Gå til innhold

Dog = Utgått ord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest JegHeterIngenting

Hvorfor i all verden tror dere at alle som har større eller annerledes ordforråd enn dere selv kun prøver å virke smartere? Kan det ikke heller tenkes at de rett og slett HAR større ordforråd og bruker det der det passer? Dette føles litt som i timene på ungdomsskolen, der man ikke turte å rekke opp hånda for å svare på de vanskeligste spørsmålene, fordi resten av klassen ble fornærmet når man kunne noe de ikke kunne...

Anonymous poster hash: 58f28...80a

Når folk vet at andre er smartere enn dem så blir de som oftest provosert. Noen har rett og slett en nedsatt evne til å skrive Norsk, noe som kan merkes ganske godt i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at ordet lever i beste velgående. Dog irriterer det meg at mange bruker det veeeeldig feil på KG. Var dette rett? :P

Endret av Perlegull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Houdini

Jeg mener at ordet lever i beste velgående. Dog irriterer det meg at mange bruker det veeeeldig feil på KG. Var dette rett? :P

Ja <3

edit: eller nei, vet ikke. Arobello må komme inn med den røde pennen sin.

Endret av Houdini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk vet at andre er smartere enn dem så blir de som oftest provosert. Noen har rett og slett en nedsatt evne til å skrive Norsk, noe som kan merkes ganske godt i denne tråden.

Jeg krymper meg hver gang noen skriver sånt som dette, og ødelegger sitt eget argument med å skrive "Norsk" med stor bokstav. For innholdet har du helt rett i. Det er dog første gang jeg har hørt at noen ser på et så vanlig og anvendelig ord som "dog" som noe folk bruker for å flotte seg.

Anonymous poster hash: 73ba6...025

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Houdini

Jeg krymper meg hver gang noen skriver sånt som dette, og ødelegger sitt eget argument med å skrive "Norsk" med stor bokstav. For innholdet har du helt rett i. Det er dog første gang jeg har hørt at noen ser på et så vanlig og anvendelig ord som "dog" som noe folk bruker for å flotte seg.

Anonymous poster hash: 73ba6...025

Vanlig ord ...? Ok, da har vi ulike definisjoner. Jeg har aldri sett det bli brukt i skolesammenheng, av foreldre, venner, faktabøker, biografier, etc. Kun på diskusjonsfora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Vanlig ord ...? Ok, da har vi ulike definisjoner. Jeg har aldri sett det bli brukt i skolesammenheng, av foreldre, venner, faktabøker, biografier, etc. Kun på diskusjonsfora.

"Dog" er vel kanskje ikke det mest frekvente ordet, men heller ikke så uvanlig. Jeg hørte engang noen flere ganger si "dog allikevel". Det blir en pleonasme. Nå kan du fundere på hva det betyr ;).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 19, og bruker det skriftlig. :)

Anonymous poster hash: effa2...c4e

Passer altså perfekt til beskrivelsen om en som bruker ordet fordi man tror man framstår som mer intelligent enn man egentlig er!

Anonymous poster hash: 6cb49...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer altså perfekt til beskrivelsen om en som bruker ordet fordi man tror man framstår som mer intelligent enn man egentlig er!

Anonymous poster hash: 6cb49...5d6

Overhodet ikke? Jeg har brukt det i mange år, og ser ikke hvorfor det skal være noe annerledes enn å bruke "allikevel". Alle unge som bruker dette ordet prøver altså å bevise noe? Spesielt. Du virker bitter.

Anonymous poster hash: effa2...c4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det ikke muntlig, men skriftlig ganske ofte. Har ikke sett paa det som et "gammeldags" ord, jeg er bare 23.

Jeg synes det fyller et behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men man kan og skrive bortsett fra. Jeg liker fisk bortsett fra lutefisk. Er like lett å si det som jeg liker all slags fisk, dog ikke lutefisk

Det handler jo om hva slags spraak man har generelt. Det faller meg mer naturlig aa begynne en setning paa en slik maate at det er lettest aa legge inn "dog", hvis ikke maa jeg omformulere setningen.

"Dog" brukes i flere former og hvis jeg skulle byttet det ut hadde jeg maattet tenke meg om for aa formulere meg best mulig. Ser ikke hvorfor det skal byttes ut - folk forstaar da hva det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre sider om ordet "dog".. :fnise:

Det er en grunn til at flere bruker det skriftlig og ikke muntlig, og det er rett og slett at de aller fleste bruker et mer formelt språk når de skriver enn når de snakker. "Dog" oppfattes nok som et litt mer formelt ord, men det kan absolutt benyttes i det muntlige språket også. Det er et godt ord som er kort og presist, og dets synonymer (eller nesten-synonymer) som mer muntlige og ugunstige å skrive.

At "dog" forekommer på forum er vel ikke så merkelig! Her ser man jo ofte to sider av en sak.. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...