norvel Skrevet 27. april 2013 #1 Skrevet 27. april 2013 Har aldri hatt noe med NAV å gjøre, er litt blank. Jeg lurer på om man kan få utbetalt overgangsstønad i tillegg til hva man har opparbeidet seg i foreldrepenger hvis man blir alene om barnet? Regnestykket: inntekt nå/foreldrepenger fom. august: 22.000 kr brutto. Var innom nav tidligere i svangerskapet, men for meg hørtes det ut som et økonomisk eventyr da hun fortalte at meg at enslige mødre har rett på 5500kr ca i overgangsstønad hvis de tjente under 250 000 kr brutto i året. Noen som vil bekrefte påstanden eller rette på den? Og skal de ha dokumentasjon på husleie og kontoutskrifter?
Gjest Marmot Skrevet 27. april 2013 #2 Skrevet 27. april 2013 (endret) Nei, du får rett over 6000,- i OS dersom du har 250.000,- i inntekt, men den ekstra barnetrygden du får legges til inntekten, inntekten din vil dermed bli 11640 kr høyere enn årslønnen din. Her er en tabell. I tillegg kan du søke om stødnad til barnetilsyn du har tilsynsutgifter (dagmamma eller barnehage). Den eneste dokumentasjonen de skal ha, er at du er alene om omsorgen for barnet og har klart mer omsorg enn den andre forelderen. Dette kan du bekrefte ved samværsavtale + meklingsattest fra FVK (om dere var samboere), separasjonsbevilning (om dere var gift) eller bekreftelse fra folkeregisteret på at du og far ikke har bodd sammen etter at barnet ble født. Overgangsstødnad får du i maks tre år, fem dersom du må ta nødvendig utdannelse for å få jobb. Etter at barnet er fyllt 1 år er det krav om at du er i minst 50% jobb eller 50% studier, eller har fritak fra aktivitetskravet på grunn av mildertidig eller varig sykdom, eller er registrert som reell arbeidssøker. Har du ikke behov for barnehagplass i minst ti dager av hver mnd. får du ikke stødnad til barnetilsyn, eks. dersom du studerer/jobber deltid eller er arbeidssøker. Endret 27. april 2013 av Marmot
Gjest Marmot Skrevet 27. april 2013 #3 Skrevet 27. april 2013 Klart mer omsorg betyr forsåvidt minst 60%, og da er det kun overnatting er som teller. Dersom far har barnet kun på dagtid teller ikke dette inn.
norvel Skrevet 27. april 2013 Forfatter #4 Skrevet 27. april 2013 Nei, du får rett over 6000,- i OS dersom du har 250.000,- i inntekt. Her er en tabell. Den eneste dokumentasjonen de skal ha, er at du er alene om omsorgen for barnet og har klart mer omsorg enn den andre forelderen. Dette kan du bekrefte ved samværsavtale + meklingsattest fra FVK (om dere var samboere), separasjonsbevilning (om dere var gift) eller bekreftelse fra folkeregisteret på at du og far ikke har bodd sammen etter at barnet ble født. Overgangsstødnad får du i maks tre år, fem dersom du må ta nødvendig utdannelse for å få jobb. Etter at barnet er fyllt 1 år er det krav om at du er i minst 50% jobb eller 50% studier, eller har fritak fra aktivitetskravet på grunn av mildertidig eller varig sykdom. Gjelder det samme om jeg og far aldri var samboere, men kjærester tidligere i svangerskapet?
Gjest Marmot Skrevet 27. april 2013 #5 Skrevet 27. april 2013 (endret) Gjelder det samme om jeg og far aldri var samboere, men kjærester tidligere i svangerskapet? Ja. Så lenge dere ikke er kjærester lenger. Dersom dere er i et forhold, men velger å ikke bo sammen, kvalifiserer man ikke som enslig forsørger, annet enn i helt spesielle tilfeller. Endret 27. april 2013 av Marmot
norvel Skrevet 27. april 2013 Forfatter #6 Skrevet 27. april 2013 Ja. Så lenge dere ikke er kjærester lenger. Dersom dere er i et forhold, men velger å ikke bo sammen, kvalifiserer man ikke som enslig forsørger, annet enn i helt spesielle tilfeller. Takk så utrolig mye. Sparte meg for vidre hodebry. Hadde forresten leita etter den tabellen
Gjest Marmot Skrevet 27. april 2013 #7 Skrevet 27. april 2013 Bare hyggelig! Forresten kan du også få fritak fra kravet om aktivitet dersom du ikke får barnehageplass til barnet ditt, det kan jo være greit å vite dersom det skulle drøye til etter 1. september med fødsel. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå