Gå til innhold

Delvis fri bar?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du bør kanskje tenke på at det ikke er alle som har like god råd, det er ikke alle som som har blitt født med sølvskje her i livet og vært heldig med jobb/inntekt slik at de kan ta seg råd til hva som helst.

Om man virkelig forventer gratis alkohol hele kvelden bør man ta en titt på sine egne forventninger og grunnen til disse. Det er noe riv ruskende galt når det er alkoholen og ikke en hyggelig dag som står i fokuset, men jeg er dessverre ikke overrasket over noe lenger når det gjelder nordmenn og holdninger/forventninger til alkohol. Når man ikke er fornøyd med en flott middag, flere enheter alkohol samt cognac, kake og kaffe så er man rett og slett bortskjemt, og om vi noen gang velger å gifte oss så ser jeg heller at folk med slike holdninger blir hjemme - så kan vi skape et hyggelig bryllup for de vi vet bryr seg om å ha en hyggelig kveld med oss enn å bruke tid og energi på de med alkoholfokus, uavhengig av om valget faller på fri eller delvis fri bar.

Nei, det sier litt om hvor godt mange har det i landet, når spørsmålet om fri bar eller ikke tydeligvis er en så stor bekymring. Jeg blir kvalm.

Anonymous poster hash: 6cfb4...7c5

Dette handler overhodet ikke om alkohol. Det handler om hvorvidt det er greit å la gjester i et middagsselskap betale for seg, og om hvorfor det bare er aktuelt når middagsselskapet er av en bestemt type.

Som vertskap ville det ikke falt meg inn å be gjestene mine betale for deler av fullstendig standard bevertning, uansett type selskap (som vanlig må det vel presiseres at spleiselag blir noe helt annet), og det har ikke noe med gjestenes forventninger å gjøre. Det er for meg dårlig folkeskikk av vertskapet.

Som celine sier, det går ikke normalt med noe særlig etter kaffen og normalt sammenskrudde mennesker drar ikke i bryllup for å drikke seg sveiseblinde på andres regning. Det handler som sagt ikke om alkohol, men om at det er vertskapet som inviterer og vertskapet som står for bevertningen.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette handler overhodet ikke om alkohol. Det handler om hvorvidt det er greit å la gjester i et middagsselskap betale for seg, og om hvorfor det bare er aktuelt når middagsselskapet er av en bestemt type.

Som vertskap ville det ikke falt meg inn å be gjestene mine betale for deler av fullstendig standard bevertning, uansett type selskap (som vanlig må det vel presiseres at spleiselag blir noe helt annet), og det har ikke noe med gjestenes forventninger å gjøre. Det er for meg dårlig folkeskikk av vertskapet.

Som celine sier, det går ikke normalt med noe særlig etter kaffen og normalt sammenskrudde mennesker drar ikke i bryllup for å drikke seg sveiseblinde på andres regning. Det handler som sagt ikke om alkohol, men om at det er vertskapet som inviterer og vertskapet som står for bevertningen.

Da syntes jeg du har unormalt høye forventninger, for det er absolutt ikke unormalt å betale sin egen barregning når man har spist treretters med både drikke og tilbehør på vertskapets bekostning, uansett om det er i et bryllup eller i en annen sammenheng. Det hadde selvsagt vært en annen ting å bli bedt om å betale sin egen middag og kaffe, men folkeskikk går faktisk begge veier, det er på ingen måte noe som skal utvises av kun vertskapet. Når man har fått en bra middag og en del drikke så blir man bare ikke snurt over at man ikke har gratis bar i etterkant.

Dessuten kommer det selvsagt an på hva slags og hvor mange gjester man har. Om man har en familie der man vet at det går unna når det serveres gratis alkohol og man også har mange gjester så sier det seg selv at det kan være nødvendig å begrense bartilbudet etter middagen. Det er så enkelt som at hvis man ikke har ubegrensede midler må man prioritere, og da er det helt klart mer rettferdig å bortprioritere enkelte gjesters grøftefyll fremfor å måtte spare inn på en måte som går utover alle andre, som for eksempel å servere mat av dårligere kvalitet.

Anonymous poster hash: 6cfb4...7c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...