Gå til innhold

4åring med matintoleranse?


Lenem88

Anbefalte innlegg

Jeg aner rett og slett ikke hva det er/kan være.

Det er snakk om sønnen min på 4år (blir 5 i januar) som sliter en del med magen, og som da resulterer i at han må spy en del. Kommer ikke noe unormalt andre veien, så er kun spy det er snakk om.

Han er blitt tatt blodprøver, samt gastroskopi av og de finner ingenting unormalt, og derfor har de ikke noe løsning eller tips til hva vi kan gjøre for å bedre situasjonen.

Det startet vell så smått for 2år siden, på høsten. At han sier han har vondt i magen og er meeeget sløv, ender som regel alltid med at han må spy. Når han da har fått spydd 1 gang er han kvikk og fin og "frisk" igjen, og det kan da være alt fra bare et par dager til et par uker til neste gang han sier han er dårlig og må spy igjen. Men det er gjevnlig minst en gang i mnd, men som sagt veldig forskjellig. En mnd kan det være bare en gang mens en annen kan det være 4-5 hendelser. De er aldri rett etter hverandre, alltid et opphold på min 2-3 dager. Og da er han som sagt helt fin i formen.

Er som regel på morgenen at det kommer, at det starter med at han er sløv og sier han har vondt i magen og da slår det nesten aldri feil at han ender med å spy, når det er gjort er han som sagt "frisk" igjen.

Har prøvd å sett på om det er matvarer som går igjen når dette skjer, men det virker helt tilfeldig, det kan like gjerne være etter en dag med bursdag med masse kaker, pølser, brus osv, som etter en helt vanlig dag med brødmat, vanlig middag og mat vi "alltid" spiser. Er liksom ikke etter en spesiell middag han reagerer eller noe sånt. Er det som gjør det hele så vanskelig å frustrerende.

Aner ikke hva vi nå kan gjøre, jeg vil jo så gjerne hjelpe guttungen til å bli frisk. Det er jo også en vanskelig situasjon ettersom hvis det hender at han først blir dårlig i barnehagen og spyr der må vi jo følge 48-timers regelen til tross for at han ikke er spysjuk og smittsom. Dette går jo hardt utover fravær på jobb osv.

Kan også legge til at jeg levde i håpet om at det kanskje hadde gått over av seg selv i sommer, da det gikk 3-4mnd uten noen episoder, men nå forrige uke begynte vi igjen, og har nå idag en ny hjemmedag også pga dette.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før en matdagbok for ham en uke hvor du også fører opp ingredienser i det han spiser. F.eks. er det ofte melk i pølser.



Anonymous poster hash: c0d96...8ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at intolleranse kan:

a. bygge seg opp over tid. Guttungen kan tole melk men når han har fått i seg (feks) en 1/2 liter pr dag over en uke sier systemet stop.

b. Ta tid. Han kan reagere på noe han spiste i forgårs.

c. variere over tid. Han kan tole hvete fint i juni (fordi formen ellers er fin) men reagere myyye lettere på det i august (fordi han er lett forkjøla)

Standardrådet er å skrive opp samtlige ting gutten putter i munnen og når. Gjør dette 2-3 mnd (eller lengre om nødvendig). Skriv opp feks: "frokost 7.30: 2 dl melk, 1 skive brød (husk å få med HELE ingredientlista på brødet, ikke bare "brød"), leverpostei (samme her).

Tidkrevende, men ungen kan reagere på feks: hvetekli (men ikke fin hvete som er i loff), bare usurna melk (mens joghurt, ost og smør går fint), sukker fra roer (mens sukker fra frukt eller sukkerrør går fint), eggehvite (men ikke plomme), gjær (noen tåler ikke gjær), maltose (i noen men ikke alle brød), enkelte men langt fra alle bær, ++

Og som sagt kan han tåle gode mengder selv om han ikke tåler "for mye" av en ting. Og det kan være 3-4 ting, ikke bare en. (intolleranse kommer ofte i "grupper" på flere produkter)

Når ungen så blir dårlig markerer du dag og tid. Over tid vil du nok se at i uka før (husk å gå tilbake en HEL uke) dannes det et mønster.

Lykke til!



Anonymous poster hash: e61a7...7a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips.

Er vell bare å begynne å notere da ja! Så får vi bare håpe at det vil gi oss noen svar etterhvert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være at han tåler litt av en type mat, mens når han spiser mye reagerer han på det. Jeg ville nok tatt en mat intoleranse test for og være på den sikre siden. :)

Uansett lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så blodprøvene hos fastlegen er ikke like gode?

Og det er heller ikke sånt de ser på gastroskopi da eller?

Har tenkt på muligheten at det kan være noe han reagerer på om det kommer i store mengder, men har ikke greid å sett hva enda. Har tenkt på hvetemel og melk, men får se om vi finner litt mer ut av det om vi skriver ned hva han spiser og når han blir dårlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så blodprøvene hos fastlegen er ikke like gode?

Og det er heller ikke sånt de ser på gastroskopi da eller?

Har tenkt på muligheten at det kan være noe han reagerer på om det kommer i store mengder, men har ikke greid å sett hva enda. Har tenkt på hvetemel og melk, men får se om vi finner litt mer ut av det om vi skriver ned hva han spiser og når han blir dårlig :)

Vi har før tatt blodprøver både hos fastlege, og tatt allergi tester flere steder. Ingen utslag på melk og gluten som nå den siste blodprøver tilsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har før tatt blodprøver både hos fastlege, og tatt allergi tester flere steder. Ingen utslag på melk og gluten som nå den siste blodprøver tilsa.

Tydelig at vi må komme oss til noen som er litt mer spesialisert på dette da! Takk for tips! :)

Men når det kommer til hvetemel og melk, om det er dette gutten reagerer på. Hvilket brød kan jeg da gi han? Vil speltmel-brød funke eller vil han reagere på samme vis der? Er det andre brødtyper vi lett kan få tak i butikk når vi skal holde oss unna hvetemel eller må jeg rett og slett sette i gang med baking? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...