Celtic Heart Skrevet 5. oktober 2013 #41 Del Skrevet 5. oktober 2013 Ikkje foto på førarkortet? Kva slags førarkort er det? Tror nok vedkommende mente at mannen ikke har førerkort i det hele tatt og at bankkortet ikke har bilde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #42 Del Skrevet 5. oktober 2013 Få utbetalt lønn... Det ligger liksom litt i navnet. morsom du! rekner med det er å selge aviser han får lønn for? Om det er lommepenger du som forelder overfører til hans konto så er verden jammen meg blitt gal!!!Anonymous poster hash: 5abcc...4dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 5. oktober 2013 #43 Del Skrevet 5. oktober 2013 Nei, jeg fikk mitt første pass sa jeg var ca. 18. Da skulle jeg for første gang til London. Før det hadde jeg ikke vært så langt av sted at pass var nødvendig. Etter den tid har jeg alltid sørget for å ha gyldig pass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celtic Heart Skrevet 5. oktober 2013 #44 Del Skrevet 5. oktober 2013 morsom du! rekner med det er å selge aviser han får lønn for? Om det er lommepenger du som forelder overfører til hans konto så er verden jammen meg blitt gal!!!Anonymous poster hash: 5abcc...4dc Nå blir dette avsporing langt ut, så vi lar det bli med at: 1. Han selger ikke aviser. 2. Han får ikke lommepenger inn på konto. 3. Jeg kan ikke se noe sted at det angår deg hvorfor min sønn har en lønnskonto 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Houdini Skrevet 5. oktober 2013 #45 Del Skrevet 5. oktober 2013 Hadde en periode på noen måneder da jeg var 21 at jeg ikke hadde gyldig pass, det forrige gikk ut ca da. Fikk nytt ganske kjapt, veldig greit å ha i tilfelle utenlandsturer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 5. oktober 2013 #46 Del Skrevet 5. oktober 2013 Ser noen av dere kommenterer at det er sært av bankene å forlange pass. Men det er selvfølgelig ikke banken som har kommet på s0dette. Det er nemlig et krav i hvitvaskingsloven paragraf 6 og 7 som bankene og andre finansinstitusjoner må etterkomme. Kravet kom i 2009, med innstramminger i 2013 http://www.lovdata.no/all/tl-20090306-011-002.html#5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 5. oktober 2013 #47 Del Skrevet 5. oktober 2013 morsom du! rekner med det er å selge aviser han får lønn for? Om det er lommepenger du som forelder overfører til hans konto så er verden jammen meg blitt gal!!!Anonymous poster hash: 5abcc...4dc Hæ? Det er jo kjempepraktisk. Eg har fast trekk frå min konto til barna sine med lommepengar, funkar som ei kule. Og kva har du med å spekulere i kva slags lønn trettenåringar har? Priceless. Alt folk blandar seg i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 5. oktober 2013 #48 Del Skrevet 5. oktober 2013 Tror nok vedkommende mente at mannen ikke har førerkort i det hele tatt og at bankkortet ikke har bilde. Ja, då heng det på greip. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #49 Del Skrevet 6. oktober 2013 Aner ikke om passet mitt er gyldig. Bryr meg egentlig ikke spesielt heller. Vis jeg absolutt må reise kan jeg vel skaffe et nytt. Reiser ikke mye til utlandet akkurat. ikke vært uten for Norge,Sverige,Danmark eller Finland på mange år. Ser heller ikke for meg en situasjon hvor jeg må rømme landet må minutters varsel. ikke har jeg så mye penger at jeg trenger å åpne bank kontoer i hytt og pine heller. Anonymous poster hash: ecbaf...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. oktober 2013 #50 Del Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Ikke alle steder. Bankene ønsker f.eks kopi av barnets pass når man skaffer dette fordi dette reelt sett er den eneste formen for gyldig legitimasjon som finnes for barn. Fødselsattest har nemlig ikke bilde, og det er egentlig bildekrav på gyldig legitimasjon. Det har jeg aldri opplevd, og vi har da opprettet konto til alle barna det året de ble født. De ba om fødselsattest og foreldres legitimasjon, og pass ble ikke nevnt med et eneste ord hverken for storebror i 2008 eller lillesøster nå i år. Endret 6. oktober 2013 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 6. oktober 2013 #51 Del Skrevet 6. oktober 2013 Viss ein bur på ein liten plass der alle kjenner alle og ein kan gå i bankskranken og gjere ting utan å legitimere seg så får ein nok oppretta konto utan pass til barnet. Men for oss som bur i ein by og ikkje har eit personleg forhold til bankfunksjonæren så er det nok uråd å få det til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. oktober 2013 #52 Del Skrevet 6. oktober 2013 Viss ein bur på ein liten plass der alle kjenner alle og ein kan gå i bankskranken og gjere ting utan å legitimere seg så får ein nok oppretta konto utan pass til barnet. Men for oss som bur i ein by og ikkje har eit personleg forhold til bankfunksjonæren så er det nok uråd å få det til. Dette var i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 6. oktober 2013 #53 Del Skrevet 6. oktober 2013 Dette var i Oslo. Då har bankfunksjonæren begått eit lovbrot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magdalene Skrevet 7. oktober 2013 #54 Del Skrevet 7. oktober 2013 Viss ein bur på ein liten plass der alle kjenner alle og ein kan gå i bankskranken og gjere ting utan å legitimere seg så får ein nok oppretta konto utan pass til barnet. Men for oss som bur i ein by og ikkje har eit personleg forhold til bankfunksjonæren så er det nok uråd å få det til. Vi har også åpnet konto til begge barna med kun fødselsatest. I Oslo. Det er jo ikke alle som har pass til barna sine engang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. oktober 2013 #55 Del Skrevet 7. oktober 2013 Då har bankfunksjonæren begått eit lovbrot. Det er mulig det. Vi kunne ikke annet enn å forholde oss til det han sa og hvilken type dokumenter han ba om. Målet vårt var uansett å opprette sparekonto til barna, det har vi oppnådd. Hvorvidt vi burde eller ikke burde vist barnas pass er egentlig fullstendig uvesentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #56 Del Skrevet 7. oktober 2013 Vi voksne har alltid gyldig pass. Men da treåringens pass gikk ut like etter ferien i fjor, fornyet vi det ikke. Vi ventet til vi hadde bestilt ferien vi skal på nå i år. Vi fikk forøvrig passet to dager etter at vi var på politistasjonen og "bestilte" det, så det går altså veldig raskt. Da vi var til Sverige en tur i sommer, tok vi med det utgåtte passet som "nødløsning" mhp legitimasjon. Selv om det ikke lengre var et gyldig pass, så viser det jo hvem han er osv. Anonymous poster hash: 476da...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #57 Del Skrevet 7. oktober 2013 Man trenger IKKE pass for å opprette konto til barn. Det man trenger er: -fødselsattest -mors legitimasjon, oppmøte og underskrift (evt fullmakt) -fars legitimasjon, oppmøte og underskrift (evt fullmakt) De fleste oppretter konto når barnet er nærmest nyfødt (til f.eks dåpsgaver ol), og man trenger ikke skaffe pass for å gjøre dette. Anonymous poster hash: 476da...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #58 Del Skrevet 7. oktober 2013 Fra http://www.norden.org/no/norden-for-deg/flytte-innenfor-eller-til-norden/flytte-til-norge/bank-i-norge "Bank i Norge. Bankene krever alltid at du skal kunne legitimere deg hvis du skal bli kunde hos dem. Et gyldig nordisk pass eller nordisk førerkort som oppfyller en EU/EØS-standard fungerer som godkjent gyldig legitimasjon. Skal du ha et norsk bankkort med bilde eller ha en nettbank med BankID er det kun pass som fungerer som gyldig legitimasjon." Anonymous poster hash: b3059...7cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #59 Del Skrevet 7. oktober 2013 hva i heiteste hulaheita skal en 13 åring med en lønnskonto?!?Anonymous poster hash: 5abcc...4dc Mine barn fikk "lønnskonto" og bankkort da de var 12 og 14 år. Vi setter inn "månedslønn" (deler av barnetrygden). Da bankutskriften kom de første gangen, fikk barna seg en aha-opplevelse. De så at selv om de "bare" hadde brukt 20 kroner der, og 5 kroner der osv, ble det en "stor" sum da måneden var over. Etter de fikk konto og kort, har forbruket deres gått ned, og de har lært seg å spare. Tidligere fikk de penger i hånden, og ingen av oss hadde helt oversikten. Jeg personlig tror barn har godt av å lære seg å forvalte penger under veiledning. Og for å kunne gi denne veiledningen, er det greitt å ha en bankutskrift, som man sammen kan gå gjennom. Men hver og en får gjøre det som passer en selv best. Hvis du synes dette er en dårlig ide, er det bare å la være. Anonymous poster hash: b3059...7cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #60 Del Skrevet 7. oktober 2013 Mine barn fikk "lønnskonto" og bankkort da de var 12 og 14 år. Vi setter inn "månedslønn" (deler av barnetrygden). Da bankutskriften kom de første gangen, fikk barna seg en aha-opplevelse. De så at selv om de "bare" hadde brukt 20 kroner der, og 5 kroner der osv, ble det en "stor" sum da måneden var over. Etter de fikk konto og kort, har forbruket deres gått ned, og de har lært seg å spare. Tidligere fikk de penger i hånden, og ingen av oss hadde helt oversikten. Jeg personlig tror barn har godt av å lære seg å forvalte penger under veiledning. Og for å kunne gi denne veiledningen, er det greitt å ha en bankutskrift, som man sammen kan gå gjennom. Men hver og en får gjøre det som passer en selv best. Hvis du synes dette er en dårlig ide, er det bare å la være. Anonymous poster hash: b3059...7cc Sånn hadde jeg det i min oppvekst også, og det skal mine barn også få gjøre når de blir ca 13-14 år gamle. Jeg var ansvarlig for alt annet enn mat og hjem, fra jeg var 13 år. Og dermed hadde jeg ikke noen problemer med økonomien da jeg flyttet for meg selv som 19 åring. Da var det bare mat og husleie som måtte legges til det jeg allerede var vant til å håndtere Anonymous poster hash: 476da...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå