Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2004 #1 Del Skrevet 30. april 2004 Kan noen forklare meg hva adventister står for, og hva som er forskejllen mellm de og de som er vanlig kristne? FOr adventister er vel kristne de og? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 30. april 2004 #2 Del Skrevet 30. april 2004 Adventister tolker bibelen 100% bokstavelig. De mener lørdag er hviledag og da går de seg ikke en tur en gang. Det finnes sikkert forskjellige folk blant adventistene også, men de jeg har møtt(på nett) har vært veldig konservative. De er også veldig opptatt av endetiden. Du finner mer informasjon om adventistene her: http://religion.cappelen.no/2/kristendom/k...gave.html?id=77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 30. april 2004 #3 Del Skrevet 30. april 2004 Opptatt av å passe på kroppen sin, fordi den er gitt deg av Gud og er ditt tempel. Mange er vegetarianere, trener fast og avstår røyk og alkohol. Kjenner ingen norske asventister, kun amerikanske, og der er det muligens større forskjeller enn i Norge hvor miljøet er mye mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2004 #4 Del Skrevet 30. april 2004 Adventistene er meget sterkt antikatolske. De mener faktisk at den katolske kirke er Dyret i åpenbaringen, altså antikrist. Dette mener de å finne belegg for i Johannes åpenbaring. Adventistene mener mange av deres egne ble brent på bålet under det som ellers var hekseforfølgelsen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 30. april 2004 #5 Del Skrevet 30. april 2004 Det er ikke sant at adventistene ikke kan gå tur en gang på lørdag. Riktignok finnes det endel konservative adventister, men langt fra alle er det Og som det meste annet har også adventistene vært nødt til å tilpasse seg endringer i samfunnet, de unge er som regel mer liberale enn de eldre. (Men det er vel igrunn ganske vanlig). Adventister holder lørdagen som helligdag, de tror på skapelsen og de har voksendåp. I tillegg har de nattverd, men også fottvetting. Det viktigste hos adventister er at man venter på Jesu annet komme og den nye jord (hvor alt er godt). De tror ikke på helvete, men en kjærlig og tilgivende Gud. Frelse ved tro ikke gjerninger. Sant at mange adventister er opptatt av helse (ikke alle da, det er et helsespørsmål, ikke et frelsesspørsmål). De driver også endel nødhjelp o.l. Det er ikke mange adventister i Norge, tro det er rundt 4000-5000 medlemmer. Hmm..tror det var noe av det jeg oppfatter som viktig i adventismen. Jeg er født og oppvokst som adventist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2004 #6 Del Skrevet 30. april 2004 Soul..for meg virker det som dere har mange likheter med jehovas vitner når det gjelder endetiden,dåp osv...Visste forreste ikke at lørdag er hviledag..trodde det var søndag. Hvordan skiller dere ut fra dem? Synes bare det er så mange menigheter for tiden, så jeg bare lurer. Er det adeventidtene som heter noe som syvende dag .....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hillary- Skrevet 30. april 2004 #7 Del Skrevet 30. april 2004 Adventistene følger spisereglene i det gamle testamentet, dvs. kosher. De mener at søndagen ikke er bibelsk, men ble innført av den kirken de ikke anerkjenner (katolske, grunnlagt av Peter i Roma), og det er derfor de har lørdag (Sabbaten) som helligdag. Adventistene ser på seg selv som etterkommere av de første menighetene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 30. april 2004 #8 Del Skrevet 30. april 2004 Når jeg spurte min amerikanske venn hvorfor de har lørdag som hellig dag var svaret: I USA og mange andre land er søndagen regnet som første dag i uken (sjekk eks en amerikansk kalender). Da blir lørdagen den syvende dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 30. april 2004 #9 Del Skrevet 30. april 2004 Det Hillary og Poirot sier om helligdagen stemmer ja. Gjest, jeg kan dessverre ikke så mye om Jehovas Vitner, så kan ikke gi deg noe godt svar. Men adventister og jehovas vitner ser ikke på seg selv som særlig like så vidt jeg vet. Må sjekke nøyere hvis jeg skal si noe om de teologiske ulikhetene... Kanskje noen andre kan noe om dem? Ja, man kan også si Syvendedags adventister. Syvendedag fordi man mener lørdag er ukas syvende dag og har den som hviledag, adventister fordi man venter på Jesu gjenkomst. Når jeg tenker etter, hvis jeg skal sammenligne adventister med et annet kirkesamfunn måtte det heller bli baptister evt. syvendedagsbaptister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2004 #10 Del Skrevet 1. mai 2004 Takk for svar soul. Da jeg leste det du skrev minte det veldig om vitners tro. Så derfor stilte jeg deg spørsmålet. Forkynner advenstister? Hva kommer egentlig navnet av, og hva er baptister... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. mai 2004 #11 Del Skrevet 1. mai 2004 Advent betyr å vente. De venter på Jesus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 1. mai 2004 #12 Del Skrevet 1. mai 2004 Nå har jeg snakket med min svoger som er pastor i adventistsamfunnet, han sa litt om ulikhetene mellom adventister og vitner. Adventister er evangeliske kristne, det er ikke vitnene. Adventister ser på Jesus som Gud, dvs. de tror på Treenigheten (slik som statskirka), det gjør ikke jehovas vitner, de ser på Jesus som en profet. De mener også at det kun er noen som kommer til himmelen og de har dette med de 144000 som skal til himmelen. Adventister mener at alle som tror kan komme til himmelen og bli frelst, også ikke-adventister. Jehovas vitner har en mer sekterisk oppbygning i strukturen, dvs. de er mer lukket og det er vanskeligere for de som bryter ut å holde kontakt med familien. Adventistsammfunnet er et kirkesamfunn på lik linje med andre frikirkelige menigheter og er protestantiske. Men det er er ganske store forskjeller innad i adventistsamfunnet og kulturmessige forskjeller fra land til land med tanke på hvor konservative el. liberale hvert medlem er. Noen er totalavholdsmennesker, andre kan ta seg et glass rødvin (eller tre). Noen er vegetarianere, noen spiser kjøtt, noen går på byen og noen ikke. Dette varierer, også mellom generasjonene er det endel forskjeller her. F.eks kunne min mormor ikke gå på kino, mens jeg har gjort det siden jeg var bitteliten. Osv. Og ja, adventister forkynner. Jeg burde sikkert kunne komme på mer, men det var noe i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 1. mai 2004 #13 Del Skrevet 1. mai 2004 Her er linken til adventistsamfunnet i Norge: http://www.adventist.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 1. mai 2004 #14 Del Skrevet 1. mai 2004 Så utrolig mye interesant informasjon som har kommet fram her! Viste ikke stort om adventister jeg heller, men nå vet jeg jo en hel del Men hva er liksom forskjellene sånn i praksis i hverdagen, mellom "vanlig kristne" og adventister? Annet enn at adventister har lørdagen som helligdag og vi har søndagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 1. mai 2004 #15 Del Skrevet 1. mai 2004 Hei Grooo! I hverdagen er det nok ikke de helt store forskjeller på "vanlige" (statskirke)-kristne og adventister. Adventister er jo også kristne, men det er noen teologiske ulikheter som voksendåp, lørdag istedetfor søndag som du nevner og at adventister tradisjonelt sett har vært opptatt av helse, men dette med helse er jo ikke lenger så spesielt for nå i disse dager er de fleste opptatt av helsa Adventistsamfunnet har møter, skoler, speider og ungdomsgrupper, kor og smågruppesamlinger og ligner nok i praksis en del på mange andre frikirkelige menigheter. Adventister har derimot ikke konfirmasjon, det er fordi man ikke har barnedåp men voksendåp. Men man har en velsignelse når barnet er baby, da ber man for barnet og familien til barnet. Skulle ønske jeg var flink til å forklare Grooo, men vet ikke om jeg kan si det noe bedre enn den linken kan egentlig... Også ønsker man (som sikkert de fleste kristne) å ta Jesus med seg i hverdagen, be og lese i Bibelen, ha nestekjærlighet, osv. ikke at man bare tenker på Gud når man er i kirka. Men det er vel igrunnen slik for andre kristne også. Jeg opplevde vel at jeg hadde en litt annen oppvekst enn mange andre, særlig fordi jeg gikk på adventistenes skoler det meste av tiden, men vet ikke om det hadde vært så veldig annerledes å vokse opp i en annen kristen familie eller menighet. Noen ting var det jo, som at vi ikke spiste svinekjøtt eller reker. (Jamfør spiseseddelen som er nevnt lenger opp i debatten). Og vi gikk i kirken hver lørdag. I tillegg var jeg jo med på endel aktiviteter i menigheten som kor, speider osv. og hadde de fleste av mine venner der ( men ikke alle). Nå vokste jeg opp i et mer liberalt hjem, men vet jo om medelever som hadde det strengt hjemme. Da tenker jeg strengt i forhold til ting som ungdommer gjør, f.eks. disko, alkohol, musikk osv. Jeg opplevde at jeg hadde valgfrihet til å velge selv, men et visst press var det vel for jeg er ikke typen som liker å skuffe foreldrene mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. mai 2004 #16 Del Skrevet 1. mai 2004 Min amerikanske venn går på byen, drikker og har begynt å spise kjøtt etter 18 år som vegetarianer i en vegatarfamilie. Men han er veldig opptatt av å trene, ellers spise sunt og sette av tid til å "trene sinnet" som han sier, dvs lese oppbyggende litteratur og gå i kirken. Både han og hans søster har hatt flere opphold i fattige land der de har jobbet gratis (som lege og lærer) for å hjelpe folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2004 #17 Del Skrevet 1. mai 2004 Hvorfor kan dere ikke spise svin, og spesielt ble jeg nysgjerrig på rekene. Trodde det bare var muslimer som ikke kunne det.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. mai 2004 #18 Del Skrevet 1. mai 2004 Hvorfor kan dere ikke spise svin, og spesielt ble jeg nysgjerrig på rekene. Trodde det bare var muslimer som ikke kunne det.... Jøder gjør det heller ikke. Er regler i det gamle testamentet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 1. mai 2004 #19 Del Skrevet 1. mai 2004 *soul* du forklarer kjempegodt! Er ikke akkurat så store forskjellene nei. Kjempefint å få vite litt mer, lurer på hvor jeg var i alle religionstimene på videregående... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. mai 2004 #20 Del Skrevet 1. mai 2004 *soul* du forklarer kjempegodt! Er ikke akkurat så store forskjellene nei. Kjempefint å få vite litt mer, lurer på hvor jeg var i alle religionstimene på videregående... Det er jo en viss forskjell på å tro på helvete og ikke, og hvilken innstilling man har til Jesus. Og hvordan man oppnår frelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå