ikke på ''Gå tilbake til forrige side''-knappen inne på selve nettsiden. Men... Hva skjer videre nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den beskjeden kommer ofte opp som en egen varselside før du kommer inn på nettsiden som kan være skadelig. Det varierer om det er antivirusen din eller nettleseren din som legger opp advarselen, og noen ganger er det fordi det er annonser inne på siden som er flagget som trojanere eller lignende via Google. Kommer varselet opp når du allerede er på siden, har som regel antivirusen din eller nettleseren blokkert en popup for å unngå at maskinen blir infisert.

Det har skjedd noen ganger med en av webcomic'ene jeg leser, hun som lager comic'en er seriøs, men noen ganger kommer det annonser på siden hennes som er flagget som infeksiøse virus via google, og da funker ikke nettsiden før hun og webteamet hennes har fått fjernet den skadelige annonsen.

Det som skjer videre, er at du tar en antivirus-scan av maskinen din for å kontrollere at det ikke likevel har lurt seg inn noe rusk på den, og så fortsetter du med å surfe internett etterpå når scanen ikke viser noe.

Skrevet

Åpne virusprogrammet ditt og kjør scan. Har du ikke antivirus, må du laste ned et. Jeg anbefaler MSE (Microsoft Security Essentials).

Skrevet

Åpne virusprogrammet ditt og kjør scan. Har du ikke antivirus, må du laste ned et. Jeg anbefaler MSE (Microsoft Security Essentials).

Man bør helst ha to. MSE og MBAM (Malwarebytes). Det er den beste kombinasjonen.

Anonymous poster hash: b1e18...553

Skrevet

Man bør helst ha to. MSE og MBAM (Malwarebytes). Det er den beste kombinasjonen.

Har hørt at det ikke er bra med to stk. For da er det ingen av de som funker helt ordentlig.

Anonymous poster hash: 8c6e0...d45

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har også hørt at hvis jeg laster ned to beskyttelsesprogrammer, så blir det den samme effekten som da alkaliner og syre møtes. De oppløser hverandre, krasjer i hverandre, og stenger for hverandre. Vet ikke sannhetsgraden i sammenligningen.

Endret av Byliv
Skrevet

Ja, to virusprogrammer er ikke å anbefale. Men MBAM vil jeg ikke si er et virus program.

• Liker 1
Skrevet

Ja, to virusprogrammer er ikke å anbefale. Men MBAM vil jeg ikke si er et virus program.

Riktig. MBAM er ikke et antivirusprogram, har både MSE og MBAM, hatt det i flere år og er fornøyd.

Anonymous poster hash: 303ef...1ad

Skrevet

Har hørt at det ikke er bra med to stk. For da er det ingen av de som funker helt ordentlig.

Hvis du visste hva de to programmene var så ville du ikke ha skrevet det du gjorde. :P

Skrevet

To antivirusprogrammer som gjør samme jobb er uheldig, men for å ta noe lignende syremetaforen:

Det er ikke nødvendigvis uheldig å bruke balsam fordi du allerede har brukt sjampo, ei heller er det dumt å ha gulost på en brødskive fordi du allerede har smør på den.

En forutsetning for at det blir konflikt er at programmene gjør noen lunde samme jobben, og dermed tråkker i hverandres bed. Det er ikke tilfelle her.

Anonymous poster hash: 9e430...f26

• Liker 1
Skrevet

Jeg har MBAM og MSE og har aldri hatt noe som helst problemer med de to samtidig. ^^,

Skrevet (endret)

Tror problemet kommer først når de faktisk må ut i aksjon?

Endret av Byliv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...