Gå til innhold

Brystreduksjon, de første dagene post-op...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg planlegger å be fastlegen om henvisning viderer for å vurdere brystreduksjon. Jeg er såvidt jeg kan forstå "innenfor" kravene for å få det dekket, med 80G-J (avhengig av BHmerke), mye vondter i rygg, nakke, skuldre, hodepine, sår under brystene osv.

Jeg ser på frittsykehusvalg.no at ventetidene er lange i mitt distrikt, fra 12+24 uker privat til flere år på universitetssykehuset. Men på f.eks. Teres Drammen og Aleris Oslo er det bare snakk om noen få uker. Jeg vurderer derfor å be om henvisning til en av disse. Jeg må da ha med meg mannen min, og booke et hotellrom for noen dager i nærheten av klinikken. Fra Oslo er det 7 timer +/- i bil/tog, fly blir litt færre timers reise, men litt mer riksing, av og på flytog, venting, fly og så bil i halvannen time.

Men er det dumt å planlegge å bo på hotell de første dagene, og så en lang reise hjem? Jeg ser for meg at tog er mest behagelig, men er usikker. Tenker at bilbelte i 7 timer, er litt vondt, men det er kanskje humping på tog også... Jeg har små barn hjemme, så jeg ser på det som en "fordel" å ikke være der de første dagene uansett.

Kan dere som har erfaring med brystreduksjon komme med innspill til "planen" min?

Og så lurer jeg på på frittsykehusvalg.no står det f.eks 12 ukers venting for utredning og 24 uker for dag/poliklinisk behandling på Teres Coloseum Stavanger. Tolker dette som tilsammen 36 ukers venting før operasjon. Kan man "betale seg forbi" de første 12 ukene? Altså betale for utredningen for å slippe å vente i nesten 3 mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg opererte hvertfall på Teres drammen på torsdag (brystreduksjon) og anbefaler de virkelig! Jeg er i veldig god form nå og tror ikke det ville vært noe problem å sitte på tog i mange timer :)

Anonymous poster hash: d390b...781
Skrevet

Så spennende! Hvordan er det med kontroller de første dagene? Kan du kanskje fortelle litt? Heller mot Drammen...

Skrevet

Jeg skal opereres hos Teres i Drammen snart... Grugleder meg!

Det har gått fort. 5 uker fra henvisning ble sendt til operasjon!

:)

Skrevet

Jeg ble operert i Bergen, men her var ventetidene faktisk en del kortere enn det som sto på fritt sykehusvalg. Så det går jo an å ta en ringerunde og høre om faktisk ventetid på de ulike klinikkene.

For meg hadde det aldri funka å reise så langt etter operasjonen. Jeg hadde utrolig vondt, det var mye verre enn jeg hadde trodd. Jeg fikk nesten ikke sove den første tiden, og fikk merkelig nok kjempevondt inni under skulderbladene i tillegg til i puppene. Sårene væsket såpass at sengetøy og dyner måtte vaskes et par ganger de første ukene. Hadde gledet meg til å shoppe nye klær etter en-ukers kontrollen, for det hadde jeg lest om flere som hadde gjort, men det var helt utenkelig for meg. Uke to var faktisk enda vondere enn første uka, og da fikk jeg heller ikke lov å ta sterkere smertestillende enn Paracet... Har skjønt at for de fleste er det ikke like ille som det var for meg, men jeg hadde i hvert fall ikke turt å gamble på at jeg var en av dem som var i fin form rett etter operasjonen.

Men jeg er kjempeglad for at jeg fikk foretatt operasjonen, altså!! Det var så absolutt verdt det! Hodepinen som jeg hadde levd med omtrent konstant de siste to-tre årene forsvant to dager etter operasjonen og har ikke kommer igjen nå ett år etter. Helt ubeskrivelig deilig! :)

Skrevet

Jeg ble operert i Bergen, men her var ventetidene faktisk en del kortere enn det som sto på fritt sykehusvalg. Så det går jo an å ta en ringerunde og høre om faktisk ventetid på de ulike klinikkene.

For meg hadde det aldri funka å reise så langt etter operasjonen. Jeg hadde utrolig vondt, det var mye verre enn jeg hadde trodd. Jeg fikk nesten ikke sove den første tiden, og fikk merkelig nok kjempevondt inni under skulderbladene i tillegg til i puppene. Sårene væsket såpass at sengetøy og dyner måtte vaskes et par ganger de første ukene. Hadde gledet meg til å shoppe nye klær etter en-ukers kontrollen, for det hadde jeg lest om flere som hadde gjort, men det var helt utenkelig for meg. Uke to var faktisk enda vondere enn første uka, og da fikk jeg heller ikke lov å ta sterkere smertestillende enn Paracet... Har skjønt at for de fleste er det ikke like ille som det var for meg, men jeg hadde i hvert fall ikke turt å gamble på at jeg var en av dem som var i fin form rett etter operasjonen.

Men jeg er kjempeglad for at jeg fikk foretatt operasjonen, altså!! Det var så absolutt verdt det! Hodepinen som jeg hadde levd med omtrent konstant de siste to-tre årene forsvant to dager etter operasjonen og har ikke kommer igjen nå ett år etter. Helt ubeskrivelig deilig! :)

Jeg vurderer også opereasjon. Kan jeg spørre hvor i Bergen du opererte deg og erfaringer med stedet? Er du fornøyd med hvordan brystene ser ut? Hvordan går det med arrene?

Anonymous poster hash: 9d15e...c4e

Skrevet

Jeg vurderer også opereasjon. Kan jeg spørre hvor i Bergen du opererte deg og erfaringer med stedet? Er du fornøyd med hvordan brystene ser ut? Hvordan går det med arrene? Anonymous poster hash: 9d15e...c4e

Jeg ble operert på Fana Medisinske, hos Berg. Er kjempefornøyd med dem, spesielt sykepleierne! Var skikkelig nervøs før operasjonen, men de fikk roet meg skikkelig ned og jeg følte meg ordentlig godt ivaretatt. Puppene mine er finere enn de noensinne har vært, ordentlig faste og struttende :P Perfekte er de ikke, da, arrene på utsiden av puppene er ganske stygge, jeg var allergisk mot teipen og måtte gå lange perioder uten. Men under puppene er arrene nesten helt borte, og rundt brystvortene er de også nesten helt usynlig. Ellers er brystvortene litt ujevne, og den ene er på en måte litt hul. Men det er bare når de er i standby, hvis de berøres eller det er kaldt ser de akkurat ut som før :) Eneste jeg vil klage på er at de fjernet alt for lite, etter min mening. Alle rundt meg sier at størrelsen er perfekt til min kropp, og det er den forsåvidt. Problemet er bare at størrelsen er nesten lik som før... Gikk fra en Change I til en Change G. Skulle gjerne hatt D eller E. På grunn av det føltes operasjonen nesten helt bortkastet den første tiden, spesielt siden jeg hadde så vondt. Men nå hadde jeg gjort det om igjen uten å blunke!

Skrevet

Eneste jeg vil klage på er at de fjernet alt for lite, etter min mening.

Dette er min store skrekk! Spesielt ettersom jeg tenker å ta det privat (må bare gå ned noen kilo først...) Jeg er 80 K, og å betale 30.000 for å bli redusert et par cup-størrelser da, nei, det nekter jeg altså.

Kan jeg spørre om du diskuterte med kirurgen i forkant om hvor mye du ønsket å fjerne? Jeg er ikke veldig petite/spinkel, og skjønner uansett at AA-cup ikke er mulig (selv om det er drømmen, med alle de smertene jeg har i hode, nakke, skuldre og rygg, all eksemen, kløen og sårheten osv), men for at jeg skal utsette meg for en omfattende operasjon med smerter, lang rekonvalesenstid og fravær fra jobb, må de ta så mye at det monner. (Innerst inne håper jeg på c-cup, men skjønner vel at heller ikke det er realistisk :sukk:).

Anonymous poster hash: 57137...23f

Skrevet

Dette er min store skrekk! Spesielt ettersom jeg tenker å ta det privat (må bare gå ned noen kilo først...) Jeg er 80 K, og å betale 30.000 for å bli redusert et par cup-størrelser da, nei, det nekter jeg altså. Kan jeg spørre om du diskuterte med kirurgen i forkant om hvor mye du ønsket å fjerne? Jeg er ikke veldig petite/spinkel, og skjønner uansett at AA-cup ikke er mulig (selv om det er drømmen, med alle de smertene jeg har i hode, nakke, skuldre og rygg, all eksemen, kløen og sårheten osv), men for at jeg skal utsette meg for en omfattende operasjon med smerter, lang rekonvalesenstid og fravær fra jobb, må de ta så mye at det monner. (Innerst inne håper jeg på c-cup, men skjønner vel at heller ikke det er realistisk :sukk:). Anonymous poster hash: 57137...23f

Ja, vi diskuterte det. Det er nok litt min egen feil, for jeg sa et par ganger at jeg var veldig redd for at de skulle bli for små... Han sa også at jeg kanskje kom til å syns de hadde fjernet for lite etter operasjonen, men med tanke på formen på puppene og min kropp så ville det ikke være pent å fjerne for mye. Han sa også at siden jeg var så ung (25) var det veldig viktig for ham at resultatet ble estetisk tilfredstillende i tillegg til en fysisk forbedring. Og det ble det jo! Hodepinen og skulderplagene er borte, puppene er fine (om enn fortsatt store), så alt i alt er jeg kjempefornøyd.

Skrevet

Om du har 80K og mye problemer som følge av det så får du det dekket.

Det er mange private klinikker som har refusjon gjennom trygdeverket!

Kirurgen jeg skal til spurte hvilken str jeg bruker nå og hvilken str jeg har i "drømmene" mine 😉

Jeg er normalvektig, bruker 75 E/F og håper å komme ned i en B!

• 2 uker senere...
Skrevet

Da er jeg operert og har blitt Dolly Halvparton ☺️

Var veldig engstelig før narkosen, men det gikk jo supert!

Ingen betydelige smerter foreløpig, men har jo smertestillende 😎

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...