Gå til innhold

Hvordan trøste min mor som har mistet sin fuste foreldrer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jenta på 21 år her.

Eg har netopp mistet min aller beste morfar som aldri kom heim frå en sydentur, det kom som et sjokk for oss alle i familien. Eg sørger fælt nå ittesom han har vert min morfar, bestevenn, far nr 2, taxi og møje aent igjennom mitt liv. Men eg he ai mor som tar det veldig tongt som musta sin far(morfar) fordi hu he vert så veldig knytta te han.

Å me tanke på at me ikkje he fått morfar heim ifrå syden ennå og får ikkje satt en dato på begravelse å vett absolutt ingeting. Kan ta opp te 1-2 uker å få morfar heim te Norge. Einaste me kan gjer æ å bita tennene sammen å venta..

Koss kan eg få trøsta mor å hjelpa hu igjønå denne fæle sorgen? Å ikkje minst hjelpa min kjære mormor igjønå dette.

Anonymous poster hash: 0cf73...4a3

Anonymous poster hash: 0cf73...4a3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til TS: Jeg har desverre ikke noen veldig gode råd å komme med, men prøv å tilbring mye tid med din mor og mormor og støtt hverandre som best dere kan.

Endret av Rainbow81
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto alt uten problemer.

Kondolerer! Du har jo din egen sorg å bearbeide også, men du kan ikke gjøre så mye mer enn å trøste og støtte dem så godt du kan, vise at du er der for dem og kanskje hjelpe til med hverdagslige ting.

Anonymous poster hash: e8e81...954
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer så mye TS, vondt å høre om tapet ditt :klem:

Jeg synes alltid det er veldig vanskelig å vite hva man sier og gjør i slike situasjoner, fordi det ofte ikke er noen "riktige" ting å si. Jeg tror det viktigste er at dere er til stede for hverandre, tar vare på hverandre og gir rom for å bearbeide sorgen. Være lyttende og støttende, og samtidig tillate deg selv å sørge. Akkurat nå er det kanskje en stor følelse av sjokk og vantro, og for mange kommer den store sorgreaksjonen først i forbindelse med begravelsen. Ta en dag av gangen, og ikke steng følelsene inne er mitt råd.

Til AB-ene med innlegg som ble slettet: Dere sto temmelig langt bak i køa da sosiale antenner ble utdelt, hva? Anbefaler boka Hvordan oppføre seg som folk - for dummies.

Edit: redigerer innlegget mitt etter rydding i tråden, den siste kommentaren min ga plutselig ikke så mye mening lenger ;)

Endret av Mermaid Blues
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid, ro og omsorg. Få de gjennom dagen, pass på at mor får drukket og spist. Det går også an å invitere til minnestund i hjemmet, hvor dere samles rundt bilder og gode minner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for min fæle jærske dialekt då for dei som blir plagt av det men eg har desverre skrivevansker. Det er ikkje liga lett for meg å skriva fint som dere andre.. Tåpeligt å rakke ner på ai jenta som sliter, prøv å tenk dere om neste gong dere finner en bagatell hos andre.

Men tusen takk for dere som bryr dere, det varme hjertet mitt! :) Takk for tips, eg prøver å tilbringa så møje tid eg kan med dei. Men det er litt spesielt når me ikkje får satt en dato på begravelse og vett ingeting når dei utlendingane der nede ikkje vil senda min kjære morfar heim te norge med en gong pga dei tenker på å tjena mest mulig penger. Sitter rett og slett midt i et svart hull me et stort spørsmåltegn og mye frustrasjon i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager for min fæle jærske dialekt då for dei som blir plagt av det men eg har desverre skrivevansker. Det er ikkje liga lett for meg å skriva fint som dere andre.. Tåpeligt å rakke ner på ai jenta som sliter, prøv å tenk dere om neste gong dere finner en bagatell hos andre.

Men tusen takk for dere som bryr dere, det varme hjertet mitt! :) Takk for tips, eg prøver å tilbringa så møje tid eg kan med dei. Men det er litt spesielt når me ikkje får satt en dato på begravelse og vett ingeting når dei utlendingane der nede ikkje vil senda min kjære morfar heim te norge med en gong pga dei tenker på å tjena mest mulig penger. Sitter rett og slett midt i et svart hull me et stort spørsmåltegn og mye frustrasjon i denne situasjonen.

Hei kjære deg!! Overse de innleggene her inne som omhandler dialekt og skrivemåte. Det stemmer at det ikke er lov å skrive dialekt her inne, men når man er i en slik sårbar situasjon som du er i nå så er det rett og slett respektløst og slemt å hakke på deg.

Men nok om det. Jeg tror det beste du kan gjøre for din mor er å rett og slett være der for henne. Vis at du bryr deg. Dere trenger ikke å snakke om det hele tiden, ofte er det nok at man kan være sammen om det. En slik sorgprosess tar tid, så det viktgiste er at man holder sammen og viser hverandre kjærlighet.

Stor klem til deg!

Anonymous poster hash: 34659...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger og personangrep. Det stemmer at det ikke er lov til å skrive på dialekt på forumet, men det er også lov å ta hensyn til folk i en vanskelig situasjon. Dette er et forumrom der man utviser ekstra hensyn til de som skriver, så da er det fint å tenke seg ekstra om før man svarer. Dersom man reagerer på dialektbruk kan man heller rapportere det.

Rainbow81, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære deg!! Overse de innleggene her inne som omhandler dialekt og skrivemåte. Det stemmer at det ikke er lov å skrive dialekt her inne, men når man er i en slik sårbar situasjon som du er i nå så er det rett og slett respektløst og slemt å hakke på deg.

Men nok om det. Jeg tror det beste du kan gjøre for din mor er å rett og slett være der for henne. Vis at du bryr deg. Dere trenger ikke å snakke om det hele tiden, ofte er det nok at man kan være sammen om det. En slik sorgprosess tar tid, så det viktgiste er at man holder sammen og viser hverandre kjærlighet.

Stor klem til deg!

Anonymous poster hash: 34659...5c0

Det visste jeg ikkje før etter jeg publiserte innlegget mitt. Jeg registrerte meg her for 2 dager siden så er ganske ny her inne :)

Tusen takk, jeg jobber med saken. klem! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikkje før etter jeg publiserte innlegget mitt. Jeg registrerte meg her for 2 dager siden så er ganske ny her inne :)

Tusen takk, jeg jobber med saken. klem! :rolleyes:

Bra du jobber med den saken. For mange er det fryktelig irriterende med folk som skriver på dialekt skjønner du! Kanskje dumt å nevne det etter moderators anmodninger... Det er flere med skrivevansker her, og det er lov å ha det.

Men det er vanskelig å vite hvordan du skal gå fram i din situasjon ellers. Man sørger på forskjellige måter, og det er ikke alltid like lett å vite hva man kan gjøre. Det beste er å være deg selv, men gi omsorg og trøst om de andre er "mottakelige" for det. Mange vil gå inn i et "kvisthull" og kjenne sin egen sorg, og jobbe med det selv, men å "dyrke" sorgen er ikke bra på sikt. Vis at du bryr deg, snakk om det som har skjedd og finn ut hva som er best for dere. Være sammen eller alene. Dere kan trenge tid både sammen og alene begge to. Så også prøve å finne på lystbetonte ting sammen, og ellers la hverdagene være så normale som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...