Gå til innhold

Samboere og budsjett.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ikke å ødelegge en annen tråd her, lager jeg meg min egen.

Situasjonen vår er følgende;

- samboere

- særkullsbarn som er mitt (16 år)

Utgifter;

- Husleie 7500,-

- Strøm ca. 1500,-

- Bilforsikringer 1362,-

- Internett 444,-

- Viasat 615,-

- Nrk Lisens 446,-

- Veiavgift x 2 570,-

Totalt i mnd. 12437,-

I tillegg har jeg tlf for mitt barn og meg, ca 500,-

Kontigenter, konkurranseutgifter, drakter ca 750,-

Linser ca 300,-

Samboer har automatisk trekk på sin konto til regningskontoen på 7500,-

Ellers uttak utføres ved at det overføres penger til min brukskonto som han tar ut. Dette fordi at han ikke har minibankkort. Til min konto har jeg 2 kort.

Pengene han tar ut går stort sett til brus, øl, røyk, snus og Diesel. Idag f.eks var han på butikken og kjøpte brus, øl, sennep og bakepapir. Sennepen er det bare han som spiser, å bakepapir er det stort sett han som bruker når han lager ostesmørbrød.

Resten av mat og div. er det jeg som pleier å handle.

Jeg går hver mnd i minus mens han har siden nyttår spart seg opp ca 50.000,-

Jeg ser av Sifos utregninger at vår families matbudsjett er satt til 6600,-

Jeg skal egentlig også overføre 7500,- til regningskontoen hver mnd, men det har jeg aldri råd til. Jeg betaler regningene etterhvert som de kommer å sliter virkelig med å få det til å gå rundt.

I samboers hode så skal vi ha klart å spare opp endel på regningskontoen. Noe vi da ikke har. Men det er fordi at jeg alene står for mat og div + regninger utover husleien.

Jeg skjønner jo at min andel bør være noe høyere enn hans siden jeg har barn.

Jeg har en mnd. inntekt på ca 22.000,-

Han tjener ca 35.000,-

Hva synes dere om dette budsjettet og fordelingen?

Anonymous poster hash: 27db7...012
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å ta med at samboer har tlf igjennom jobben.

Han har 2 voksne barn å har dermed ikke utgifter på de lenger, men tidligere har han hatt bidrag i tillegg til at de bodde 50% hos oss.

Ts

Skrevet

Hvor lenge har dere bodd sammen, da?

Anonymous poster hash: c0ffe...389
Skrevet

Hvor lenge har dere bodd sammen, da?

Anonymous poster hash: c0ffe...389

Har bodd sammen i ca 12 år.

Hadde felles økonomi fram til nyttår. Da ville samboer ha delt økonomi.

Skrevet

Synes det høyres rotete ut. At sambu ikkje har minibankkort kan han vel gjere noko med. Viss ikkje får han ta ut kontanter.

Det første du bør gjere når du får lønn er å overføre penger til regningskontoen FØR du begynner å bruke av lønna. Dermed har du alltid penger til det. Regninger som er fellesutgifter skal uansett betales i frå denne kontoen og da blir det ikkje noko av du ikkje har penger til det. Matutgiftene skal fordeles. Dette får dere finne ei løysing på. Enten ved felles matkonto, eller at dere tar ut kontanter og bruker til mat e.l. Det er ikkje riktig at dere dekker likt av fellesutgifter også går felles matutgifter ut av ein av partnerne si lønning. Det er jo fellesutgifter, med mindre dere har delt kjøleskapet og har separate middager...

• Liker 2
Skrevet

Synes det høyres rotete ut. At sambu ikkje har minibankkort kan han vel gjere noko med. Viss ikkje får han ta ut kontanter.

Det første du bør gjere når du får lønn er å overføre penger til regningskontoen FØR du begynner å bruke av lønna. Dermed har du alltid penger til det. Regninger som er fellesutgifter skal uansett betales i frå denne kontoen og da blir det ikkje noko av du ikkje har penger til det. Matutgiftene skal fordeles. Dette får dere finne ei løysing på. Enten ved felles matkonto, eller at dere tar ut kontanter og bruker til mat e.l. Det er ikkje riktig at dere dekker likt av fellesutgifter også går felles matutgifter ut av ein av partnerne si lønning. Det er jo fellesutgifter, med mindre dere har delt kjøleskapet og har separate middager...

Jeg får betalt regninger, men ikke mer enn de regningene som kommer. Samboer mener at vi skal ha endel igjen på regningskonto etter at regningene er betalt, å at det skal være en buffer, men siden jeg så å si er alene om å kjøpe mat og div. så har jeg ikke anledning til å overføre mer enn det som går til regningene.

Er enig i at det er rotete, derfor skal jeg gå i banken på mandag å be om 2 kort på regningskontoen sånn at mat slipper å gå av min konto.

Har også gitt samboer beskjed flere ganger om å gå i banken å ordne seg kort, men han kan ikke fordra å ordne sånne ting.

Ts

Skrevet

Hvorfor ville han plutselig ha delt økonomi etter 12 år som samboer?

Samtidig har han i tiden etter det ble delt økonomi klart å spare opp rundt 50 000,-

Hva sparer han til egentlig? Bare for å spare og ha noe i bakhånd eller noe annet?

• Liker 2
Skrevet

Her er du vel inne på en god løsning selv - en (eller flere om du vil dele opp) dedikert konto hvor dere setter inn avtalt sum hver måned. Ett kort til hver på kontoen. Om dere skal betale likt, om han skal betale mer fordi han tjener mer eller du betale mer fordi du har et barn får dere bli enige om. Fra denne/disse kontoene trekker dere så alt felles - mat, regninger og andre løpende utgifter. Bli enige om hva som går herfra og hva hver enkelt dekker selv.

Og en voksen mann uten et eneste bankkort - hva i alle dager...?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ville han plutselig ha delt økonomi etter 12 år som samboer?

Samtidig har han i tiden etter det ble delt økonomi klart å spare opp rundt 50 000,-

Hva sparer han til egentlig? Bare for å spare og ha noe i bakhånd eller noe annet?

Han syns ikke han hadde oversikt, men det er fordi at han ikke tar ansvar. Alt overlates til meg da han ikke kan fordra "kontorting" å har dysleksi. Syns det er vanskelig å gå i bank f.eks.

Før så ble det til at han bidro mer siden vi hadde felles økonomi, å han syns da at pengene hans hadde bein å gå på. Nå har de jo ikke det, for han bruker 7500,- i mnd på fellesutgifter å mat.

Han sparer ikke til noe spesiellt, å han sier jo at de pengene skal være "felles" når det er noe vi trenger. Som for litt siden så måtte jeg ha ny tlf da min hadde gjort nytta si. Da sa han at han skulle hjelpe meg med ny tlf. Jeg fikk da lov til å overføre 2000,- fra hans konto til min for å kjøpe ny. Nåe den var kjøpt, fikk jeg beskjed om å føre pengene tilbake når jeg fikk bidraget.

Ts

Skrevet

Her er du vel inne på en god løsning selv - en (eller flere om du vil dele opp) dedikert konto hvor dere setter inn avtalt sum hver måned. Ett kort til hver på kontoen. Om dere skal betale likt, om han skal betale mer fordi han tjener mer eller du betale mer fordi du har et barn får dere bli enige om. Fra denne/disse kontoene trekker dere så alt felles - mat, regninger og andre løpende utgifter. Bli enige om hva som går herfra og hva hver enkelt dekker selv.

Og en voksen mann uten et eneste bankkort - hva i alle dager...?

Han liker som sagt ikke "kontorting" pga dysleksien, men jeg tror også at det er veldig bekvemt for han å la meg ordne opp.

Ts

Skrevet

Dette var jo nokså merkelig, etter 12 år sammen og plutselig skal han ha separat økonomi? Hva med fellesskapet? Utrolig rart. Jeg ville også fått litt bange anelser faktisk... En ting er at man som samboere kan være tjent med å ha separat økonomi hele veien, det er mer logisk. Men å plutselig skulle spare seg opp masse egne penger...hmmm...

Han kan si så mye han vil at sparepengene er felles, men juridisk sett er de hans, enkelt og greit. Går han, så går han med sin egen sparekonto og du sitter igjen uten noe.

Den nye ordningen høres ganske kaotisk ut. Han bør selvsagt ha eget bankkort til sin egen konto. Dysleksi står vel ikke i veien for å slå inn en pin-kode for uttak av penger? Vil ha han det separat så får dere ha det separat, akkurat nå har dere liksom-separat økonomi, der du tar deg av alt. Det er jo på jordet. Han får ha sine penger på sin konto, du dine, og overføre til en konto for felles utgifter, gjerne en egen for regninger og en for innkjøp. Du bør legge inn litt mer siden du har barn, han kan være grei å matche, men da har han rett i at det bør spare seg opp noen ekstra-kroner på den kontoen.

Eventuelt må du overtale han til å betale inn mer enn deg slik at dere står mer likt etter utgiftene er delt. Men det må dere bare bli enige om. Er målet hans å spare opp masse egne penger vil han vel nekte for den løsningen. Og da ville jeg bli enda mer bekymret. Dere må snakke sammen om dette synes jeg, er lite holdbart slik dere gjør det i dag.

Anonymous poster hash: 29340...7e4
  • Liker 1
Skrevet

Han syns ikke han hadde oversikt, men det er fordi at han ikke tar ansvar. Alt overlates til meg da han ikke kan fordra "kontorting" å har dysleksi. Syns det er vanskelig å gå i bank f.eks.

Før så ble det til at han bidro mer siden vi hadde felles økonomi, å han syns da at pengene hans hadde bein å gå på. Nå har de jo ikke det, for han bruker 7500,- i mnd på fellesutgifter å mat.

Han sparer ikke til noe spesiellt, å han sier jo at de pengene skal være "felles" når det er noe vi trenger. Som for litt siden så måtte jeg ha ny tlf da min hadde gjort nytta si. Da sa han at han skulle hjelpe meg med ny tlf. Jeg fikk da lov til å overføre 2000,- fra hans konto til min for å kjøpe ny. Nåe den var kjøpt, fikk jeg beskjed om å føre pengene tilbake når jeg fikk bidraget.

Ts

Så pengene ble faktisk ikke til felles bruk likevel, i og med at du måtte tilbakebetale det.

Anbefaler å sette opp budsjett sammen, og dele utgiftspostene som skal deles i 2, men såklart, han bør bidra mer enn deg i forhold til inntekt på det som er felles utgifter.

Så har du utgiftene som kun går på dine barn utenom....

Det vil kanskje bli mer rettferdig for deg og.

Altså utgifter dere helt klart skal dele på dels ut ifra inntektene dere har... og hver overfører sin del av dette til regningskonto når dere får lønn.

Du betaler utgifter direkte på barn utenfor dette.

Dere skal hvertfall ikke dele utgiftene likt når han har høyere inntekt enn deg....

• Liker 1
Skrevet

Han liker som sagt ikke "kontorting" pga dysleksien, men jeg tror også at det er veldig bekvemt for han å la meg ordne opp.

Ts

"Liker ikke kontorting" må være den dårligste unnskyldningen jeg har hørt. Liker å la deg betale for seg, tror jeg heller vi sier.

Her i huset tar vi ut 500 kroner hver på mandager, det er husholdningspengene den uka. Disse pengene legges i et skrin, og så bruker vi av dem når vi handler. Handler to dager i uka, og det gjør vi sammen. Da skriver vi handleliste etter hva vi skal ha til middag den uka.

Om en av oss vil ha junkfood til lunsj eller noe så betaler man det av egne penger, ikke felleskassa.

Brus og potetgull går inn i felleskassa, mens om noen noen av oss hadde røkt eller drukket øl så hadde det gått av egen lomme.

Sett opp ukemeny og planlegg innkjøp, og lag en felleskasse, man sparer utrolig mye på det. Regn ut månedskostnadene deres på mat og krev at han betaler sin del. Ikke gå i kvinnefella, som det høres ut som du allerede har havnet i, du går i minus, han sparer tusenvis hver måned.

• Liker 2
Skrevet

Dette var jo nokså merkelig, etter 12 år sammen og plutselig skal han ha separat økonomi? Hva med fellesskapet? Utrolig rart. Jeg ville også fått litt bange anelser faktisk... En ting er at man som samboere kan være tjent med å ha separat økonomi hele veien, det er mer logisk. Men å plutselig skulle spare seg opp masse egne penger...hmmm...

Han kan si så mye han vil at sparepengene er felles, men juridisk sett er de hans, enkelt og greit. Går han, så går han med sin egen sparekonto og du sitter igjen uten noe.

Den nye ordningen høres ganske kaotisk ut. Han bør selvsagt ha eget bankkort til sin egen konto. Dysleksi står vel ikke i veien for å slå inn en pin-kode for uttak av penger? Vil ha han det separat så får dere ha det separat, akkurat nå har dere liksom-separat økonomi, der du tar deg av alt. Det er jo på jordet. Han får ha sine penger på sin konto, du dine, og overføre til en konto for felles utgifter, gjerne en egen for regninger og en for innkjøp. Du bør legge inn litt mer siden du har barn, han kan være grei å matche, men da har han rett i at det bør spare seg opp noen ekstra-kroner på den kontoen.

Eventuelt må du overtale han til å betale inn mer enn deg slik at dere står mer likt etter utgiftene er delt. Men det må dere bare bli enige om. Er målet hans å spare opp masse egne penger vil han vel nekte for den løsningen. Og da ville jeg bli enda mer bekymret. Dere må snakke sammen om dette synes jeg, er lite holdbart slik dere gjør det i dag.

Anonymous poster hash: 29340...7e4

Jeg er smertelig klar over at det kun er hans penger. Selv fikk jeg endel penger for endel år siden, å da ble de bl.a brukt på fellesen. Jeg ser jo idag at jeg skulle satt de rett inn på sparekonto.

Når det gjelder innkjøp til mitt barn, så betaler jeg det fra min konto. De går ikke fra felleskassa. Har lista de opp i HI under utgifter bare jeg har.

Er enig i at systemet vi har idag er rotete, men fra mandag av da blir det andre boller for han. Da skal han også få lov til å sette inn penger til mat å jeg skal inndra kortet til min konto som han har.

Så pengene ble faktisk ikke til felles bruk likevel, i og med at du måtte tilbakebetale det.

Anbefaler å sette opp budsjett sammen, og dele utgiftspostene som skal deles i 2, men såklart, han bør bidra mer enn deg i forhold til inntekt på det som er felles utgifter.

Så har du utgiftene som kun går på dine barn utenom....

Det vil kanskje bli mer rettferdig for deg og.

Altså utgifter dere helt klart skal dele på dels ut ifra inntektene dere har... og hver overfører sin del av dette til regningskonto når dere får lønn.

Du betaler utgifter direkte på barn utenfor dette.

Dere skal hvertfall ikke dele utgiftene likt når han har høyere inntekt enn deg....

Nei, pengene som liksom var felles skulle tydligvis ikke brukes på meg. Barnet mitt skulle på skoletur helt på starten av skoleåret, å vi fikk regning på veldig kort varsel som skulle betales noen dager før jeg fikk lønning. Da tilbydte han seg også å låne meg penger til turen. For selvsagt skulle ungen få dra på tur. Det var også penger som måtte føres tilbake så fort jeg fikk penger.

Skrevet

"Liker ikke kontorting" må være den dårligste unnskyldningen jeg har hørt. Liker å la deg betale for seg, tror jeg heller vi sier.

Her i huset tar vi ut 500 kroner hver på mandager, det er husholdningspengene den uka. Disse pengene legges i et skrin, og så bruker vi av dem når vi handler. Handler to dager i uka, og det gjør vi sammen. Da skriver vi handleliste etter hva vi skal ha til middag den uka.

Om en av oss vil ha junkfood til lunsj eller noe så betaler man det av egne penger, ikke felleskassa.

Brus og potetgull går inn i felleskassa, mens om noen noen av oss hadde røkt eller drukket øl så hadde det gått av egen lomme.

Sett opp ukemeny og planlegg innkjøp, og lag en felleskasse, man sparer utrolig mye på det. Regn ut månedskostnadene deres på mat og krev at han betaler sin del. Ikke gå i kvinnefella, som det høres ut som du allerede har havnet i, du går i minus, han sparer tusenvis hver måned.

Det er nok veldig bekvemt for han å la meg ordne opp i alt. Det er jeg som har oversikt, det er jeg som tenker og funderer på hvordan jeg skal få budsjettet til å gå opp. Jeg disponerer også kontoen hans, så den ligger inne på min nettbank, å jeg får stadig påminnelser på hvor mye penger han har. Tror jeg skal si ifra meg den disposisjonen også, så kan han styre med sin egen konto heretter.

Skrevet

Pussig at han "ikke liker kontorting", men å spare opp penger på egen konto, det klarer han... Jeg er skeptisk på dine vegne, TS! Hvordan er samlivet ellers?

• Liker 1
Skrevet

Pussig at han "ikke liker kontorting", men å spare opp penger på egen konto, det klarer han... Jeg er skeptisk på dine vegne, TS! Hvordan er samlivet ellers?

Han klarte seg bra når han bodde alene - før vi flytta sammen. Men han synes nok det er bekvemt at jeg ordner opp. Men det kan medføre at han mister oversikten siden han ikke har nettbank og ikke er på nett, å jeg skriver ikke ut hver eneste ting jeg gjør i nettbanken. Det ligger liksom lagra der.

Bare det å kjøpe gaver har jeg stått for tidligere, men når vi skulle ha adskilt økonomi ga jeg beskjed om at han heretter måtte sørge for gaver til egen familie å sine unger så skulle jeg sørge for mine.

Samlivet? Tja det humper og går. Vi bor sammen, men det er vel det eneste også. For dere som tror at han legger seg opp penger for så å dumpe meg, det tror ikke jeg er målet hans. Hvis noen av oss en dag avslutter forholdet så er vel det meg.

Han er fornøyd så lenge han har et hjem, mat på bordet, hushjelp, tv og øl. Mere trenger ikke han.

Vi lever egentlig to forskjellige liv. Hans dag - som han trives med ser sånn ut; jobb, hjem, drikke 4 bokser øl, middag, tv, legge seg.

Min dag; jobb, hjem, lage middag, spise, kjøre unge til/ fra aktiviteter, sosialt liv, husarbeid, litt tv, nyte alenetid før senga.

Skrevet

Uff, det hørtes litt trist ut. Håper dere finner ut av ting, om det så blir å finne ut av forholdet sammen, eller gå hvert til deres.

• Liker 1
Skrevet

Uff, det hørtes litt trist ut. Håper dere finner ut av ting, om det så blir å finne ut av forholdet sammen, eller gå hvert til deres.

Det er ikke så spennende akkurat. Men jeg hadde fint klart å leve sånn om jeg hadde sluppet å tenke så mye på økonomien.

Syns det er greit at vi lever forskjellige liv så lenge vi trives med det vi gjør, men økonomien blir for meg såpass belastende at det forsurer hverdagen min.

Skal nå i første omgang i banken å ordne litt, så får vi se hva det blir til.

Skrevet

Etter å ha lest flere detaljer så er jeg ikke i tvil - mannen er rett og slett en gjerrigknark!

Han har jo i realiteten snylta på deg i årevis, og alle dine midler er gått til forbruk. Bra du tar tak i dette! :hug:

Anonymous poster hash: 3d861...13d
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...