Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2004 #1 Skrevet 30. april 2004 Sist jeg målte blodtrykket var det på 102/56. Jeg synes det høres lite ut, men jordmoren sa det var bra (er gravid i uke 18). Er ellers 32 år, slank og røyker ikke dersom det har noen betydning. Dette plager meg ikke nevneverdig, men er det noen som har noen kommentarer? Hilsen Lille meg
Eliza Doalot Skrevet 30. april 2004 #2 Skrevet 30. april 2004 Lavt blodtrykk er ikke farlig på noen måte, men det kan føre til litt ubehag med svimmelhet og hodepine. Pass på å få i deg nok veske, så holder du det i sjakk!
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #3 Skrevet 3. mai 2004 Takk for svar! Skal prøve å bli litt flinkere til å få i meg nok vann. Hilsen Lille meg
Rannva Skrevet 3. mai 2004 #4 Skrevet 3. mai 2004 Ekstremt lavt blodtrykk er farlig (hjernen får ikke nok oksygen, og en får sjokk), men så lenge jordmor er fornøyd, er det ikke noe å bekymre seg over. Hva som er vanlig/lavt varierer fra person til person. Dersom du fort blir svimmel når du reiser deg, må du bare ta det litt rolig til du føler deg fin igjen. Så lavt blodtrykk at det er farlig, er i de fleste tilfeller et resultat av stort blodtap (ulykker). Dersom blodtrykket ditt synker mye, tar lege/jordmor affære lenge før det blir farlig. Blodtrykket ditt stiger nok litt ut i svangerskapet. Det er visst vanlig med litt lavt i begynnelsen.
14062003 Skrevet 3. mai 2004 #5 Skrevet 3. mai 2004 I første trimester er ofte blodtrykket som normalt. I andre trimester synker vanligvis blodtrykket for så å øke igjen i tredje trimester. Jeg mener å huske at man har lavt blodtrykk dersom man har under 90/50. Jeg har ligget på 100-110 på overtrykk og 60-70 på undertrykket. Både lege og jordmor er veldig fornøyd med dette og kaller meg en 18-åring. Drikk nok og bli ikke for varm (varme dusjer får meg til å gå i bakken av svimmelhet). Svimmelhet kan også komme av lav blodprosent eller lavt jernnivå i svangerskapet.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #6 Skrevet 4. mai 2004 Takk for flere utfyllende svar! Er ikke spesielt svimmel nå om dagen, så da er det sikkert ikke farlig... Hilsen Lille meg
Lisemor Skrevet 4. mai 2004 #7 Skrevet 4. mai 2004 Jeg fikk okså beskjed av legen at jeg har lavt blodtrykk. Er ikke farligt men man må ta en del forhondsregler i og med at en ofte er svimmel så må man vere forsiktig i de tilfeller der en kan ramle å skade seg.Ikke balanser så ofte i store høyder med laft blodtrykk.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #8 Skrevet 4. mai 2004 Jeg er ganske vant til å passe på når jeg blir svimmel, for det dukker opp noen uforklarlige svimmelhetsanfall innimellom, men de har ikke vært der etter at jeg ble gravid. "Bank i bordet". Men jeg holder meg faktisk bedre fast i rekkverket når jeg løper ned trappen hjemme.... Hilsen Lille meg
Gjest LoisLane Skrevet 4. mai 2004 #9 Skrevet 4. mai 2004 Jeg har hatt lavt blodtrykk og svimmelhet gjennom hele graviditeten. Det er heldigvis ikke farlig, men kan være ubehagelig. Pass på å ikke reise deg for fort osv.
Gjest jente_16 Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 hei jeg har fått beskjed av legen at jeg har lavt blodtrykk, jeg er 16år og vanelivis føler jeg meg frisk og rask. har et sunt kost hold og er passe tykk. er det en grunn til at jeg har lavtblodtrykk og vill det aldri forsvinne for godt??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå