Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt alenemor til et barn på 3mnd, og var i møte med NAV i dag. Jeg mottar i dag foreldrepenger (12.000 utbetalt) + ca 800-900kr i barnetrygd. Jeg fikk beskjed om at det eneste de kunne hjelpe meg med var at jeg kunne få dobbel barnetrygd, kan dette stemme? Jeg ser på forum at noen får utbetalt overgangsstønad i tillegg til foreldrepenger, og at dette da utgjør over 20.000kr. Hun jeg snakka med på NAV mente at iom at jeg hadde utbetalt 12.000 i foreldrepenger, så hadde jeg ikke rett på overgangsstønad i tillegg.. Noen som vet hva man har krav på og hvordan man skal gå fram? ser for meg en tung tid økonomisk om dette virkelig er mulig. trodde alenemødre fikk bedre hjelp enn dobbel barnetrygd.

takk for svar :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg var alenemor fikk jeg utbetalt 12000 + dobbel barnetrygd, og så søkte jeg om støtte til barnetilsyn når barnet begynte i barnehage.

Nå går jeg på aap, og har på langt nær så mye utbetalt i mnd.. så vær glad for det du har, du klarer deg på det!

Anonymous poster hash: 65185...04e
Skrevet

og så må du fastsette bidrag, så får du litt ekstra der..

Skrevet

Klarer du deg på dette? Du får maks tre år, og du kan trenge dem en annen gang.

Anonymous poster hash: 3245b...6fd

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke dobbel barnetrygd, men for et barn ekstra.

Du får skattelette siden du er aleneforsørger.

Du har krav på bidrag fra far. Kan eller vil han ikke betale så kan du få bidragsforskudd fra navn.

Sjekk opp reglene før overgangsstønad.

Anonymous poster hash: 8fa96...7f7

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Du skal jo ha barnebidrag fra far også da.

Skrevet

Klarer du deg på dette? Du får maks tre år, og du kan trenge dem en annen gang.

Anonymous poster hash: 3245b...6fd

det blir meget trangt da jeg må leie leilighet også :/ trenge hva en annen gang??

• Liker 1
Skrevet

Når jeg var alenemor fikk jeg utbetalt 12000 + dobbel barnetrygd, og så søkte jeg om støtte til barnetilsyn når barnet begynte i barnehage.

Nå går jeg på aap, og har på langt nær så mye utbetalt i mnd.. så vær glad for det du har, du klarer deg på det!

Er selvfølgelig glad for de pengene jeg har, men synes det er litt lite å leve av når man må forvente å bruke minimum 8000 på leie... jeg får aap etter foreldrepengene, og da kunne jeg søke om overgangsstønad i tillegg...

Skrevet

Du søker også bostøtte.

• Liker 2
Skrevet

hva kan man få i bostøtte? søker man da i husbanken?

Skrevet

Husk at dette er penger du får... Uten å arbeide... Dette + barnebidrag er jo omtrent det en vanlig lønn er for ett litt lavtløntet yrke ....

• Liker 18
Skrevet

hva kan man få i bostøtte? søker man da i husbanken?

De har kalkulator for å beregne bostøtte på husbankens sider.

Skrevet

Foreldrepenger er vel lønn en mottar, og da kommer det an på om du har valgt gradering på denne. Når denne utløper vil jeg tro du har rett til å søke om overgangsstønad.

Du kan også søke om stønad til barnetilsyn når barnet begynner i barnehage, men det dekkes ikke fullt opp så det vil nok ikke lønne seg om du ikke skal tilbake i jobb.

Du kan søke bidragsforskudd og barnebidrag fra barnets far. Du vil få barnetrygd for ett barn mer enn du har. For ett barn blir det 1940 kr. Du vil også få skatteklasse 2, og det er minimum 1500 kr mindre enn klasse 1 vil jeg tro.

Bostøtte kan du også søke, det ligger en kalkulator på Husbanken sine sider. De kan bidra med gangske mye.

Skrevet

Husk at dette er penger du får... Uten å arbeide... Dette + barnebidrag er jo omtrent det en vanlig lønn er for ett litt lavtløntet yrke ....

Må arrestere deg litt der, barnebidrag er penger til barnets forsørgelse og er altså ikke en slags "bonus" for ikke å gjøre noen ting.

Og hvem tjener 12000 kr nå for tiden? Det er bare 144 000 i året, og den som jobber 100% for den lønna der skulle jeg likt å sett.

Skrevet (endret)

Må arrestere deg litt der, barnebidrag er penger til barnets forsørgelse og er altså ikke en slags "bonus" for ikke å gjøre noen ting.

Og hvem tjener 12000 kr nå for tiden? Det er bare 144 000 i året, og den som jobber 100% for den lønna der skulle jeg likt å sett.

12000 + 1800(barnetrygd)= 14000

+ barnebidrag 2000-4000

= 16000 - 18000... Skattefritt...

Mange som ikke har utbetalt mer.. Og dette FÅR ts uten å gjøre annet enn å dulle med sitt eget barn...

Endret av Lexandra
  • Liker 1
Skrevet (endret)

+ barnebidrag 2000-4000

Mange som ikke har utbetalt mer.. Og dette FÅR ts uten å gjøre annet enn å dulle med sitt eget barn...

Mener du at folk ikke burde få permisjonspenger, som de har opparbeidet seg gjennom arbeid og skatt?

Barnetrygd får alle, også de som jobber 60 timer i uken og ikke er hjemme og duller med eget barn.

Barnebidrag får mange, også de som ikke er hjemme og duller med eget barn. De er for BARNET, altså hva den bidragspliktige betaler for å forsørge sitt eget barn. Det har ingenting med hva bidragsmottager gjør, eller ikke gjør, å gjøre.

Endret av Silfen
  • Liker 2
Skrevet

jeg så på kalkulatoren på husbanken nå

Mener du at folk ikke burde få permisjonspenger, som de har opparbeidet seg gjennom arbeid og skatt?

permisjonspenger er jo ikke penger man FÅR, dette er penger alle vi mødre har jobbet opp :)

Skrevet

+ barnebidrag 2000-4000

Barnetrygd får alle, også de som jobber.

Barnebidraget er det den andre av barnets forelder som betaler, og det kan være mye eller lite. Og som sagt, det er to (2) munner å mette, ikke bare en.

"Dulle" du liksom, barnet er lite og hvordan eller hvem skulle passe på dette hvis TS skulle jobbe?

Skrevet

jeg var inne på husbanken og så på kalkulatoren nå, hvis man gikk ut fra ei inntekt på 200000, og ei leie på 7000, så fikk man litt over 700kr pr mnd i bostøtte.. jeg leste også en annen plass at om man hadde lavere inntekt enn 250000 kr pr år, hadde man rett på 5500kr pr mnd i overgangsstønad i tillegg til foreldrepengene. noen som vet om dette stemmer? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...