Gå til innhold

Erfaringer med Efexor(venlafaxin)?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gått på dem i 5 år ca og har for det meste gode erfaringer. Jeg fikk litt munntørrhet i begynnelsen, men det gikk over. Har gått både opp og ned ca 3 kg mens jeg har gått på dem, så for meg har de ikke hatt noen innvirkning på vekt. Jeg har prøvd å slutte på dem to ganger, men begge gangene gikk det mildt sagt til helvete, så jeg skal nok gå på dem en god stund framover også. Husk at du skal trappe laaaaangsomt opp når du begynner!!

Anonymous poster hash: 1045c...420
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vanlig å gå opp i vekt på disse. Derimot er det vanligere å gå ned i vekt.. Jeg har gått på disse i flere år. Har tatt den verste depresjonen, men gjorde meg samtidig ganske nummen for all slags følelser. Har prøvd å slutte flere ganger, men pga seponeringssymptomer har jeg gitt opp. Trapper ned nå også, og det ser endelig ut til å gå bra :) Og pass på om du skal drikke alkohol med tablettene! Det kan være ganske skummelt.

Skrevet

Og ja svettingen.... den grusomme svettingen :fnise:

Skrevet (endret)

Det er ikke vanlig å gå opp i vekt på disse. Derimot er det vanligere å gå ned i vekt.. Jeg har gått på disse i flere år. Har tatt den verste depresjonen, men gjorde meg samtidig ganske nummen for all slags følelser. Har prøvd å slutte flere ganger, men pga seponeringssymptomer har jeg gitt opp. Trapper ned nå også, og det ser endelig ut til å gå bra :) Og pass på om du skal drikke alkohol med tablettene! Det kan være ganske skummelt.

Og ja svettingen.... den grusomme svettingen :fnise:

Så bra at de har virket for deg! Min tredje dag på tablettene nå, skal ta 37,5 mg i en uke før jeg øker til 75 mg. Svetter også helt forferdelig mye på natta :/

Hvilken dose brukte du, hvis jeg får spørre?

Endret av kosepuus
Skrevet

Har brukt litt forskjellige doser. Fra 75 til 225. Heldigvis har ikke svettingen økt parallelt med doseøkningen! Får håpe den ikke gjør det med deg heller :)

Skrevet

Jeg brukte Efexor i fire år, men måtte autoseponere den da legene ved en tilfeldighet fant ut at jeg fikk en alvorlig hjerterymeforstyrrelse av den. Jeg hadde ingen oppstartsbivirkninger og heller ikke når jeg sluttet på dagen, men jeg fikk urinretensjon og måtte gå med permanent kateter...
mir

• 2 måneder senere...
Skrevet

Dytter denne opp igjen, er på første dagen nå, og er veldig redd for bivirkninger!

Opplever kvalme og litt pustebesvær, og har ingen matlyst.

Er redd for å miste sexlysten, og blir litt redd for at jeg må gå på disse i mange år?

Mange sier at sexlysten har brukt år på å komme tilbake (tideligere tråder), og nå vil jeg helst bare slutte på dem! :/

Anonymous poster hash: dd76c...64b

Skrevet

Bivirkninger jeg opplevde under tre måneder på 75 mg efexor:

• En helt sinnsyk nattesvette
  • Hjertebank
  • Kvalme og oppkast
  • Svimmelhet (Ala krystallsyke-svimmelhet. mistet all form for balanse i perioder)
  • Ble svært trett og sliten.
  • Ekstreme fryseanfall og kaldsvette.
  • Store problemer med vannlating.
  • Konstant leamus i øyet.
  • Begynte å lukte veldig annerledes.
  • Hadde enten full diaré eller full forstoppelse. Ingen mellomting.

Det verste var:
Økte suicide tanker og fantasier.

Homoside fantasier.

Kunne fantasere om å dytte en person framfor ett tog, fantasere om å ta livet av helt tilfeldige mennesker, personer jeg kjenner og personer jeg på ingen måte eller vil noe vondt.

Fantasier om egenskade.
Kunne stå og skjære brød og fantasere om å skjære av meg armen, kaste meg utenfor lave høyder

Har aldri noen sinne verken før jeg begynte på efexor eller etter at jeg sluttet, hatt homoside tanker og fantasier. Tankene og fantasiene kunne oppstå på helt absurde tidspunkt og helt uprovosert.

Kunne stå og betale for en kopp kaffe og fantasere om hvordan jeg kunne ta livet av en helt tilfeldig mann jeg hadde sett tidligere som jeg ikke ante hvem var og fortsatt ikke vet hvem er.

Kunne stå og nynne til " Leva Livet " av Åge Aleksandersen, tenke på kakao med mashmallows og plutselig fantasere om å dytte personen foran meg ut i togsporet.

Jeg klarte ikke å være åpen om disse tankene og fantasiene før først etter jeg hadde sluttet på medisinene.

Jeg opplevde ingen form for positiv effekt.

Anonymous poster hash: 28d51...8e5
Skrevet

Du må holde ut mere enn ett par dager. Ting stabiliserer seg i løpet av en måneds tid. Jeg har god hjelp av av de nå. Ja, jeg har gårt opp i vekt, og jeg svetter endrl, men alt er bedre enn å sitte inne i en leilighet uten å tørre å leve livet....

Mitt største problem nå er å slutte på de. Er nede på laveste dose nå, men å slutte helt klarer jeg bare ikke.... Gått på de i 10 år nå, så blir litt skremt når noen mener 3-4 mnd er lang tid......

Anonymous poster hash: 15d18...96c

Skrevet

Du må holde ut mere enn ett par dager. Ting stabiliserer seg i løpet av en måneds tid. Jeg har god hjelp av av de nå. Ja, jeg har gårt opp i vekt, og jeg svetter endrl, men alt er bedre enn å sitte inne i en leilighet uten å tørre å leve livet....

Mitt største problem nå er å slutte på de. Er nede på laveste dose nå, men å slutte helt klarer jeg bare ikke.... Gått på de i 10 år nå, så blir litt skremt når noen mener 3-4 mnd er lang tid......

Anonymous poster hash: 15d18...96c

#28 her

Det er flott at du har og har hatt god nytte av Efexor. :klemmer:

Men 3 - 4 måneder er lenge, dersom bivirkningene er så ekstreme som i mitt tilfelle.

Jeg blir også sterkt bekymret for at det rusler rundt menensker på Efexor,

som opplever samme bivirkninger som meg selv - men som handler ut i fra de tankene og fantasiene.

Ønsker deg hell å lykke med å slutte på medisinene. :hug:

Håper du får den hjelpen du har behov for.

Anonymous poster hash: 28d51...8e5

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på venlafaxin og de største bivirkningene jeg har fått er svette og synsforstyrrelser. Svetter voldsomt selvom jeg ikke er i aktivitet.. 

Anonymkode: bccb8...d78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...