Gå til innhold

lasagne


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest mettemo

I dag fikk jeg så lyst på lasagne.Vi er så flinke til ikke å bruke posemat, men lasangen har jeg alltid kjøpt i pakke.

Har lyst til å lage en med fyldig god smak, noen som har oppskrift?

_________________

heiajente.gif Mettemo1212[ Dette Innlegg er endret av: mettemo den 2002-06-11 17:07 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemmelaget lasagne er bare snadder! Bruker egentlig ikke oppskrift men here goes:

Stek opp kjøtt/karbonadedeig, bruk gjerne litt løk (eller hvitløk) også. Krydrer med salt/pepper. Tilsett noen dæsjer med tomatpure og vann nok til at det blir 'sausete'. Sleng oppi en liten klype sukker, det tar bort 'blikksmaken' av tomatene. SÅ lager du hit saus i en egen gryte. Vanlig smør, mel, melk - riv opp diverse osteskorper du HELT sikkert har liggende (evt ofre litt av den nye)og la det smelte i hvitsausen. Det som gjør hele forskjellen her er å rive litt muskatnøtt oppi - superdigg!

Tilslutt legger du alt dette lagvis i en ildfast form - revet ost på toppen. halvtime-tre kvarter eller så i ovnen, ca 200-225 grader (alt avhengig av ovnen din)???

GOD MIDDAG! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mettemo

nam nam mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm eg glede meg te middag i dag.

Me ska spisa seint men du skal få referat.

Takk for hjelpen12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Hei jeg har en oppskrift som jeg fikk av en som drev italiensk resturant,jeg har fikset lit på den og jeg mener selv at det er den beste lasanjen jeg har smakt....

Kjøtt fyll:

500 g kjøttdeig

1 stor løk

1 boks med hermetiske tomater

1 Hvitløk

1 ss løkpulver

1 ss salt

1 ts pepper

1 ss grillkrydder

og hvitløk krydder eller fersk hvitløk

Hakk opp løken i biter som passer dere brun det i olje på stekepannen....

Legge løken til side og stek kjøttdeigen og ha i krydder der etter blander du i løken og hermetiske tomater,om bitene med tomat er for stor kan du knerke dem med en gaffel.

Hvit saus:

10.g. hvitløksmør

ca 50/70.g magarin

4-5.ss. hvetemel

6-8 dl.melk

salt og pepper

Smelt smørret og ha i melet slik som man gjør om man skal lage hvit sos.

Den skal være en del tykkere enn en hvit sos det vil si at den skal være som en tynn fløyels grøt....

Ha i salt og pepper....

Smør formen du skal ha lasangjen i og legg et lag med hvit saus i bunnen slik at pasta platene setter seg fast i formen.

ha alltid den hvite sausen på pasta platene og kjøttet oppå der igjen slik at pastaen får veske til å koke....

Rasp os med liten smak,gjeren en pizza ost eller lignende og ha det på toppen...

sett lasanjen mitt i ovnen på ca 200 grader i tre kvart en time.....stikk en gaffel i den og se om pastaen er kokt...

La den hvile litt etter steking...da vil den ikke være så sørpete

LYkketil og god middag icon_smile.gif

_________________

hjerter_rundt.gif Lottemor vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Lottemor den 2002-06-11 16:42 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hjemmelaget lasagne er supergodt!

Jeg lager alltid lasagne med en ekte bolognese saus, d.v.s. med finhakkede gulrøtter , stangselleri, løk og tomater. Ellers som våre eminente KG-søster ovenfor. Grønnskaene gir en ekstra smak på sausen, helt nydelig.

Mange synes det høres rart ut med stangselleri i , men jeg forsikrer om at det er helt nydelig, og sellerismaken endrer seg ved steking.

Stek alle grønnsakene til de blir blanke og fine før du blander sammen sausen.

Lykke til!

Rosama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...