Gjest Lino Skrevet 2. oktober 2013 #1 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg kommer til å bli gal. Har nettopp flyttet til et annet land, og klarer ikke riste av meg den gamle, inngrodde døgnrytmen. Når det er naturlig å bli søvnig og trøtt på kveldene, er jeg fremdeles LYS våken - og blir ikke til søvnig før litt utpå morgenen etter. Sånn som nå, hjernen min er fremdeles i norsk tid, selv om det begynner å bli sent på kvelden. Jeg må opp tidlig i morgen, og vet at det blir en søvnløs natt igjen, hvor hjernen jobber aktivt og nekter å bli søvnig. Ligger å vrir meg, tenker, tar meg selv i å plutselig ligge med åpne øyne imens jeg tenker! (Hvem faen trenger å SE når de ligger i mørket og tenker liksom) Holder meg unna tv og data en stund før jeg legger meg(utenom nå), drikker beroligende, leser en bok, har det mørkt og kjølig på soverommet, ooosv. Skal gå til anskaffelse av melatoninpiller... Er det lurt? Dette går jo ikke. Når jeg våkner tidlig (etter kanskje 1-3 timer søvn. Av og til ingenting) og går på jobb, synker energien min for hver time. Føler meg elendig. Zombie. Fugleskremsel. Når jeg kommer hjem prøver jeg for alt i verden og ikke sovne, selv om dette har skjedd et par ganger. Det er nesten smertefullt å la være. Med en gang helgen kommer, sover jeg ut - og ødelegger hele rytmen på ny. FUCK. Og jeg som alltid har hatt en fin døgnrytme... Har dere noen tips? Tror dere melatoninpiller kan hjelpe meg? Føler jeg taper kampen mot min egen kropp her. Hva jeg ikke skulle gitt for å bare bli søvnig akkurat NU.
Gjest Offensive Pie Skrevet 2. oktober 2013 #2 Skrevet 2. oktober 2013 Vær mye ute i naturlig dagslys. Ikke sov ut i helgene. Spis etter tidene på stedet du er på. Da ordner det meste seg 1
Gjest Lino Skrevet 2. oktober 2013 #3 Skrevet 2. oktober 2013 Vær mye ute i naturlig dagslys. Ikke sov ut i helgene. Spis etter tidene på stedet du er på. Da ordner det meste seg Men. Hvor lenge vil det være så smertefullt? Hvorfor finnes det ingen quickfix??
Gjest pærecider Skrevet 2. oktober 2013 #4 Skrevet 2. oktober 2013 Melatoninpillene var min redning. Jeg merker lite til jetlaget når jeg flyr østover, men til gjengjeld får jeg skikkelig marerittjetlag når jeg flyr vestover. Følg døgnrytmen til det landet du er i, tving deg til å holde deg våken fra kl syv-åtte om morran (jeg vet, det er grusomt, men hold ut) og legg deg til normal tid. Gjerne litt før du kjenner at du begynner å våkne. Ta gjerne en melatoninpille da. Jetlag kan vare noen dager, det er dessverre bare å holde ut. Føler med deg.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #5 Skrevet 2. oktober 2013 For meg bruker det å være vondest den første uka, så går det seg til. Men er du i et land som har reseptfrie, milde sovepiller (gammel type allergimedisin med bivirkning søvnighet) så ville jeg prøvd det. Et par netter med unisom-piller så du sovner om kvelden burde fikse det Er det f.eks. Australia har de det. Anonymous poster hash: ca378...dc4
Gjest Lino Skrevet 2. oktober 2013 #6 Skrevet 2. oktober 2013 Takker for svar. Da prøver jeg melatoninpiller, og fortsetter å overleve den umenneskelige tilvenningprosessen. Hadde liksom den lille fantasien om den vise kg-kona som skulle dele kjerringråd som fikk en til å sovne bare av å lese oppskriften. Oh well. Kanskje jeg får ty til alkohol. (Jeg tuller.......*gråter litt*) Men ja, takk for svar dere!
Viktualia Skrevet 2. oktober 2013 #7 Skrevet 2. oktober 2013 En tommelfingerregel går på at det tar ca en dag per time tidsforskjell å komme i gjenge. Ellers er rådene til Offensive Pie gode!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå