Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sitter og ser litt i jungelen av barneseter og skjønner ingenting.. Eller noe skjønner jeg. Jeg skjønner at jeg har Isofix i bilen min og at ungen skal ha bakoverlent sete. Da kjøper jeg en isofix base og så f.eks en Britax babysafe super ultra 5000 mega flex. Men hva når ungen vokser ut av den etter noen mnd og skal sitte i bakoverlent SETE (og ikke lenger mer sånn krybbe)? Må jeg da lempe isofix-basen OG "krybba" på dynga? (for ingen vil vel ha slikt brukt?) og kjøpe en NY isofix-base til det nye sitte-setet?

Hilsen frusterert vordende småbarnsfar..

Anonymous poster hash: ef09b...f49
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Noen merker gjør det mulig å gjenbruke basen på bilstol en og to. Og jo, mange kjøper bilstol brukt. Men du må garantere for at setet aldri har vært i en kollisjon for ellers er det ikke trygt å bruke og skal kastes. Det er lettere å selge til noen man kjenner for da føler man seg trygg på at man ikke blir lurt på eventuelle skader.

Endret av Sunshine
Skrevet

Vi tok vare på både babysetet og sete nr2. Ho er straks 3 år og har sete nr3 nå.

Får baby til sommeren igjen og da kan den bruke de "gamle" setene.

Skrevet

Vår kan bruke bilstol nr 1 til 1,5 år ca pga at hun ikke er så stor. Det er uansett ikke bare snakk om noen måneder. Bilstol 2 kan man kjøpe seter som varer helt til de er 6 år. Men da kan man ikke bruke base på dem (isofix skal bare brukes opp til 18 kilo) så om man velger slik løsning kjøper man ikke base til sete nr 2.

Dyrt blir det uansett men det er faktisk snakk om barnas sikkerhet og. Skal man ha to barn med mindre enn 5 års melomrom kan man og bruke de samme setene.

Anonymous poster hash: b21a0...bce

Skrevet

.. Og du trenger ikke nødvendigvis base. I alle fall ikke på den som blir et "sete".

Skrevet

En "babystol" kan vanligvis brukes helt til barnet er 13 kg eller når toppen av hodet når over kanten (min er ennå ikke 13 kg, og hun er 2,5 år gammel). Så det er absolutt ikke noe du må bytte ut etter "bare noen måneder". Det finnes flere der du kan regulere sittestilling, slik at det ikke er for bratt for den nyfødte, og ikke for tilbakelent for en på 7-8 mnd. En stol i neste klasse har som regel vekt/aldersgrense 9 kg og/eller 9 mnd, og barnet skal sitte selv. Anbefaler selv at du venter til da, og kjøper et sete som går helt opp til 25 kg (kommer stadig flere, men isofix er foreløpig bare godkjent bakover frem til 18 kg), så slipper du å bytte flere ganger før beltestol.

Når du skal bytte stol, så kan du jo forhøre deg med venner og bekjente om de vil ha babystolen. De vet jo om dere har hatt noen uhell med bilen, og derfor om den er trygg å ta i mot. Jeg ville aldri kjøpt sete brukt av fremmede, men babystolen vi hadde var brukt av 2 vennepar før oss.

En base er nok veldig praktisk når babyen er veldig liten, siden du bare kan "klikke ut" setet om du skal ha det med deg. Men når du skal ha stol nr 2 så får du ikke så mange av disse til base. Så jeg ville vurdert om det var nødvendig. Vi hadde bare beltefestet stol, men det var ikke så komplisert å sette inn/ta ut, så det var ikke noe problem de få gangene vi bare inn setet.

Anonymous poster hash: fb4ae...0ce
Skrevet

Brukte stoler som er pent brukt er lett omsettelige på finn. Vi trengte et brukt sete til bil nr 2 og man skal være kjapp for å være førstemann til mølla. Vi ringte på en del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...