Gå til innhold

Lege tAr kun imot akutte timer?


Gjest LadyAntebellum

Anbefalte innlegg

Gjest LadyAntebellum

Hei

Jeg har noen klumper i brystet og bestilte igår time via sms, fikk time idag, men er ironisk nok syk så jeg orker ikke dra dit idag. Ringte selvfølgelig og opplyste om dette og opplyste med det samme at jeg kunne komme feks på mandag, da sa hun i tlf at jeg måtte ringe igjen på mandag, for nå tar de kun inn akutt saker?

Jeg ble nysjerrig. Hvor skal alle de andre gå hen da? Og noen som vet hvorfor de tar kun imot akutt, om det er vanlig i visse situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De mente vel at de bare tar inn akutte timer til den mandagen. Jeg har samme problemet med min fastlege. Akutte timer må ringes inn samme morgen, og de timene blir gitt bort i løpet av de første 5 minuttene etter at tekefonen åpner. Når jeg skal bestille ordinær time, så er det 4-6 ukers ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette som er grunnen til at så mange av oss ender med å dra på legevakten. Både fordi vi ikke orker å vente, men også fordi det å vente noen ganger gjør oss sykere slik at det slutt er akutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos legen min ønsker de at man bestiller time 1-2 dager før man ønsker time, man kan også gjøre det samme dag, alt skal skje på sms eller nettet. Man da får man også time i løpet av få dager, ofte samme dag.

Så akuttimene er blitt borte siden man nå kan få time samme dag uansett nesten.

Jeg hadde aldri villet hatt en lege som har 4-6 ukers ventetid, det er uholbart.

Ring dem igjen og spør etter en time.



Anonymous poster hash: 81cb6...71e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske vanlig at man må ringe samme dag for å få akuttimer. Hos min lege åpner telefonen 09:30, men første akuttime er 09:00 så jeg har noen ganger dratt dit litt på 9 og ventet til legen har hatt tid. Vanlige timer er 4-8 ukers ventetid på. Lengste jeg har ventet på vanlig konsultasjon var fire måneder. Det er helt korka.

Anonymous poster hash: 21045...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden bytter dere ikke fastlege når dere må vente i 4-6-8 uker på time? Nekter å tro at alle bor på et lite sted med kun ett legekontor...



Anonymous poster hash: b3258...3f1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lege hadde en ny ordning der timene før lunsj er reservert kronikere (gjengangere?) Mens timene etter lunsj er kortere akuttimer som en kan ringe inn samme dag. Heldigvis var ventetiden for ordinære timer kort (maks en uke).

Kan jo hende at din lege har samme ordning og at de ordinære timene er fylt opp.

Anonymous poster hash: 1b3c2...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden bytter dere ikke fastlege når dere må vente i 4-6-8 uker på time? Nekter å tro at alle bor på et lite sted med kun ett legekontor... Anonymous poster hash: b3258...3f1

Fordi min lege er den eneste legen i området som har kompetanse om min kroniske sykdom. Jeg har ikke mulighet til å kjøre fire timer én vei for å besøke fastlegen.

Anonymous poster hash: 21045...b69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har noen klumper i brystet og bestilte igår time via sms, fikk time idag, men er ironisk nok syk så jeg orker ikke dra dit idag. Ringte selvfølgelig og opplyste om dette og opplyste med det samme at jeg kunne komme feks på mandag, da sa hun i tlf at jeg måtte ringe igjen på mandag, for nå tar de kun inn akutt saker?

Jeg ble nysjerrig. Hvor skal alle de andre gå hen da? Og noen som vet hvorfor de tar kun imot akutt, om det er vanlig i visse situasjoner?

Kan være fordi det er så lang ventetid på vanlig time. Akutte timer blir åpna samme dag, noe som vil si at du er nødt å ringe samme dag for å få time. De har ikke lov å bruke de timene som vanlig timer, i tilfelle det kommer noe akutt. Bare pass på å ring tidlig(halv 9 tida) for å rekke å få time. De ryker på 1-2-3. Ellers er du nødt å gå på legevakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden bytter dere ikke fastlege når dere må vente i 4-6-8 uker på time? Nekter å tro at alle bor på et lite sted med kun ett legekontor... Anonymous poster hash: b3258...3f1

Stemmer, jeg bor ikke på et lite sted, med bare ett legekontor. Jeg bor på et stort sted der listene til alle de flinke legene er fulle. Den eneste som har ledig time er en eldre lege som aldri rekvirerer noen videre undersøkelse, men gir deg antibiotika uansett hva som feiler deg. Da venter jeg heller de ukene som trengs, selv om det er fryktelig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...