AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #1 Skrevet 4. oktober 2013 Hei. Jeg ønsker psykolog blandt annet mot flyangst, kan jeg få dette på frikort? I så tilfelle ´, hvordan går man rem? Må jeg til lege for henvisning? Takk til dere som vet! :-) Anonymous poster hash: cffc3...973
gerotten Skrevet 4. oktober 2013 #2 Skrevet 4. oktober 2013 Hei! Dersom psykologen har avtale med folketrygden så ja. Du må ha henvisning fra lege for å komme til eb slik og det kan ta litt tid. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #3 Skrevet 4. oktober 2013 Når du har brukt opp til et visst beløp på reseptpliktige medisiner/lege/psykolog får du tilsendt et frikort i posten. Da viser du bare dette frikortet. Men det kreves jo at psykologen har avtale med det offentlige. Anonymous poster hash: ae55e...f7d 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #4 Skrevet 4. oktober 2013 Ok, takk for svar :-) Altså må jeg først til legen for å bli henvist til en psykolog som har avtale med det offentlige :-) Takk! Jeg var redd problemet mitt var for ¨lite¨ for å få dette dekket av frikort. Anonymous poster hash: 125f9...d75
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #5 Skrevet 4. oktober 2013 Vil heller anbefale flyskrekk kurs. Psykolog er lang ventetid på og det du har problem med har ikke prioritet Disse kursene er veldig bra, har selv extrem flyskrekk. De har bedre peiling enn en psykolog de som har disse kursene. Der går man gjennom alt som tenkes kan. Legger ved en link http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Annet/Flyskrekk/Info/ Anonymous poster hash: 4a8b2...08b 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #6 Skrevet 4. oktober 2013 Ok, takk for svar :-) Altså må jeg først til legen for å bli henvist til en psykolog som har avtale med det offentlige :-) Takk! Jeg var redd problemet mitt var for ¨lite¨ for å få dette dekket av frikort. Anonymous poster hash: 125f9...d75 Det er det i grunn ingen som har sagt noe om, folk har bare forklart hvordan gangen i å få seg psykolog som er del av frikortordninga foregår. Aner ikke om flyskrekk er noe offentlige psykologer behandler - da vil du evt ikke få en henvisning. Anonymous poster hash: 834b1...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #7 Skrevet 4. oktober 2013 Det er det i grunn ingen som har sagt noe om, folk har bare forklart hvordan gangen i å få seg psykolog som er del av frikortordninga foregår. Aner ikke om flyskrekk er noe offentlige psykologer behandler - da vil du evt ikke få en henvisning. Anonymous poster hash: 834b1...7a9 Det stemmer det, jeg var bare glad for at ingen reagerte på grunnlaget for ønske om psykolog. Altså i tillegg :-) Takk takk. Anonymous poster hash: 125f9...d75
Pringle Skrevet 4. oktober 2013 #8 Skrevet 4. oktober 2013 DPS (distriktspsykiatrisk senter) kan også være en mulighet. Tips: Ikke legg vekt på flyskrekk når du ber om henvisning/be legen ikke legge vekt på flyskrekk hvis han skriver henvisning til DPS. Hva du spesifikt vil ha hjelp med, tar du opp med behandler i første time.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #9 Skrevet 5. oktober 2013 DPS (distriktspsykiatrisk senter) kan også være en mulighet. Tips: Ikke legg vekt på flyskrekk når du ber om henvisning/be legen ikke legge vekt på flyskrekk hvis han skriver henvisning til DPS. Hva du spesifikt vil ha hjelp med, tar du opp med behandler i første time. DPS vil vite hva det dreier seg om, også fastlegen som skriver henvisningen. Legen kan ikke bare skrive "Lise trenger en psykolog", det må utdypes. Jeg syns at et flyskrekkurs høres mye bedre ut, tviler for at noen offentlige psykologer vil bruke tiden sin kun på flyskrekk. Og iallefall ikke DPS/VOP. Anonymous poster hash: 71f47...304
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #10 Skrevet 5. oktober 2013 DPS vil vite hva det dreier seg om, også fastlegen som skriver henvisningen. Legen kan ikke bare skrive "Lise trenger en psykolog", det må utdypes. Jeg syns at et flyskrekkurs høres mye bedre ut, tviler for at noen offentlige psykologer vil bruke tiden sin kun på flyskrekk. Og iallefall ikke DPS/VOP. Anonymous poster hash: 71f47...304 Men TS sier "Jeg ønsker psykolog blandt annet mot flyangst" - om det f.eks ligger en generell angstlidelse bak stiller det seg vel annerledes? Anonymous poster hash: 834b1...7a9 1
Gjest Blomst83 Skrevet 5. oktober 2013 #11 Skrevet 5. oktober 2013 Men TS sier "Jeg ønsker psykolog blandt annet mot flyangst" - om det f.eks ligger en generell angstlidelse bak stiller det seg vel annerledes? Anonymous poster hash: 834b1...7a9 Å få behandler på dps med "kun" angst som grunnlag er nok vansklig. Men siden ts trakk frem flyangst som eks tolker jeg det som at det er hovedproblemet.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #12 Skrevet 5. oktober 2013 Å få behandler på dps med "kun" angst som grunnlag er nok vansklig. Men siden ts trakk frem flyangst som eks tolker jeg det som at det er hovedproblemet. Aner ikke hva dps prioriterer, så var altså et ærlig spørsmål Er ikke liker sikker på at det er hovedproblemet - opplever ofte at folk fremhever det mest konkrete problemet, altså der en selv ser klart avgrensa årsak. Mens mer komplekse problemer er vanskeligere å snakke om. Men kan selvsagt ikke vite det, bare en følelse jeg fikk. Anonymous poster hash: 834b1...7a9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #13 Skrevet 5. oktober 2013 Tviler sterkt på at dps er interessert i å bruke tid og ressurser på en person, der hovedproblemet er flyskrekk. Synes ikke det er riktig å oppta plassene til de som virkelig trenger hjelp der. Anonymous poster hash: c5b13...941
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #14 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg har kraftig angst og fikk avslag to ganger hos psykolog før jeg fikk plass. har brukt over 1 år dette. Flyskrekk er nok ikke prioritert. Anonymous poster hash: 4a8b2...08b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå