Gå til innhold

Hvordan få respekt på et skadested?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På de få skadestedene jeg har vært har jeg slitt med å få respekt og få folk til å høre på hva jeg har å si, dette er sikkert pga. min lave alder.

Jeg er helsefagarbeiderlærling og jobber på et av norges største sykehus på en post som får mange pasienter fra trafikkulykker så mener selv jeg vet hva jeg skal gjøre på et skadested til ambulansepersonellet kommer. Jeg har også hatt 1/3 av ambulanse pensumet.

Nå skal det sies at jeg ikke har vært borti noen store skader, men når jeg går bort til de får å spørre om de er skadet får jeg stygge blikk fra de eldre mennene som også har stoppet på skadestedet. Det står jo i pannen deres: hva vet du din lille drittunge?

Men jeg har kunnskap, og vet hva jeg skal gjøre, hva jeg skal si osv.

Hva bør jeg si får å få respekt, og få hjulpet de involverte?

Anonymous poster hash: c5dfc...c15
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det høres veldig bra ut at du kan alt dette. Kanskje hvis du peker på noen av dem som står der

og gir korte beskjeder med litt myndig stemme slik som; "Kan DU finne vann/et teppe/ringe 113" osv. Da vil det høres ut som om du har litt peiling på hva du driver med også.

Har selv merket meg at hvis man er konkret og bestemt så vil folk få mer respekt for deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det bare er blikk du får, så kan det være du som overtolker blikkene. men hvis noen konkret prøver å jage deg vekk, eller sier noe til deg, så kan du jo si hva du jobber som. men om noen av dem likevel ønsker å hjelpe, så la dem hjelpe.

Forøverig, kommer det akutt personell til stedet, så bør du la dem overta før ambulansen kommer, for å være skadesteds leder, er ganske annerledes enn å jobbe på post.

Anonymous poster hash: cac41...925
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke spør et spørsmål som kan få folk sinna ? De gir deg nok et blikk fordi det er så opplagt at noen er skadet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du bør ignorere de blikkene du får, og konsentrere deg om skadestedet
1) er skadestedet sikret?

2) pasientene på skadestedet, du må gjøre primær us abc, og vurdere derfra om du må sette i gang umiddelbare tiltak, eller om du kan forsette å undersøke. videre bør du ha en klar tonde og en go begrunnelse, dersom du vil ha hjelp fra de andre på skade stedet. Du kan spørre om noen jobber innen akuttmedisin, og hvis ingen gjør det, be dem på en litt fotellende måte om hva de skal gjøre.

3) sørg for at pasientene r tilsett og får den hjelpen de trenger / dersom ambulansen har lang utrykkningstid, ring amk og hør om de ønsker mer opplysninger om pasienten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke spør et spørsmål som kan få folk sinna ? De gir deg nok et blikk fordi det er så opplagt at noen er skadet.

Det er ikke alltid noen er skadet, jeg har rykket ut på mangen trafikk ulykker, og som oftest er de innvolverte uskadet, lege sjekken de får er ren rutine.

har vært ute på ulykke hvor bilen har kjørt av motorveien og rullet 15-20 meter ned en skråning, bilen var total vraket. men ikke en av dem som var i bilen hadde noen skader.

Så å stille spørsmålet om noen er/føler seg skadet, er helt relevant.

Anonymous poster hash: cac41...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På de få skadestedene jeg har vært har jeg slitt med å få respekt og få folk til å høre på hva jeg har å si, dette er sikkert pga. min lave alder.

Jeg er helsefagarbeiderlærling og jobber på et av norges største sykehus på en post som får mange pasienter fra trafikkulykker så mener selv jeg vet hva jeg skal gjøre på et skadested til ambulansepersonellet kommer. Jeg har også hatt 1/3 av ambulanse pensumet.

Nå skal det sies at jeg ikke har vært borti noen store skader, men når jeg går bort til de får å spørre om de er skadet får jeg stygge blikk fra de eldre mennene som også har stoppet på skadestedet. Det står jo i pannen deres: hva vet du din lille drittunge?

Men jeg har kunnskap, og vet hva jeg skal gjøre, hva jeg skal si osv.

Hva bør jeg si får å få respekt, og få hjulpet de involverte?

Anonymous poster hash: c5dfc...c15

Egentlig er det ganske enkelt, bare unngå å reagere på blikkene deres og fortsett samtalen. Gjenta spørsmålet hvis det er nødvendig. I slike situasjoner må man bare kreve respekt, spesielt som profesjonell. En liten dose overlegenhet hjelper enormt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Den viktigste egenskapen en skadestedsleder kan ha er ro, evne til å innhente helhetsbilde/oversikt, evnen til å klart prioritere (levende foran døde) og evnen til å delegere (sette folk i klare, konkrete oppgaver) og myndighet.

Noen vil alltid mene de er bedre egnet til denne opgaven enn andre, og de drevne vil ikke krangle men agere.

Med en fungerende skadestedsleder på ulykkesstedet er det en direkte forstyrrelse om en selvoppnevnt 'leder' bryter inn i arbeidet og nærmest krever å overta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du har den utdannelsen du har, ta kontroll over situasjonen inntil mer kvalofisert personale ankommer skadestedet.

Anonymous poster hash: 6b4e8...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vist ikke alene.... http://notalwaysright.com/cpr-criminally-poor-reaction/31868

Elelrs ville jeg opptrådd rolig, og sagt rett ut at jeg jobber med dette!

Det tenker jeg også, vis TS ser ung ut bør hun gjøre andre oppmerksom på at hun faktisk jobber med dette, jeg hadde sagt, hei jeg er sykepleier, hvordan går det med deg og hoppet over den lærling biten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, men en helsefagarbeiderLÆRLING (altså tidligere hjelpepleierelev, som da hjelper til med stell og slikt)... Fortså at du har lært noe, men du kan neppe så mye mer enn den erfarne mannen i gata, men det vil du finne ut av når du tilegner deg mer kunnskap.

Vi som jobber i helsevesenet har alle vært studenter en gang, og når man blir ferdig utdannet og får noen år på baken, så ser man hvor fantastisk uviten man egentlig var i første del av studiet, til tross for at man trodde man kunne masse.

Ingen ting er værre enn de som tror de er verdensmestere og bsservissere (har et par kollegaer som er slik, som ikke har noen forutsetninger for å egentlig vite hva de prater om).

Må si at det er bedre om en myndig mann/kvinne tar styringen over skadestedet, også kan du heller hjelpe de om de trenger hjelp.

Anonymous poster hash: ec54f...5cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å være frekk, men en helsefagarbeiderLÆRLING (altså tidligere hjelpepleierelev, som da hjelper til med stell og slikt)... Fortså at du har lært noe, men du kan neppe så mye mer enn den erfarne mannen i gata, men det vil du finne ut av når du tilegner deg mer kunnskap. Vi som jobber i helsevesenet har alle vært studenter en gang, og når man blir ferdig utdannet og får noen år på baken, så ser man hvor fantastisk uviten man egentlig var i første del av studiet, til tross for at man trodde man kunne masse. Ingen ting er værre enn de som tror de er verdensmestere og bsservissere (har et par kollegaer som er slik, som ikke har noen forutsetninger for å egentlig vite hva de prater om). Må si at det er bedre om en myndig mann/kvinne tar styringen over skadestedet, også kan du heller hjelpe de om de trenger hjelp. Anonymous poster hash: ec54f...5cf

Enig i denne. Hvordan opptrer du ts? Braser du inn som en liten verdensmester, og forventer at folk skal vike for deg og din kunnskap? (sier ikke at du er sånn, men pass på at du ikke fremstår slik at noen kan oppfatte deg slik).

Har opplevd selv, mens jeg er på jobb og prøver å hjelpe folk i nød, at privatpersoner skal presse seg frem og overta fordi de jobber som hjelpepleier og har gått noen kurs. Det er ikke dermed sagt at man kan løse alle saker, og man vet ikke hvilken kunnskap andre som allerede holder på med situasjonen sitter på.

Jeg siet absolutt ikke at du er slik altså ts, men pass på at man balanserer ydmykhet og autoritet på en fin måte, slik at man ikke blir arrogant eller bedreviter. :)

Anonymous poster hash: 62d25...fe5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting. Hvorfor er du så opptatt av å få respekt og kontroll på et skadested? om de som allerede har satt i gang tiltak ikke gjør noe galt, hvorfor kan du ikke da heller tilby deg å hente et teppe, rense et sår, hente vann eller annet, i stedenfor å skulle ha respekt og kontroll i situasjonen? Hvordan vet du at du kan dette så mye bedre enn de andre?

Anonymous poster hash: 62d25...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kommer til et skadested hvor det allerede er folk, og de har kontroll ser jeg ikke noe grunn til at du skal ta over kontrollen.

Det du derimot kunne gjort var å ta kontakt med skadeleder, helt kjapt fortalt hvordan erfaring du har og deretter spurt om de har behov for din hjelp.

Du vet ikke hvilken erfaring de eldre mennene som har stoppet har. For alt du vet er de både leger, ambulansepersonell eller har annen relevant erfaring slik at de ikke har behov for nok en person. "Flere kokker mere søl"

Anonymous poster hash: 11675...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...