Gå til innhold

Har dere alltid hatt gyldig pass?

Fremhevede innlegg

Skrevet

hva i heiteste hulaheita skal en 13 åring med en lønnskonto?!?

Anonymous poster hash: 5abcc...4dc

Få utbetalt lønn... Det ligger liksom litt i navnet.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo enda dyrere å stadig fornye pass man ikke trenger, enn å kjøpe seg nødpass! De minste må vel ha nytt pass annethvert år, det er jo ingen grunn til å ta den utgiften (og tiden og frustrasjonen :P ) når man ikke skal reise? Dessuten er fødselsattest bra nok legitimasjon for barna om man skulle trenge det.

Ikke alle steder. Bankene ønsker f.eks kopi av barnets pass når man skaffer dette fordi dette reelt sett er den eneste formen for gyldig legitimasjon som finnes for barn. Fødselsattest har nemlig ikke bilde, og det er egentlig bildekrav på gyldig legitimasjon.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Ikke alle steder. Bankene ønsker f.eks kopi av barnets pass når man skaffer dette fordi dette reelt sett er den eneste formen for gyldig legitimasjon som finnes for barn. Fødselsattest har nemlig ikke bilde, og det er egentlig bildekrav på gyldig legitimasjon.

Det har jeg aldri opplevd, men uansett er vel ikke anskaffelse av bankkonto noe man bare MÅ gjøre akkurat nå, ellers er det krise? Ingen grunn til å skaffe pass annethvert år som ikke blir brukt i alle fall. Snakk om tid og penger ut av vinduet. Greit å være på den sikre siden, men dette er å overdrive.

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg aldri opplevd, men uansett er vel ikke anskaffelse av bankkonto noe man bare MÅ gjøre akkurat nå, ellers er det krise? Ingen grunn til å skaffe pass annethvert år som ikke blir brukt i alle fall. Snakk om tid og penger ut av vinduet. Greit å være på den sikre siden, men dette er å overdrive.

Jeg opprettet en sparekonto til Knerten i hans navn når han var forholdsvis nyfødt, og selv om jeg fikk opprettet kontoen med fødselsattesten hans, så fikk jeg like vel forespørsel om jeg kunne komme innom dem med passet hans den dagen vi anskaffet dette slik at de hadde en kopi av gyldig legitimasjon på han.

Den eneste grunnen til at de godtar fødselsattest ved opprettelse av kontoer for små barn er at dette ofte er det eneste offentlige papiret som finnes på dem.

Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

Jeg opprettet en sparekonto til Knerten i hans navn når han var forholdsvis nyfødt, og selv om jeg fikk opprettet kontoen med fødselsattesten hans, så fikk jeg like vel forespørsel om jeg kunne komme innom dem med passet hans den dagen vi anskaffet dette slik at de hadde en kopi av gyldig legitimasjon på han.

Den eneste grunnen til at de godtar fødselsattest ved opprettelse av kontoer for små barn er at dette ofte er det eneste offentlige papiret som finnes på dem.

Dette er som sagt ikke min erfaring. Mulig det er forskjellig fra bank til bank. Jeg har aldri fått spørsmål om dette. Og igjen - det er vel ikke akkurat krise å måtte vente et par uker på å opprette bankkonto?

Endret av Riskjeks
Skrevet

Dette er som sagt ikke min erfaring. Mulig det er forskjellig fra bank til bank. Jeg har aldri fått spørsmål om dette. Og igjen - det er vel ikke akkurat krise å måtte vente et par uker på å opprette bankkonto?

Og det jeg skriver er min erfaring fra barn født i 2012.

For min del hadde det ikke vært noe problem å skaffe pass ettersom vi uansett skulle ut på reise innen han var 1 år gammel.

Tok forresten et lite google-søk og det ser ut som om f.eks DNB har blitt veldig strenge på dette med pass ved åpning av kontoer, selv til små barn.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Og det jeg skriver er min erfaring fra barn født i 2012.

For min del hadde det ikke vært noe problem å skaffe pass ettersom vi uansett skulle ut på reise innen han var 1 år gammel.

Tok forresten et lite google-søk og det ser ut som om f.eks DNB har blitt veldig strenge på dette med pass ved åpning av kontoer, selv til små barn.

Jaja, godt jeg ikke har DNB ;) Barna mine er forresten ikke mer enn 4-6 år eldre enn ditt.

Bankene skal ikke kunne forvente at alle mennesker har pass - det er ingen særlig grunn til å ha det med mindre man skal reise til utlandet. Mulig det er blitt slik at "alle" småbarnsforeldre er halve jorda rundt før ungen har rundet året, men det er faktisk ikke alle som har mulighet til en slik livsstil, så synes det er problematisk hvis bankene skal kreve det.

• Liker 1
Skrevet

Ja , alltid gyldig pass, husker ikke når ungene fikk. De var vel et par måneder.

Skrevet

Jaja, godt jeg ikke har DNB ;) Barna mine er forresten ikke mer enn 4-6 år eldre enn ditt.

Jeg tror helt ærlig at det har skjedd mye med kravene til legitimasjon iløpet av disse 4-6 årene. I løpet av de to-tre siste årene har flere og flere banker begynt å kreve pass som legitimasjon av både store og små, og flere og flere banker begynner nå å anse pass for å være eneste gyldige legitimasjon.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg tror helt ærlig at det har skjedd mye med kravene til legitimasjon iløpet av disse 4-6 årene. I løpet av de to-tre siste årene har flere og flere banker begynt å kreve pass som legitimasjon av både store og små, og flere og flere banker begynner nå å anse pass for å være eneste gyldige legitimasjon.

Det synes jeg i alle fall er en helt feil utvikling.

Beklager avsporing...

Skrevet

Det synes jeg i alle fall er en helt feil utvikling.

Beklager avsporing...

Hvorfor det ? Folk har da pass ...
Gjest Riskjeks
Skrevet

Hvorfor det ? Folk har da pass ...

Har de?

Hvorfor skal man ha pass når man ikke har planer om å reise et sted der man trenger pass?

Barn trenger nytt pass ofte, tullete å drive å ha pass fra dag 1 og fornye det hele tiden bare for å ha det. Jeg har i alle fall andre ting å bruke penger på.

Kan heller ikke forstå hvorfor ikke fødselsattest er god nok legitimasjon for små barn. Hva er den attesten verd da?

• Liker 1
Skrevet

Har de?

Hvorfor skal man ha pass når man ikke har planer om å reise et sted der man trenger pass?

Barn trenger nytt pass ofte, tullete å drive å ha pass fra dag 1 og fornye det hele tiden bare for å ha det. Jeg har i alle fall andre ting å bruke penger på.

Kan heller ikke forstå hvorfor ikke fødselsattest er god nok legitimasjon for små barn. Hva er den attesten verd da?

Den attesten er vel ikke verdt stort.....

Pass for de aller minste varer vel i to år, det er ikke så kort tid.

Skrevet

Skal du åpne konto til barn i DnB, krever de fødselsattest. Gjerne pass også, men det holder med legitimasjon av ene eller begge vergene.

Anonymous poster hash: 1899c...c4f

Skrevet (endret)

Nå har ikke jeg barn, men selv har jeg alltid gyldig pass.

Jeg reiser en del og kjekt å ha ekstra legitimasjon om jeg skulle bli frastjålet bankkort. Og en del steder i det store utlandet forstår de ikke/godtar ikke bankkort som legitimasjon, så da er det i hvert fall kjekt å dra frem passet om det trengs.

Men pass godt på passet!

Endret av Evans
Skrevet

Har alltid gyldig pass, reiser somregel utenlands et par ganger i året. De to eldste stod i mitt pass da de var små, yngstemann fikk sitt første pass da hun var 1,5 da vi skulle på biltur til Frankrike.

Gjest navnelapp
Skrevet

Ja både vi og barna har alltid gyldige pass.

3 åringen har sitt 2 pass nå, var vel 4 mnd når vi skaffet det...

Og minsten var vel 5 mnd.

Vi reiser 1-2 ganger i året, og da er det greit at passet er klart.

Mannen min har heller ikke bilde på bankorttet eller førerkort, så han har ingen annen gyldig legitimasjon...

Anonymous poster hash: fee5c...071

Ikkje foto på førarkortet? Kva slags førarkort er det?

hva i heiteste hulaheita skal en 13 åring med en lønnskonto?!?

Anonymous poster hash: 5abcc...4dc

Mange trettenåringar jobbar. Begge mine to har jobba eller hatt lønna politiske verv som gjorde at dei trengte lønnskonto då dei var tretten.

Skrevet

Utrolig sært av bankene, i så fall.

Hvordan får du det første passet til barnet ditt? Jo, du tar med fødselsattesten på politistasjonen.

Som forelder er det jo uansett du som disponerer barnets konto også.

• Liker 1
Skrevet

Ja, stort sett. Vi har alltid reist en del, så har hatt pass hele livet. Det var vel 1 år, da jeg var 20, som passet hadde gått ut og jeg ikke var ute å reiste som jeg ikke hadde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...