Gå til innhold

Jernmangel?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Er 8,6 lavt nok til å være jernmangel? 10-25 er normalt. Og er jernmangel det samme som anemi? Kan man få symptomer som tretthet, svimmelhet og være blek osv ?

Anonymous poster hash: 72410...010

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør legen.

Anonymous poster hash: 7d360...0ee

Skrevet

Er 8,6 lavt nok til å være jernmangel? 10-25 er normalt. Og er jernmangel det samme som anemi? Kan man få symptomer som tretthet, svimmelhet og være blek osv ?

Anonymous poster hash: 72410...010

Kort svart - ja :)

Alt det du sier her er riktig, har du lavere enn normal har du en mangel, og du blir anemisk av jernmangel og det igjen kan gi symptomer som tretthet, blek, svimmel.

Snakk med legen din om hvilket tilskudd du bør ta og hvor mye, og om du evt skal ta andre vitaminer i tillegg (for å hjelpe på opptaket) Etter å ha tatt en kur vil legen antakelig måle på nytt for å være sikker på at du kommer opp på normalnivå.

Anonymous poster hash: c70ec...c46

Skrevet

Sikker på at det ikke er blodprosent du mener ettersom du bruker desimaltall? Hvis det er blodprosent kan det være på jernmangel og b-vitamin mangel. Om det er jernlageret så er det lavt ja. Det skal ligge mellom 14-150.

Skrevet

Ja det er ganske lavt. Når fikk du vite det?

Anonymous poster hash: 1c6eb...5fb

Skrevet

Sikker på at det ikke er blodprosent du mener ettersom du bruker desimaltall? Hvis det er blodprosent kan det være på jernmangel og b-vitamin mangel. Om det er jernlageret så er det lavt ja. Det skal ligge mellom 14-150.

Vet ikke... men er det blodprosent når det er 8,6? Er det så lite at det er farlig? Og fikk vite det i går rett før jeg skrev her.

Anonymous poster hash: 72410...010

Skrevet

TS: skjønner ikke hvordan jeg har lite jern heller, spiser jo kjøtt hele tiden ?

Anonymous poster hash: 72410...010

Skrevet

Nei det er ikke farlig, men det er ikke rart om du føler deg litt dårlig. Hva sa legen da? Kan godt være det er b-vitaminer du mangler.

Skrevet

Var det hb du målte? Blodprosten altså? I så fall er 8,6 veldig lavt. Blodprosenten til kvinner skal ligge mellom 12-15. Det er ett tegn på anemi. Altså blodmangel. Jeg ville forhøyet meg med legen hva du burde gjøre. For når folk får en blodprosent på 8 eller mindre så må de ofte ha blodoverføring.

Men om det ikke er hb du har målt men jernlageret er verdiområdene annerledes og ikke farlig men betyr at du må ha tilskudd av jern. Referanseverdien til ferritin (jern) er 15-150, noe som da betyr at 8,6 er lavt i forhold til hva det bør være. Noe som igjen kan forklare hvis du er mye trøtt og slapp. Jeg ville tatt meg en prat med legen og begynt på jerntilskudd, og om du ikke har gjort det ville jeg målt b12 verdiene også :-)

Anonymous poster hash: 781e8...0ae

Skrevet

Det stemmer ikke det AB over sier. En blodprosent på 8,6 er lavt, men ikke slik at man må ha blodoverføring. Ikke lenge siden jeg fikk blodoverføring selv og hadde da en blodprosent på rett over 7 og selv da var det bare min dårlige form som avgjorde at dette ble løsningen.

Skrevet

Det stemmer ikke det AB over sier. En blodprosent på 8,6 er lavt, men ikke slik at man må ha blodoverføring. Ikke lenge siden jeg fikk blodoverføring selv og hadde da en blodprosent på rett over 7 og selv da var det bare min dårlige form som avgjorde at dette ble løsningen.

Les hva jeg skriver skikkelig! Jeg sa 8 eller under 8. Det er derfor viktig at TS forebygger slik at den ikke blir lavere. Jeg skrev ikke at 8,6 var grunnlag for blodoverføring, men at det var viktig at TS tok kontakt med legen, for å forebygge. Lær deg å lese!

Anonymous poster hash: 781e8...0ae

Skrevet

Voldsomt så hissig da:) ja det stemmer at du bør forebygge TS men ikke hør på ABer som prøver å skremme. Du merker det lenge før det blir farlig. Ville begynt å ta jerntabletter og sjekket nivået for b-vitaminer. Men du målte vel hos legen? Han burde vel ha sagt noe?

Skrevet

TS: skjønner ikke hvordan jeg har lite jern heller, spiser jo kjøtt hele tiden ?

Anonymous poster hash: 72410...010

Noen har bare mindre evne til ta opp og lagre jern i kroppen. :) for kvinner kan menstruasjon også gjøre at jernlagre tappes, vanligere at kvinner enn menn har jernmangel

Anonymous poster hash: c70ec...c46

  • Liker 2
Skrevet

Voldsomt så hissig da:) ja det stemmer at du bør forebygge TS men ikke hør på ABer som prøver å skremme. Du merker det lenge før det blir farlig. Ville begynt å ta jerntabletter og sjekket nivået for b-vitaminer. Men du målte vel hos legen? Han burde vel ha sagt noe?

Det er jo ingen som prøver å skremme TS, men igjen som jeg skrev er det stor forskjell på jernmangel og lav hb.

Anonymous poster hash: 781e8...0ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...