Gå til innhold

Nei, det heter ikke "rompe"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere som skriver "rompe" i stedet for det riktige "rumpe" slutte med det?

Hver gang jeg ser noen skrive "rompe", leser jeg det "råmpe", og det blir som å skrive "pølse i LUMPE" i stedet for "LOMPE", som det egentlig heter.

DET HETER RUUUUUUMPE!

Anonymous poster hash: b4ab8...0da
  • Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere som skriver "rompe" i stedet for det riktige "rumpe" slutte med det?

Hver gang jeg ser noen skrive "rompe", leser jeg det "råmpe", og det blir som å skrive "pølse i LUMPE" i stedet for "LOMPE", som det egentlig heter.

DET HETER RUUUUUUMPE!

Anonymous poster hash: b4ab8...0da

Jeg skjønner ikke hvorfor du sammenlikner uttalen av lompe og rumpe, for i følge logikken din skulle man da uttale lompe for låmpe og det gjør man da ikke hvis ikke man er 90 år og fisefin fra Oslo vest.

• Liker 13
Gjest crazycatlady
Skrevet

Det heter ingen av delene, det heter ræv! :flekke::flekke:

• Liker 3
Skrevet

Bakdel, rass, sess, stuss, stump, ræv.

Skrevet

Det het faktisk lumpe før.

Anonymous poster hash: b88ee...df1
Skrevet

Nei nei nei! Dette lærte jeg på skolen. En skulle ikke si rumpe, en skulle si SETE. Som i "nå skal vi flytte setet ditt litt lenger inn i stolen" :skratte:

Skrevet

Jeg og ergrer meg stygt over de som ikke klarer å få det inn med teskje at det skrives rumpe :P Men så kjenner jeg folk som skriver vert i stedet for vært osv, også da...

• Liker 2
Gjest Keikolina
Skrevet

Skriver rasshøl eller kaviarstjerna jeg.

Skrevet

Det driiiiiiter jeg i!!

Jeg driter med den:

Andre feil mange gjør:

Det skal skrives sagt, og ikke sakt. Og aldri g i aldri.

Anonymous poster hash: ec571...8b6

• Liker 1
Skrevet

Ronpe!

Anonymous poster hash: c1497...308

Skrevet

:kvalm:

Anonymous poster hash: 647bb...27f

• Liker 6
Skrevet

Vel. Riktignok har man dumpe, slumpe og humpe, men man har jo også kompe, lompe, kompetanse og fjomp.

Hvordan kort o-lyd staves, varierer altså litt. Man kan jo bare se på ordet "sukker", som for mange vil ha u-lyd i presens av "å sukke", men som har o-lyd i substantivet "sukker". Ingen regel her, altså.

Dermed er det heller ikke rart at en del skriver "rompe". Det er hakket merkelgere at enkelte automatisk leser "råmpe", all den tid de antagelig ikke tror at "fjomp" skal uttales "fjåmp".

Anonymous poster hash: 0cd9b...efa

• Liker 4
Skrevet

Foretrekker ballongknuta.

Skrevet

Vel. Riktignok har man dumpe, slumpe og humpe, men man har jo også kompe, lompe, kompetanse og fjomp.

Hvordan kort o-lyd staves, varierer altså litt. Man kan jo bare se på ordet "sukker", som for mange vil ha u-lyd i presens av "å sukke", men som har o-lyd i substantivet "sukker". Ingen regel her, altså.

Dermed er det heller ikke rart at en del skriver "rompe". Det er hakket merkelgere at enkelte automatisk leser "råmpe", all den tid de antagelig ikke tror at "fjomp" skal uttales "fjåmp".

Anonymous poster hash: 0cd9b...efa

Jeg har kumpetanse til å putte min låmpe i min råmpe. Fjåmp!!

Anonymous poster hash: c981d...276

• Liker 10
Gjest Keikolina
Skrevet

Foretrekker ballongknuta.

Den likte jeg, har ikke hørt den før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...