AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Vet ikke om overskriften er helt den rette her, men jeg er iallfall allergisk mot noe, - uten å vite hva det er. Fastlegen min påstår imidlertid at jeg ikke er allergisk. To vikarer han har hatt, har sagt at jeg har uspesifikk allergi. De to har sagt det helt uavhengig av hverandre, og med flere års mellomrom(!) Jeg har fått øyedråper som jeg bruker i perioder. Det hjelper på sett og vis, men det er et slit å ikke vite hva jeg er allergisk mot. Det kan være pollen-allergi, eller kryss-allergi. Dog er det en større plage det som går på magen. Jeg kan spise noen melkeprodukter, men ikke alle. Jeg kan drikke kald melk, men ikke alltid varm melk. Jeg kan ikke drikke kakao. Jeg kan spise hvit saus laget fra bunnen av, men ikke laget på pose. Jeg kan spise potetmos tilsatt melkepulver, men ikke hjemmelaget eller den som skal tilsettes melk. Jeg kan ikke spise is i store mengder. Jeg kan spise Eldorado risengrynsgrøt, ming og til en viss grad Toro. Men ikke Geisha, Uncle Ben's eller på blank pose. Jeg kan ikke spise rømme eller fløte. Jeg kan spise nidar sjokolade, men ikke minde, eller for mye Freia. Har også problemer med noen korn-sorter tror jeg, men er ikke testa for cøliaki. Vet ikke hva som er verst. Det å holde oversikt over hvilke produkter jeg kan spise og ikke kan være en utfordring, men ja - jeg har lært meg litt etter å ha slitt med dette i ti-femten år. Noen andre som har det på samme måte? Hva kan det være jeg reagerer på, siden det er så merkelige "kombinasjoner", men tilsynelatende en eller flere former for allergi? Enzymer? Tilsetningsstoffer? Det går på magesmerter og løs mage Anonymous poster hash: 12ed4...8dc
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Har du tatt bare allergitester, eller har du også blitt sjekket for matintoleranse? Hvis ikke, sjekk det, kanskje du blir klokere. Anonymous poster hash: b2572...ef1
Nephthys Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg har det akkurat på samme måte med mage og matprodukter jeg reagerer på (melk- og kornprodukter til og fra..). Har tatt blodprøver for matallergier, men det slår ikke ut på noen av dem, men at jeg ikke tåler det er ikke noe å diskutere! Blir kjempedårlig ofte, uten at jeg klarer helt å se sammenhenger og hva det egentlig er jeg reagerer på.. Noen ganger tåler jeg noe, for så å bli veldig syk av det samme... Min fastlege mener at det ikke finnes "enkle" prøver som kan utelukke eller konkludere med allergi for mat (jeg er allergisk for pollen, husstøv, i en viss grad husdyr, noe som lett kan sluttes fra prikktester og blodprøver, og reagerer på nesten alt av hudkremer, solkremer ol.), men at man da må på sykehuset og teste ut enzymer de henter ut fra magesekk.. Fastlegen min sier at om jeg føler at jeg er allergisk, så er jeg allergisk..... Juhu!
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Fastlegen min sier at om jeg føler at jeg er allergisk, så er jeg allergisk..... Juhu! Haha, det må jo være den letteste diagnostiseringen noensinne! - Føler du at du har brukket hånda? - Ja, det føles sånn! - Ja men da dropper vi røntgen, på med gips! Anonymous poster hash: b2572...ef1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Har du tatt bare allergitester, eller har du også blitt sjekket for matintoleranse? Hvis ikke, sjekk det, kanskje du blir klokere. Anonymous poster hash: [acronym"Full hash: b2572c8f65ca8c1961bd056de516def1"] b2572...ef1 Er det prikk-test, eller åssen er det? Jeg har bare tatt blodprøver, men ifølge legen er jeg testa for alt jeg kan testes for. Tok en prikk-test for mange år siden, husker ikke hvilke allergener som lå på prikkene, men kan jo spørre om å få en ny. TSAnonymous poster hash: 12ed4...8dc
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Min fastlege mener at det ikke finnes "enkle" prøver som kan utelukke eller konkludere med allergi for mat (jeg er allergisk for pollen, husstøv, i en viss grad husdyr, noe som lett kan sluttes fra prikktester og blodprøver, og reagerer på nesten alt av hudkremer, solkremer ol.), men at man da må på sykehuset og teste ut enzymer de henter ut fra magesekk.. Fastlegen min sier at om jeg føler at jeg er allergisk, så er jeg allergisk..... Juhu! Hvordan er den prøven da? Hadde vært godt å få et svar, om jeg så må mase veldig på fastlegen, eller vente til han må ha vikar igjen. Men jeg kan jo prøve å begynne med prikk-tester. Kan det hos fastlegen?Anonymous poster hash: 12ed4...8dc
Nephthys Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Veldig usikker på om de tar prikktester hos fastlegen? Jeg har tatt dem hos spesialist på sykehuset i hvert fall, men godt mulig de tar dem på legekontoret også.. Det er en veldig grei test å ta, men jeg husker heller ikke hva som kan testes med en slik. Mulig det bare er type pollen og husdyr.. Husker rett og slett ikke.. Men greit for deg å få en oversikt over alt du kan være allergisk for.. Edit: Jeg har ikke kommet så langt at jeg har vurdert noen andre former enn blodprøve og prikktest... Den andre måten må man jo ned spiserøret til magesekken mener jeg å huske han beskrev... Hørtes ikke spesielt innbydende ut.. Endret 1. oktober 2013 av Nephthys
Nephthys Skrevet 1. oktober 2013 #8 Skrevet 1. oktober 2013 Haha, det må jo være den letteste diagnostiseringen noensinne! - Føler du at du har brukket hånda? - Ja, det føles sånn! - Ja men da dropper vi røntgen, på med gips! Anonymous poster hash: b2572...ef1 Har vært temmelig oppgitt over å få det svaret flere ganger! Man blir jo temmelig desperat etter å finne ut hva som gjør deg dårlig slik at du kan stoppe å spise det......
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå