AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #1 Skrevet 29. september 2013 Jeg er ei jente på 25 som har gått på Cerazette i rett over 5 år nå. Da jeg begynte på det sa legen min at jeg burde bytte p-piller etter rundt 5-6 år for å unngå å være i faresonen for å få hjerte-og kar sykdommer. I tillegg har jeg lyst til å slutte å ta dem fordi jeg ikke liker å putte masse hormoner inn i kroppen min som ikke skal være der - jeg har aldri vært en humørsyk person og har aldri hatt humørsvingninger under mensen osv, men da jeg begynte på Cerazette var jeg et monster i to måneder. Har aldri vært så utrolig sint, og så trist, og så glad på samme tid. Jeg føler egentlig at det var et tegn på at jeg ikke burde ta de p-pillene. Jeg har også avstandsforhold med kjæresten min nå, og da er det jo ikke nødvendig at jeg tar disse pillene hver dag. Jeg lurer bare på hva som er den beste type prevensjon for meg. Jeg vil helst bruke noe annet enn p-piller tror jeg, men vet ikke så mye om hva mulighetene er. Hva er for eksempel p-plaster? Takk for svar! Anonymous poster hash: 4e498...d40
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #2 Skrevet 29. september 2013 TS her, jeg glemte å nevne at jeg helst ikke vil bruke kondomer fordi jeg synes det er litt ekkelt med plastikken, i tillegg til at kjæresten min ikke føler like mye når vi bruker det. Anonymous poster hash: 4e498...d40
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #3 Skrevet 29. september 2013 De aller fleste prevensjonsmidler for kvinner er hormonprevensjon. Om du ikke vil bruke det, har du ikke så mange valg - kondom, kobberspiral eller pessar. Jeg har inntrykk av at p-ring er veldig populært, men ville selv heller brukt p-piller eller plaster. Du må uansett ta (hormon)prevensjon over tid for at det skal fungere som det skal, du kan ikke ta det bare når du møter kjæresten. Anonymous poster hash: 72283...cd7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #4 Skrevet 29. september 2013 Alle prevensjonsmidler som begynner med en P er det hormoner i, også i p-plaster. Det er sånn de virker. p-piller, p-plaster, p-stav, p-ring, p-sprøyte - i tillegg hormonspiral Om du ikke vil bruke kondomer er vel kobberspiral eneste reelle mulighet. Pessar er en god del mindre sikkert, og er vel ikke anbefalt om barn ikke er krise. Anonymous poster hash: c3045...7fb
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #5 Skrevet 29. september 2013 TS igjen. Jeg kan bruke hormonprevensjon hvis det kommer anbefalt fra andre - synes ikke så veldig mye om p-piller men jeg kan jo alltids prøve noe annet. Jeg vet veldig lite om hva de forskjellige prevensjonsmetodene innebærer, så kjempefint om dere kan forklare kjapt Anonymous poster hash: 4e498...d40
Gjest Funky Punk Skrevet 29. september 2013 #6 Skrevet 29. september 2013 Kobberspiral inneholder ingen hormoner. Setter den inn og trenger ikke tenke mer på den de neste 5-7 årene
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #7 Skrevet 29. september 2013 Jeg vil anbefale deg å snakke med legen din om dette. Vi her inne kjenner ikke helsa di, og da kan det være vanskelig å komme med konkrete tips. Anonymous poster hash: 72283...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #8 Skrevet 29. september 2013 Jeg er ei jente på 25 som har gått på Cerazette i rett over 5 år nå. Da jeg begynte på det sa legen min at jeg burde bytte p-piller etter rundt 5-6 år for å unngå å være i faresonen for å få hjerte-og kar sykdommer. I tillegg har jeg lyst til å slutte å ta dem fordi jeg ikke liker å putte masse hormoner inn i kroppen min som ikke skal være der - jeg har aldri vært en humørsyk person og har aldri hatt humørsvingninger under mensen osv, men da jeg begynte på Cerazette var jeg et monster i to måneder. Har aldri vært så utrolig sint, og så trist, og så glad på samme tid. Jeg føler egentlig at det var et tegn på at jeg ikke burde ta de p-pillene. Jeg har også avstandsforhold med kjæresten min nå, og da er det jo ikke nødvendig at jeg tar disse pillene hver dag. Jeg lurer bare på hva som er den beste type prevensjon for meg. Jeg vil helst bruke noe annet enn p-piller tror jeg, men vet ikke så mye om hva mulighetene er. Hva er for eksempel p-plaster? Takk for svar! Anonymous poster hash: 4e498...d40 Det legen sier her er ikke sant. Ja, hormonprevensjon kan gi større sjanse for blodpropp, men da helst hvis man er genetisk disponert for det. Cerazette (som er en minipille uten østrogen) skal ikke gi økt risiko for blodpropp. Det som derimot er tilfelle er at risikoen for blodpropp er størst det første året du bruker et nytt hormonpreparat, så det rådet du fikk hos legen er direkte farlig. Hver gang du bytter begynner du i teorien på en ny "risikoperiode" i forhold til blodpropp. Alle hormonpreparater kan gi bivirkninger og det varierer veldig fra dame til dame hvilke de får og hvor plaget de blir av dem, så uansett hva noen her anbefaler på det varmeste, kan det være helt feil type for deg. Skal du bruke prevensjon med hormoner må du prøve deg frem selv for å finne rett type til deg. Dersom du skal bruke noe uten hormoner er det som før nevnt kobberspiral, kondom, fertilitetsmonitor eller hoppe av i svingen. Eventuelt pessar. Anonymous poster hash: 8c417...cf6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #9 Skrevet 29. september 2013 Helsedirektoratet har sponset websida prevensjon.net, som skulle hjelpe til med velge prevensjon, men den ser ut til å være nede for oppdatering nå. :-( Men siden du har gått på Cerazette, og reagerte bra på det, hva med å prøve en p-stav? Det er samme hormoner som i Cerazette, men i mindre mengde siden det går rett i blod, og det er mye mindre mas siden man ikke trenger å huske å ta pillen hver dag. Du setter den inn og glemmer om den i 3 år. det går mange myter om hormonell prevensjon, så jeg vi nevne at 1) hormonell prevensjon er ikke farlig - det har 50 år med forskning har visst, og forekomst av blannt annet livmorshalskreft falt betydelig, takket hormonell prevensjon. 2) Når man skal først se på hormonell prevensjon, kan man påpekke at p-plaster, p-ring og p-stav - altså de som ikke er piller og ikke skal gå gjennom magesekk først, inneholder mindre hormoner enn p-piller. Det er viktig for miljø - da tisser du ikke ut de eksta hormonnene i avløp. 3) Det farligste med prevensjon er å begynne og slutte, det er da det er farligst, pga svinging i hormonenivå. Å gå på prevensjon i lengre periode derimot har ikke visst seg å være farlig, har heller ikke visst å ha noe virkning på fruktbarhet. Anonymous poster hash: 0a301...30e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #10 Skrevet 29. september 2013 Jeg anbefaler p-ring. Har nå gått på det i tre år, og har ikke hatt noen bivirkninger. Du lar ringen sitte i skjeden i tre uker, også tar du den ut en uke for å ha mensen. Du kan også sette inn en helt ny ring etter de tre ukene, hvis du ønsker å hoppe over mensen(men jeg anbefaler å ikke gjøre det mer enn tre mnd på rad, ellers kan du få litt mellomblødninger, men dette gjelder jo vanlige p-piller også). I tillegg kan den tas ut under samleie, opptil 3 timer ute av skjeden, før sikkerheten går bort. Jeg har ingen problemer med å sette den inn, eller at den ramler ut. Anonymous poster hash: dd15b...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #11 Skrevet 29. september 2013 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg vet at jeg burde snakke med legen min om dette, men jeg er for tiden i utlandet og vil ikke kunne få time hos legen min før om 2-3 mnd. I mellomtiden vil jeg gjerne slutte med Cerazette og begynne å tenke på hva som høres ut som det beste alternativet, og så diskutere det med legen min når jeg er tilbake i Norge For øvrig har jeg ingen helseproblemer, har alltid vært frisk og fin og helt normal såvidt jeg vet. Takk for info om den feilaktige informasjonen legen min ga meg, det må jeg spørre henne om. Det kan hende jeg misforsto henne, men jeg er ganske sikker på at det var det hun sa. For meg høres p-stav eller kobberspiral veldig bra ut. Er det noen som kan forklare mer om hvordan dette fungerer? Er p-stav den som blir 'operert' inn i armen og bare sitter der i flere år? Takk for tips om p-ring, jeg har hørt mye bra om dette men er ikke sikker på om det passer for meg - jeg har aldri brukt tamponger og lignende og føler meg ikke så veldig komfortabel med å dytte noe opp i underlivet. Anonymous poster hash: 4e498...d40
Missy1 Skrevet 29. september 2013 #12 Skrevet 29. september 2013 Jeg bruker babycomp (pfc). Brukt den i nesten 3år og trives godt med det. Jeg tåler hormonprevensjon dårlig så tenkte pfc var verdt et forsøk, er veldig fornøyd
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #13 Skrevet 29. september 2013 TS igjen. Jeg kan bruke hormonprevensjon hvis det kommer anbefalt fra andre - synes ikke så veldig mye om p-piller men jeg kan jo alltids prøve noe annet. Jeg vet veldig lite om hva de forskjellige prevensjonsmetodene innebærer, så kjempefint om dere kan forklare kjapt Anonymous poster hash: 4e498...d40 Som de andre her sier - du kan ikke velge prevensjonsmiddel basert på hva andre anbefaler. Folk har ulike reaksjoner på prevensjonsmiddel. Her er en bra oversikt over de ulike prevensjonsmidlene som finnes, bildene er klikkbare linker til mer info om de enkelte typene: http://www.plannedparenthood.org/health-topics/birth-control/birth-control-effectiveness-chart-22710.htm Anonymous poster hash: c3045...7fb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå