Gå til innhold

Ta det med ro etter rotfylling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tatt rotfylling, og vet om det er slik at man bør ta det litt med ro etter behandlingen (typ resten av dagen...)??
Eller er det som en vanlig tannlegebesøk?

Anonymous poster hash: 2f3d8...c63
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er som et vanlig tannlegebesøk, det tar bare litt lenger tid.

Jeg fikk rotfylt som barn (etter ulykke) og kunne fint gå rett ut og leke etterpå. Som voksen fikk jeg byttet samme rotfylling (det var igrunnen mer omfattende enn den opprinnelige rotfyllingen) og gikk rett tilbake på jobb etterpå.

Skrevet

Jeg gikk rett tilbake til jobb, man er jo ikke syk eller noe

Anonymous poster hash: 6e64b...2b9
Skrevet

Jeg gikk rett tilbake til jobb, man er jo ikke syk eller noe

Neida, bare lurte siden det er et litt mer omfattende greie og kanskje man fikk veldig vondt ellernoe.

Anonymous poster hash: 2f3d8...c63

Skrevet

Det kan være litt ømt etterpå pga. instrumenter som tannlegen bruker, men er sjelden skikkelig vondt med mindre det er noe som er kraftig betent inni der. (Og i så fall har du sikkert hatt så vondt i forkant at det uansett kjennes som en lettelse.) Og så er det selvsagt litt ubehagelig i det restbedøvelsen går ut.

Skrevet

Når du har rotfylt ei tann så er den død. vet om så mange så offer seg voldsomt når de hører rotfylling. Det er som en vanlig fylling bare at røttene til tanna fjernes. Du blir godt bedøvd. Hørt om de så tar egenmelding i 3 dager etterpå. Det er bare tull. Jeg har nå 4 rotfyllinger og har alltid gått på jobb etterpå. Man er kanskje litt øm etter all herjinga i munnen men ikke verre enn at en fungerer som normalt.

Anonymous poster hash: 5ad6d...e97
Skrevet

kanskje litt OT det her. men hvordan fungerer en rotfylt tann etterpå? Hva vil en død tann si? Blir den lettere ødelagt, må man mest sannsynlig bytte fyllinga? Jeg har lest at noen kan bare fylle vanlig igjen, mens andre må sette på krone? Skal snart rotfylle for første gang, og jeg gleder meg ikke :(

Anonymous poster hash: b8b2f...d58
Skrevet

Tanna fungerer som normalt du kjenner ikke forskjell. Eneste er at tennene er blitt litt blå, det er normalt siden de er døde. Jeg har endt opp med krone på 3 av tennene etter hvert pga de knakk men det er ikke normen altså. Rotfylling gjør ikke vondt i det hele tatt så lenge tannlegen har bedøvd deg skikkelig. Ikke hør på alle skrekk historier, det er som og fylle en vanlig tann tar bare litt lengre tid.

Skrevet

Jeg har rotfylt 2 ganger og fikk ny krone begge gangene. Ingen problem det, hadde ikke bedøvelse engang. Var ikke vondt, og gikk rett på jobb etterpå.

Skrevet

Når du har rotfylt ei tann så er den død. vet om så mange så offer seg voldsomt når de hører rotfylling. Det er som en vanlig fylling bare at røttene til tanna fjernes. Du blir godt bedøvd. Hørt om de så tar egenmelding i 3 dager etterpå. Det er bare tull. Jeg har nå 4 rotfyllinger og har alltid gått på jobb etterpå. Man er kanskje litt øm etter all herjinga i munnen men ikke verre enn at en fungerer som normalt.

En død tann er at røttene er fjernet derfor får du heller ikke tannverk i den senere

Skrevet

kanskje litt OT det her. men hvordan fungerer en rotfylt tann etterpå? Hva vil en død tann si? Blir den lettere ødelagt, må man mest sannsynlig bytte fyllinga? Jeg har lest at noen kan bare fylle vanlig igjen, mens andre må sette på krone? Skal snart rotfylle for første gang, og jeg gleder meg ikke :(

Kommer an på tidsperspektivet. Mine fungerte greit i mange år (ca. 25-30), så oppsto det etterhvert betennelse i rotspissen. På den ene tanna oppdaget jeg tidlig at noe ikke var som det skulle (det ble så merkelig ømt over tanna) så der fikk jeg renset opp, byttet fylling og alt var greit. På den andre hadde betennelsen rukket å bre seg slik at litt av kjevebeinet var skadd og tanna begynte å løsne. Også der ble løsningen ny fylling, men med en enda grundigere omgang bakteriedrepende midler opp i tanna først. Heldigvis fikk tannlegen tatt knekken betennelsen så et år etter fyllingen var byttet så hadde tanna festet seg igjen. Det hadde grodd ut nytt beinvev i stedet for det som var skadd.

I følge tannlegene var dette slikt som ganske ofte kunne skje med virkelig gamle rotfyllinger.

Skrevet

Når tanna rotfylles er det en todelt operasjon. Første besøk så borer tannlegen ut av tanna og fjerner nerven. Så legges det i antibac, og man legger en midlertidig fylling. Dette er vanligvis den kjipeste delen, og man kan føle seg litt utafor etterpå, pga det kan være en påkjenning å miste nervesenteret i tanna. En død tann betyr rett og slett at nerven er borte, og at du ikke kan få verk i tanna i fremtiden.

På besøk nummer to åpnes den midlertidige fyllingen, tannlegen dobbeltsjekket at nerven og betennelsen er helt borte, og lukker tanna permanent. Dette føles ikke noe særlig annerledes enn en vanlig fylling.

Om du trenger krone eller ikke kommer an på hvor fillete tanna er. Når tanna har blitt så betent er det ofte pga gjentatte hull, så noen ganger må man ha krone, mens andre ganger går det greit uten. Så kommer det også litt an på om dette er en tann som utsettes for mye tyggebelastning eller ikke, avhengig av bittet ditt, og hvor den sitter.

Jeg har tannlegeskrekk og grudde meg som pokker før første rotfylling, men det var på ingen måte så ille som jeg fryktet. Har hatt langt verre opplevelser enn det hos tannlegen.

Anonymous poster hash: 18504...852

Skrevet

Takk til dere som svarte på rotfyllingsprosessen:) hvor lenge må man vente før man drar på besøk nr 2? Jeg må rotfylle fordi jeg for 1 år siden dro til tannlegen for første gang på noen år.. (DUMME meg). Da hadde jeg et ganske stort hull i denne tanna, men det rare var at jeg merket ikke noe særlig til det. Fyllingen ble derfor ganske stor, og jeg ble opplyst om at det kan være at jeg må rotfylle. Nå, altså 1 år etterpå, kjenner jeg antydning til tannverk. Det kommer og går, og varer maks 15 minutter. Det er ikke en utholdelig smerte, men det skal jo ikke være sånn at man går rundt med tannverk. Jeg dro på ny sjekk hos tannlegen. Hun banket på tennene mine, men det var vanskelig å lokalisere hvor smerten kom fra. Jeg hadde ikke verk i utgangspunktet da, og hamringa gjorde heller ikke spesielt vondt. Bildene viste ingen nye hull, så hun sa vi måtte se hvordan dette utvikler seg før hun evt. rotfyller. Nå har jeg hatt denne tannverken i ca. 1 mnd, uten at smertene blir verre. Vet ikke hva jeg skal gjøre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...