Gå til innhold

tømmes før operasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kansje ta en operasjon om ikke så veldig lenge. Får vite mer i morgen, men kjenner jeg er nervøs.

De skal ta bort blindtarmen og litt av tynn- og/eller tykktarm. Jeg har betennelse i det området og de ønsker å ta det bort. Det skal ikke være ett stort område tror jeg.

Men det jeg lurer på er om jeg må tømmes før denne operasjonen? Er det noen som har tatt denne operasjonen som kan dele noe med meg? (Helst bare positive historier, jeg er litt redd og gruer meg).

Men må også bare si, at selv om jeg er redd og gruer meg til dette, så skal det bli godt å bli frisk og slippe å ha vondt.

Anonymous poster hash: 238a6...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du må tømmes. Man kan ikke operere i en tarm med avføringsrester.

Min mor er operert i tarmen og har måttet tømme utallige ganger. I følge henne er tømmingen overkommelig, men selvfølgelig slitsom og noe ubehagelig. Drikk middelet godt avkjølt fra vinglass, det hjelper deg å få det lettere ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må tømmes. Man kan ikke operere i en tarm med avføringsrester.

Min mor er operert i tarmen og har måttet tømme utallige ganger. I følge henne er tømmingen overkommelig, men selvfølgelig slitsom og noe ubehagelig. Drikk middelet godt avkjølt fra vinglass, det hjelper deg å få det lettere ned.

Jeg har blitt tømt før, og synes det er så fælt :( sist måtte jeg gå 3-4 dager med kun klare væsker (vann).

Hvorfor må hun tømmes mange ganger? Må hun ta operasjonen flere ganger eller er det koloskopi flere ganger eller hvordan er det?

Anonymous poster hash: 238a6...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må tømmes. Det er fare for infeksjoner om det er avføring i tarmen.

Mange synes tømming er grusomt, andre synes det går fint.

Lykke til!



Anonymous poster hash: ee06c...de2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt tømt før, og synes det er så fælt :( sist måtte jeg gå 3-4 dager med kun klare væsker (vann).

Hvorfor må hun tømmes mange ganger? Må hun ta operasjonen flere ganger eller er det koloskopi flere ganger eller hvordan er det?

Anonymous poster hash: 238a6...f5e

Hun er operert for tarmkreft og må scopes med jevne mellomrom. Derav tømmingene.

Det er tøft å skulle tømmes, men jeg tror ikke du skal behøve å gå så lenge uten mat. Min mor bruker ca et døgn på tømmeprosessen. Bruker Phospharal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg har problemer med å tømme meg, så gruer meg veldig. Er det forresten noen som vet hvordan det er etter operasjonen? Må jeg bare spise flytende i en periode? Isåfall, hvor lenge? Gjør det vondt? Må jeg gå på medisiner?

Kjenner jeg gruer meg til i morgen når jeg skal ha møte med kirurgen og legen. Er bare så lei av alt sykehusstyret og at jeg aldri skal bli frisk. Håper denne operasjonen er vellykket og jeg kan bli frisk og kunne jobbe fullt og være med venner igjen.

Anonymous poster hash: 238a6...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar.

Jeg har problemer med å tømme meg, så gruer meg veldig. Er det forresten noen som vet hvordan det er etter operasjonen? Må jeg bare spise flytende i en periode? Isåfall, hvor lenge? Gjør det vondt? Må jeg gå på medisiner?

Kjenner jeg gruer meg til i morgen når jeg skal ha møte med kirurgen og legen. Er bare så lei av alt sykehusstyret og at jeg aldri skal bli frisk. Håper denne operasjonen er vellykket og jeg kan bli frisk og kunne jobbe fullt og være med venner igjen.

Anonymous poster hash: 238a6...f5e

Hvis du skal ha en større bukoperasjon, som jeg forstår at du skal så får du epidural som smertestillende i de 3-5 første dagene. Store bukoperasjoner er store operasjoner. Du må regne med smerter, men ikke være redd for å be om smertestillende.

Det vanligste er å spise kun flytende i et par dager for å så gå over til most mat og mild mat. Men dette får du nok beskjed om.

Anonymous poster hash: ee06c...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...