Gå til innhold

"Office er ikke installert"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når jeg skulle åpne CVen min nå (worddokument) kom det frem melding om at Office ikke er installert. Så står det:

"Allerede kjøpt Office 2010: aktiver.

Kjøp Office på internett: kjøp

prøv Office gratis i begrensa tidsrom: prøv"

Har ikke hatt problemer med å åpne dokumenter før. Hva kan ha skjedd?

Meldinga dukket opp for en stund siden og, men så fikk jeg plutselig sett dokumentet allikvel (ikke CVen).

Man må vel ikke betale for å åpne Word-dokumenter?

Anonymous poster hash: 12986...b73
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror problemet er følgende: Du har Office Starter 2010 på din PC. En gratis utgave av Office som inneholder enkle versjoner av Word og Excel.

Så når du nå trykker på en fil som skal åpnes i (starter)Word, får du i stedet opp disse spørsmålene - bla om å kjøpe fullversjon Office.

Feilen skal visstnok ha oppstått hos enkelte ved en oppdatering 12. september fra Microsoft. Det går ut på at det har blitt rot i systemet med hvilke programmer tekstbehandlingsfiler er tilordnet og skal åpnes i. Hvis du ser i Utforsker har kanskje lagrede tekstdokumenter sine iconer forrandret farge til oransje. Da har du sikkert dette problemet.

Jeg har dessverre ingen løsning. Sliter med problemet selv og håper at en ny oppdatering fikser problemet.

• Liker 1
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Dette fikses lett! Gjør slik:

1. Høyreklikk på et word-dokument (på min PC var dokumentlogoen orange istedet for den vanlige blå W) og velg "Egenskaper".

2. I fanen "Generelt" klikker du på den grå knappen "Endre.." som befinner seg etter teksten "Åpnes i: [Microsoft Office]".

3. I vinduet som kommer opp klikker du "Microsoft Office Client Virtualization Handler" som standardprogram for å åpne filen. Sjekk at det er haket av for "Bruk alltid valgt program til å åpne denne type filer" nederst i boksen.

4. OK - og "Bruk"

5. Voila, alle wordfilene skal nå se normale ut igjen, med blå W-logo.

Gjør samme prosedyre med Excelfiler.

Skrevet

Takk, Sitronmelisse. Dette løste problemet. Så får vi håpe at min diagnose på TS sine problemer er den riktige og at medisinen også virker hos vedkommende.

Skrevet

Dette fikses lett! Gjør slik:

1. Høyreklikk på et word-dokument (på min PC var dokumentlogoen orange istedet for den vanlige blå W) og velg "Egenskaper".

2. I fanen "Generelt" klikker du på den grå knappen "Endre.." som befinner seg etter teksten "Åpnes i: [Microsoft Office]".

3. I vinduet som kommer opp klikker du "Microsoft Office Client Virtualization Handler" som standardprogram for å åpne filen. Sjekk at det er haket av for "Bruk alltid valgt program til å åpne denne type filer" nederst i boksen.

4. OK - og "Bruk"

5. Voila, alle wordfilene skal nå se normale ut igjen, med blå W-logo.

Gjør samme prosedyre med Excelfiler.

Jeg har det problemet. Og da jeg trykket på "endre" står det bare "Fortsett å bruke Microsoft office". Når jeg trykker på det, skjer ingenting.

Det står ingenting om Microsoft Office Client virtu..osv...

For noe dritt. Når kan man regne med ting oppdateres og blir ok igjen? Vil tro mange er rammet....

Anonymous poster hash: 57207...605

Gjest Sitronmelisse
Skrevet (endret)

Jeg har det problemet. Og da jeg trykket på "endre" står det bare "Fortsett å bruke Microsoft office". Når jeg trykker på det, skjer ingenting.

Det står ingenting om Microsoft Office Client virtu..osv...

For noe dritt. Når kan man regne med ting oppdateres og blir ok igjen? Vil tro mange er rammet....

Anonymous poster hash: 57207...605

Har du kun Office Starter-versjonen du også, slik som jeg? Uansett, det er mulig jeg måtte lete opp Client Virtualization Handler - jeg husker ikke helt. Når du klikker på Endre.. så kommer du til en boks der det litt nederst i Generelt-fanen er en knapp som heter "Bla gjennom..". Klikk den og let deg frem til plasseringa til Microsoft Office Client Virtualization Handler" eller CVH (program), merk den og klikk Åpne. Den skal nå legge seg til i lista over alternative programmer du kan åpne Word-dokumenter i. Merk den og trykk OK og "Bruk".

På min maskin ligger CVH her:

C:\Program Files (x86)\Common Files\microsoft shared\Virtualization Handler\CVH.EXE

Legger til: du kan lete opp lokasjonen til CVH-programmet ved å klikke Windows-ikonet i nederste venstre hjørne, og skrive CVH i den avlange ruta hvor det står "Søk i programmer og filer". Prøv å søke spesifikt i Datamaskinen (C:) dersom det første søket ikke gir resultat. Mange filer kommer opp, men bare ett av dem heter bare "CVH". Høyreklikk CVH og velg "Åpne filplassering". Da kommer en rute opp som viser filplasseringa til CVH.

Endret av Sitronmelisse
Skrevet

God innsats av Sitronmelisse her. Kudos!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...