Gå til innhold

Separat økonomi - hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Trenger litt tips og råd. Til nå har jeg og samboer hatt felles økonomi men vil nå gjøre et forsøk på separat. Så, da blir spørsmålet, hvordan gjør dere det i praksis?

Vi tenker først å få en oversikt over alle utgifter vi begge drar nytte av for å så dele dette på to. Setter så inn hver vårt beløp på en konto med autotrekk. Så lagt, alt greit. Men, så kommer vi til maten *skrekkoggru* :fnise:

Det vi har tenkt er å få oss en matkonto der vi begge setter inn et gitt beløp hver mnd - et bankkort hver. Men, hva da når man ikke spiser sammen? Hva hvis den ene alltid kjøper sushi når den jobber overtid mens den andre spiser matpakke? Dyre kaffevaner? Osv Osv..

Og en annen ting jeg har tenkt på, hva da med felles ting til hjem? Jeg er jo jente å liker duftlys mm - altså ting som min samboer syntes er bortkastet.. Skal han da være med å spleise på dette, eller? Jeg syntes det blir litt rart..

Jaja, håper på svar fra mange kloke og erfarne hoder her nå! :blomst: :blomst: :blomst:

Anonymous poster hash: a69db...528
Videoannonse
Annonse
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Synes det høres ut som om dere prøver å gjøre det litt vel komplisert. Jeg har aldri brydd meg om småutgifter, det jevner seg ut uansett. Har alltid delt alle faste utgifter i to uavhengig av om den ene feks bruker telefonen mer enn den andre. Mat har vi handlet litt om hverandre og det varierer hvem som betaler. Samme hvis vi går ut og spiser, vi har byttet på å ta hele regningen.Begynner man å telle på hver krone blir det merkelig synes jeg.

Skrevet

Felles mat fra felles konto - privat mat fra privat konto.

Kjøper jeg kaffe ute, eller bestiller take-away når jeg er alene hjemme betaler jeg den selv.

Anonymous poster hash: 3e3fe...d88
  • Liker 5
Skrevet

Enig med AB over. Mat og andre husholdningsartikler (type toalettpapir, vaskemiddel, håndsåpe etc) kjøpes med felleskort.

Mat i kantine, lunsj eller kaffe ute, samt diverse pynteting (som duftlys) kjøpes separat. Fungerer ypperlig hos oss!

Anonymous poster hash: 837a1...0ac
Skrevet

Synes det høres ut som om dere prøver å gjøre det litt vel komplisert. Jeg har aldri brydd meg om småutgifter, det jevner seg ut uansett. Har alltid delt alle faste utgifter i to uavhengig av om den ene feks bruker telefonen mer enn den andre. Mat har vi handlet litt om hverandre og det varierer hvem som betaler. Samme hvis vi går ut og spiser, vi har byttet på å ta hele regningen.Begynner man å telle på hver krone blir det merkelig synes jeg.

Helt enig i dette. Vi gjør det også slik.

Skrevet

Felles: Mat til husholdningen, andre husholdningsartikler(hånsåpe, dopapir, zalo, vaskepulver osv.)(MEN, ikke "private" husholdningsartikler, jeg bruker fks dyre hårprodukter, og hudpleie- dette går fra min private konto), bo- og strømutgifter. Interiør(større ting sånn som møbler) tas fra fellesen. Barneutstyr(og alt annet til barnet/barna, barnehage osv.).

Felles feriesparing(altså ferier der vi skal dra sammen, ikke "egenturer", de sparer vi til på privaten).

Privat: Egen telefonreging(jeg er ikke interessert i å betale hans regning på 500 når min egen er på 100), klær, kioskkjøp, kantinekjøp og annen mat ute(når man er uten den andre parten). Bensin og forsikring på hver vår bil(dette pga veldig ulikt forbruk, og ulike forsikringer). Jeg kjøper også duftlys og annet småstash fra privatkontoen.

Jeg liker å ha det sånn da vi har veldig forskjellige lønninger, han tjener mye mer enn meg, vil ikke snylte på han. Setter vi inn da feks. 10000 hver på en felleskonto, så sitter vi igjen med resten av våre egne lønninger til eget forbruk. Da er det opp til en selv om man vil spare eller sløse "overskuddet".

Anonymous poster hash: 8c087...3a8
Skrevet (endret)

Vi har ett felles kort hvor vi setter inn like mye penger på hver måned. Disse pengene brukes på fellesmat - altså hva vi spiser av her hjemme, og felles aktiviteter som feks kino, ute å spise sammen, ferier ol.

Vi tar også strømregninga for den felles boligen vi bor fra denne kontoen.

Lunsj, månedskort, alt av andre private ting og tang betaler vi hver for oss.

Endret av Evans
Skrevet

Samboer og jeg har også gått over til separat økonomi.

Vi setter over et visst beløp på regningekonto hver mnd, som går til regninger.

Når det kommer til mat så får jeg ikke samboer til å skjønne at det fordeles feil. Vi begynte med å skrive opp i en bok hver gang vi var å handlet, det som gikk til fellesskapet altså, å brukte våre egne penger til det, men det sklei fort ut.

Det har jo selvsagt endt med at alle mine penger går til mat og annet vi trenger. Jeg tjener mindre enn han + at jeg har barn.

Det er jeg som kjøper det meste av det vi trenger i husholdningen av mat, såper, dopapir osv.

Han kjøper brus og øl + røyk og snus til seg selv. Også kjøper han Diesel, noe jeg også kjøper av mine penger.

Jeg går i minus hver mnd, mens han har i løpet av få mnd klart å spare opp ca 50.000,-

Anonymous poster hash: 767a4...a40
Skrevet

Felles mat fra felles konto - privat mat fra privat konto.

Kjøper jeg kaffe ute, eller bestiller take-away når jeg er alene hjemme betaler jeg den selv.

Dette.

Vi har hatt separat økonomi i sju år nå, og vi har regnet ut hva vi har i felles regninger og hvor mye vi kjøper for i mat og husholdning pr måned. Så har vi lagt en lapp eller to oppå dette, for å ha til litt ekstraordinært. I tillegg har vi ikke alltid betalt likt inn til denne kontoen, det har variert litt etter hvor mye vi tjener. Alt som ikke er felles går ikke fra denne kontoen. Lunsj på jobb, f.eks.

Vi betaler ikke likt inn, for vi synes det er greit at begge har nok penger å rutte med i hverdagen. Vi betaler altså inn til fellesen slik at vi har noenlunde likt igjen på private konti, vi teller slettes ikke på hvem som spiser mest og denslags.

Vi har begge et noenlunde likt syn på økonomi. Det hadde på ingen måte vært ok for oss at den ene går i minus hver måned mens den andre kan spare. Da hadde vi justert det annerledes.

Skrevet

Samboer og jeg har også gått over til separat økonomi.

Vi setter over et visst beløp på regningekonto hver mnd, som går til regninger.

Når det kommer til mat så får jeg ikke samboer til å skjønne at det fordeles feil. Vi begynte med å skrive opp i en bok hver gang vi var å handlet, det som gikk til fellesskapet altså, å brukte våre egne penger til det, men det sklei fort ut.

Det har jo selvsagt endt med at alle mine penger går til mat og annet vi trenger. Jeg tjener mindre enn han + at jeg har barn.

Det er jeg som kjøper det meste av det vi trenger i husholdningen av mat, såper, dopapir osv.

Han kjøper brus og øl + røyk og snus til seg selv. Også kjøper han Diesel, noe jeg også kjøper av mine penger.

Jeg går i minus hver mnd, mens han har i løpet av få mnd klart å spare opp ca 50.000,-

På høy tid å skaffe dere en felles forbrukskonto hvor begge setter inn sin del av matutgifter!

Ville også gått gjennom kontoutskrifter og regna sammen alt du har lagt ut for til mat og forbruksvarer, og krevd ham for hans del av utgiftene.

For dette er ikke felles økonomi - det er ren snylting!

• Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Fundamentet for en sunn felles økonomi (som man tross alt har, selv om den er seperat i praksis) er at man er på bølgelengde på makronivå. Dersom man har felles mål om å fylle opp BSU, bufferkonto eller betale ned gjeld, så spiller det heller ikke så stor rolle HVEM som kjøper mat eller hvem som sparer mest.

Her har vi det slik at vi betaler noen faste utgifter hver slik at det går ca opp i opp. Vi betaler for mat annenhver gang. Gjør vi større innkjøp som f.eks ny sofa eller bord, så spleiser vi.

Så om vi f.eks har glemt hvem som handlet mat for 1000 kroner sist uke, så spiller det ingen rolle om jeg eller hun betaler en gang for mye, for vi vet likevel at den andre ikke sløser bort pengene, men sparer til et felles mål. Har jeg 1000 kroner ekstra på konto fordi hun handlet en gang for mye, så vet hun at jeg setter de på sparekonto eller investerer pengene på en god og trygg måte (som jeg for øvrig alltid informerer om og får samtykke for)

Trenger ikke være vanskeligere enn det. Men da må man spille på lag.

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Og det å drive å ha masse kontoer er bare tull. Man skal kun ha brukskonto og EN sparekonto hver. Sparekontoen skal være i den banken som gir høyest rente.

Skrevet

Vi har en felles konto for låneavdrag. Der overfører vi en lik sum hver mnd, som dekker låneavdrag pluss 10.000kr ekstra. Dette dekker andre utgifter til huset og alt til barna. Så sparer det seg opp en buffer med det som er igjen på den kontoen som brukes på møbler og andre ting til huset.

Da har vi resten igjen på egne brukskontoer som vi bruker som vi vil. Begge har sparekonto og sparer litt der hver mnd, pluss at vi fyller på bil og kjøper mat litt om hverandre. Det jevner seg ut uansett :-)

Skrevet

På høy tid å skaffe dere en felles forbrukskonto hvor begge setter inn sin del av matutgifter!

Ville også gått gjennom kontoutskrifter og regna sammen alt du har lagt ut for til mat og forbruksvarer, og krevd ham for hans del av utgiftene.

For dette er ikke felles økonomi - det er ren snylting!

Lå å tenkte på det inatt, så til mandag tar jeg en tur i banken for å få hjelp med budsjett og åpner en felles forbrukskonto med 2 kort.

Samboeren min har ikke hatt eget kort på endel år, men jeg har 2 kort på min konto. Så da har vi overført fra hans til min, også bruker han mitt kort. Det gjør jo at jeg står igjen med alle gebyrer og kostnadene for kortene.

Dette gidder jeg ikke lenger, for jeg går som sagt i minus hver mnd mens hans konto vokser.

Skrevet

En felles regningskonto der begge har et kort er den enkleste løsningen. Ha et fast trekk til denne hver måned, enten helt likt eller etter evne.

En viktig regel er også at det ikke kan bli helt likt. Begynner man å diskutere hvem som spiser mest mat, hvem som kjører bilen mest, hvem som bruker såpen/avisene fra butikken, blir det mange krangler. Ting jevner seg greit ut etterhvert. Er det tydelige privatkostnader, som cafèbesøk, telefonregninger, lunsj på jobb, bruker man eget kort. Plukker man med seg noen ting til seg selv på dagligvaren får det gå på fellesen.

Skrevet

Lå å tenkte på det inatt, så til mandag tar jeg en tur i banken for å få hjelp med budsjett og åpner en felles forbrukskonto med 2 kort.

Samboeren min har ikke hatt eget kort på endel år, men jeg har 2 kort på min konto. Så da har vi overført fra hans til min, også bruker han mitt kort. Det gjør jo at jeg står igjen med alle gebyrer og kostnadene for kortene.

Dette gidder jeg ikke lenger, for jeg går som sagt i minus hver mnd mens hans konto vokser.

Bra! :biggrin: Hadde helt vondt av deg og den situasjonen du beskrev :hug: første jeg gjorde på nett var å gå rett inn i denne tråden for å sjekke om du kanskje hadde svart :)

Flere her som snakker om at millimeter-rettferdighet er oppskrift på krangling, men din situasjon er jo helt feil andre veien.

• Liker 1
Skrevet

Bra! :biggrin: Hadde helt vondt av deg og den situasjonen du beskrev :hug: første jeg gjorde på nett var å gå rett inn i denne tråden for å sjekke om du kanskje hadde svart :)

Flere her som snakker om at millimeter-rettferdighet er oppskrift på krangling, men din situasjon er jo helt feil andre veien.

Har laget meg min "egen" tråd for å ikke ødelegge for henne som laget denne ;)

Her er oversikten over inntekter, utgifter og fordelinger.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=777935

Skrevet

Avtal hvor mye hver skal settes inn på felleskonto til husholdning og evt. lån, husleie. Så få banken til å utstede 2 kort fra denne kontoen så slipper man å tulle med å huske hvem har kortet.

Anonymous poster hash: 4bb23...160
Gjest kattinka
Skrevet

Så komplisert dere gjør det og så opptatt dere er av "mine og dine" penger? Hverken jeg eller sambo tenker mitt og ditt. Det har vi faktisk aldri gjort.

Vi setter av et fast beløp hver til en felleskonto. Fra denne felleskonto går alt av regninger, lån etc. Vi legger inn et beløp som gjør at vi går i "sparing" hver måned, så hvis en vaskemaskin o.l skulle ryke, har vi penger på felleskontoen til dette. Det er felleskonto - felles utgifter.

Ellers kjøper vi akkurat det vi vil, når vi vil og ingen kontroller hva den andre kjøper.

Er ikke sånn at hvis jeg handlet i dag, MÅ han handle i mårra. Vi tenker ikke sånn vi.

Mine penger er hans penger og omvendt. Hvis en har mindre enn den andre rett før lønning f.eks, så betaler bare den andre. Uansett hva det måtte være..Verktøy til han, eller sminke til meg..

Skjønner ikke at man gidder å henge seg oppi mitt og ditt i et forhold.

Gjest kattinka
Skrevet

Vi har en felles konto for låneavdrag. Der overfører vi en lik sum hver mnd, som dekker låneavdrag pluss 10.000kr ekstra. Dette dekker andre utgifter til huset og alt til barna. Så sparer det seg opp en buffer med det som er igjen på den kontoen som brukes på møbler og andre ting til huset.

Da har vi resten igjen på egne brukskontoer som vi bruker som vi vil. Begge har sparekonto og sparer litt der hver mnd, pluss at vi fyller på bil og kjøper mat litt om hverandre. Det jevner seg ut uansett :-)

Akkurat slik som oss da mao! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...