Gå til innhold

Prøver å tenke positivt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men angsten dominerer.

Ikveld er det dødsangsten som er størst. En dag vil det jo bli slutt.

Anonymous poster hash: e34fd...dbd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Kjenner meg igjen i det du sier, selvom det er veldig lite.. spesielt det du sier om at du prøver å tenke positivt men at angsten dominerer.. Selv har jeg utviklet en sterkere angst over årene for mye forskjellig.. blant annet angsten for å være syk, eller angst for jobb osv.. Min teknikk er at jeg prøver å rette fokus over på noe annet så snart jeg føler at angsten tar tak i meg.. Det er ikke lett og jeg lykkes ikke alltid, og lar meg selv drukne i angsten.. Men da prøver jeg å puste dypt noen ganger, og tenker feks at hvis jeg skal på et intervju og har total angst over det, så prøver jeg å tenke at det alltid har gått bedre enn jeg har trodd, og at jeg må prøve å ta lærdom av dette, problemer man konstruerer i hodet er ofte ikke reelle, og av erfaring vet jeg at ting ofte går bedre enn jeg tror..

Men skjønner at dette med dødsangsten er vanskelig, denne sliter jeg litt med selv mtp frykt for farlige sykdommer, kreft osv.. Da prøver jeg også egentlig å tenke litt som over.. Feks om jeg har vondt i halsen, er da sjansen størst for at det er en ufarlig forkjølelse eller kreft? Om det ikke er sykdommer du tenker over, men rett og slett tanken over at vi alle skal dø en dag, så vil jeg som nevnt over prøve å rette fokus over på noe annet som retter tankene over på noe annent. For meg har det ofte hjulpet å sette på en spennende/morsom serie eller film og prøver å konsentrere meg over det, eller lese en bok.. Ofte har det også hjulpet for meg å ringe en i familien eller en venn jeg stoler på, og som jeg vet kan gi noen trøstende ord og få meg til å føle meg bedre..Trening har også hjulpet meg litt med å få kontroll over angsten.. Da hjelper det ofte med en løpetur der jeg gjør meg selv skikkelig sliten og konsentrerer meg over den neste bakken jeg skal greie å løpe opp uten å stoppe mens jeg har bra musikk på ørene. Blir alltid i lettere humør etter å ha beveget på meg. Kort sagt: gjør noe som flytter tankene over på noe annet..

Jeg kan også bli gal av å tenke på at kanskje dette er det eneste livet jeg har og at jeg skulle gjort ting annerledes osv.. Men det hjelper jo ingen å tenke sånn.. Føler du at angsten tar altfor mye plass i livet og at du går med mye bekymringstanker, så vil jeg kanskje anbefale deg psykologhjelp eller terapi om du ikke allerede har det. Jeg har hatt hjelp i mange år, men hadde et altfor langt opphold uten, noe jeg angrer litt på. Er lurt å ta tak i slike ting på et tidlig tidspunkt så ikke angsten bare vokser seg større og dominerer mye av livet.

Lykketil.. jeg kjenner meg godt i det du sier.. de negative tankene tar ofte mye plass, og er ikke alltid lett å kontrollere dem..

Anonymous poster hash: a72a3...318
Skrevet

Det beste er å prøve å sette av en time eller så om dagen der du tar all grublingen, for så å ikke tenke mer på problemene før neste dag.

Det er vanskelig i praksis, men dette er grunnleggende kognitiv problemløsing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...