amah Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Hei! Om rundt to uker reiser jeg og en veninne på vår første backpackertur i 2 måneder til Latin-Amerika. Første stopp er Buenos Aires, og vi har 14 dager på oss før vi må lette igjen fra Rio de Janeiro. Noen tips til hvordan vi bør bruke tiden? Noen som har peiling på attraksjoner om området rundt Buenos Aires eller Rio? Vi skal til Iguazu Falls, men har ikke lagt noen planer for hvordan komme oss dit. Noen som har noen erfaringer med busser og busspriser? Videre skal vi besøke Peru og gå Inca Trail til Machu Picchu. Også flyr vi til Costa Rica(+Panama) og har to uker der. Noen tips til plasser vi MÅ dra? Har hørt at Bocas del toro er hipt. Vi vil oppleve mest mulig. Levestandar er ikke så viktig. Gjerne kom med tips om hvor det er lurt å låne leiebil eller om det er noen hosteller som skiller seg ut. Til slutt har vi 3 uker tilsammen å tilbringe på Cuba og i Mexico, Cancun. Har ikke hørt noe om Cuba omtrent, så er sykt spent på om noen her har vært der og har erfaringer og dele. Likens med Mexico i grunn. Kom med tips om alt mulig! Sitter oppe hele nettene med reisefeber og prøver å google meg ihjel. På forhånd, tusen takk! :D
Kristina Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Det blir garantert en fantastisk tur!! Men dere skal dekke ganske mye på to måneder... Både Argentina og Brasil er jo for eksempel enorme land, så dere må vaere ganske selektive. Buenos Aires: Her er jeg subjektiv siden jeg bor like utenfor byen... Det er en veldig kul by og våren her er vakker, spesielt fra tidlig i november av. Blå jacarandablomster over hele byen, nydelig! Det masse å gjore men kommer jo an på hva dere liker. Gå rundt i Recoleta og se på de fine bygningene, danse tango i San Telmo, gå på kule restauranter i Palermo... Argentina har veldig god mat, men mange dårlige restauranter også, så spor gjerne litt rundt, ikke bare gå på forste og beste. Og ikke bli skremt over sentrum og San Telmo, der kan det vaere ganske så nedslitt men det er mange andre nydelige bydeler. Hvis dere sier litt om budsjett kan jeg anbefale steder å bo. Det samme hvis dere har lyst til å ha en dag med hester og polo på landet (polo er veldig stort her, og vi er midt i polosesongen nå.) Mange tar også ferge over til Colonia i Uruguay men det har jeg faktisk ikke gjort. Evitamuseet er veldig fint, samme med MALBA (moderne kunst.) Boca er et ganske slitsomt turiststrok, men mange synes det er moro likevel. Rio: de typiske turisttingene her er absolutt verdt det, slik som Kristusstatuen, sukkertoppen osv. Drikke masse gode juicer, gå på stranda... Noen timer fra Rio ligger Ihla Grande og Paraty, begge helt nydelige steder hvis dere vil ha litt strandliv. Personlig liker jeg Panama mye bedre enn CR. San Blas er fantastisk hvis dere har muligheten. Jeg likte Bocas veldig godt men det er leeeenge siden jeg var der nå. Folk i Panama er veldig hyggelige og morsomme så prov aa bli kjent med folk, dans salsa osv. Lykke til!!
Anneline80 Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Lær deg/dere spansk, dersom dere ikke kan det
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #4 Skrevet 2. oktober 2013 Iguazu er fantastisk! Men avstandene er ganske store, skal du ta buss mellom Iguazu og Buenos Aires eller Rio så er det nok fort snakk om mange timer. Vi reiste med fly, men mener det sto i guideboka et det var 18 timers busstur mellom BA og Iguazu og rundt 20 til Rio fra Iguazu. Det er greit å være klar over avstandene, så dere ikke gaper over for mye. Det er greit å ha to hele dager i Iguazu synes jeg, en dag på den brasilianske siden og en dag på den argentinske. Rio og landskapet i området rundt er fantastisk. Favelatours er ganske kult: http://www.favelatour.com.br/ing/index.htm Og selvsagt må man se Jesus-statuen, sukkertoppen og ikke minst et par dager på copacabana. Bilder fra Rio og Iguazu (en bekjent av meg sin side): http://henningspettersen.com/brazil/ Overraskende stor forskjell mellom Brasil og Argentina, jeg likte begge deler veldig godt, og biffene i Buenos Aires er uslåelige! God tur! Anonymous poster hash: 03f6a...7d5
Marte.R Skrevet 2. oktober 2013 #5 Skrevet 2. oktober 2013 I Costa Rica ville jeg fått med meg El Arenal, det er en aktiv vulkan som ligger i La Fortuna hvis jeg ikke husker helt feil. Ellers kan jeg anbefale Montezuma og/eller Santa Teresa. Puerto Viejo kan også kombineres med en tur til Bocas Del Toro 1
Gjest Anastasia Skrevet 2. oktober 2013 #6 Skrevet 2. oktober 2013 I Costa Rica ville jeg fått med meg El Arenal, det er en aktiv vulkan som ligger i La Fortuna hvis jeg ikke husker helt feil. Ellers kan jeg anbefale Montezuma og/eller Santa Teresa. Puerto Viejo kan også kombineres med en tur til Bocas Del Toro Ikke for å kuppe tråden, men har du flere tips i Costa Rica? Hva er verdt å få med seg liksom? Skal reise i juni neste år, 2 uker. Har foreløpig bare kjøpt flybilletter til San Jose, vi aner ikke hvor vi skal bo! (3 jenter)
Marte.R Skrevet 2. oktober 2013 #7 Skrevet 2. oktober 2013 Skal du være noen dager i San Jose så ville jeg bodd på Costa Rica backpackers (de henter også på flyplassen). Manuel Antonio er veldig fint, kjempefin strand inne i nasjonalparken. Monterverde er kjent for zip lining, det er veldig moro, de har også en stor nasjonalpark. Favorittstedet mitt var helt klart Montezuma, et bittelite sted med en butikk, en bare og noen få resturanter, et skikkelig laidback sted med hosteler og hengekøyer på stranden. Husk at regntiden har startet i juni da
amah Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter #9 Skrevet 2. oktober 2013 Tusen takk for alle tips! Noterer og googler for harde livet. Vi har et "trangt" budsjett på rundt 10 000 i mnd, da er flybillettene mellom destinasjonene betalt, og bare det. Så gjerne fortell om deres budsjett og erfaringer med å bo billig men trygt. Veldig fokus på å reise trygt :-) Noen som har hoppet i fallskjerm, tatt dykkersertifikatet eller gjort andre gærne ting som vi MÅ gjøre? Hvor, med hvilket selskap og pris? Fortell, fortell! :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå