Gå til innhold

Småbileiere

Gjest made4u

Anbefalte innlegg

Det er uten tvil små biler som er enklest å lukeparkere, ingen har større rom å parkere i enn dem. Likefult er det ofte dem i små biler (Yaris og Polo etc. ) som er reddest for og har vanskligst for å lukeparkere.

Jeg våger påstanden at engstlige personer som er redd i trafikken kjøper små biler, ofte er det nemlig dem som er sinkene og som lager kø bak seg. Sjekk selv, sinka forran kjører ofte en knøttliten bil...

Møter de en lastebil på smal vei så skal trafikk bak sinkes enda mer, selv om ingen har større rom til å passere store biler enn dem i knøttsmå biler. Der to lastebiler kan passere hverandre i maks fart, 90km/t på speedometer med fartssperre, ja der skal dem i småbiler bremse ned fra 70 km/t til noen og femti før dem tør å gi litt gass igjen.

Lære dere å kjøre dere som er slik, så derekan kjøpe dere gode og praktiske biler og kan gå bort fra de knøttsmå og upraktiske bilene dere kjører rundt i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...og du er sikkert av de som alltid legger seg tett opp i rumpa på bilen foran, selv om de kjører i 80 km/t i 80-sone, så skal du absolutt forbi. For å spare det lille minuttet på mila. Og treffer du på andre trafikanter som ikke vil det samme som deg så er dagen din ØDELAGT.

Skaff deg et liv...

Anonymous poster hash: cb7a3...488
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører liten bil, men det har ingenting med at jeg er engstelig i trafikken å gjøre. Denne tråden burde nesten bli lagt under skråblikk og generaliseringer. Jeg opplever ikke det samme som deg TS, når jeg møter på andre småbiler. Eneste jeg merker er at enkelte småbiler bruker litt lenger tid på å komme seg ordentlig opp i fart om de kommer til en slak oppoverbakke, eller kommer fra en mindre vei og skal inn på motorvei. Jeg merker ofte at de som kommer bak meg legger seg tett oppi rumpa på meg, for å demonstrere når jeg akkurat har kommet meg ut på en motorvei, og strever som bare f.... med å komme meg opp i fart i andre gir.

For øvrig ligger jeg stortsett 7-10 km/t over fartsgrensa (pga slingringsmonn på speedometeret), men opplever likevel at andre trafikanter ser på meg som en sinke.

Tror mange av de som møter på såkalte "sinkere" i trafikken bør gå i seg selv, og se på hvilken side av fartsgrensen de selv ligger på. Ofte så er det de som kjører alt for fort, og er en fare i trafikken.

Endret av Hattifnatten
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uten tvil små biler som er enklest å lukeparkere, ingen har større rom å parkere i enn dem. Likefult er det ofte dem i små biler (Yaris og Polo etc. ) som er reddest for og har vanskligst for å lukeparkere.

Jeg våger påstanden at engstlige personer som er redd i trafikken kjøper små biler, ofte er det nemlig dem som er sinkene og som lager kø bak seg. Sjekk selv, sinka forran kjører ofte en knøttliten bil...

Møter de en lastebil på smal vei så skal trafikk bak sinkes enda mer, selv om ingen har større rom til å passere store biler enn dem i knøttsmå biler. Der to lastebiler kan passere hverandre i maks fart, 90km/t på speedometer med fartssperre, ja der skal dem i småbiler bremse ned fra 70 km/t til noen og femti før dem tør å gi litt gass igjen.

Lære dere å kjøre dere som er slik, så derekan kjøpe dere gode og praktiske biler og kan gå bort fra de knøttsmå og upraktiske bilene dere kjører rundt i...

Tja, jeg er delvis enig i innlegget ditt. Det er som oftest sånne små biler som skaper de største køene. Men etter min erfaring har dette med aldersgruppen som kjøper disse bilene. Som oftest er det pensjonister. Jeg kjøpte meg en liten bil, en Golf med 4motion. Er student og kjører 10 mil bortimot hver dag. Den er lett og grei å manøvrere i bytrafikk. + at det er en god vinterbil. Men det har ingenting å gjøre med at jeg er engstelig i trafikken. Jeg har bare rett og slett ikke behov for større bil sånn som livssituasjonen min er nå.

Og dersom to vogntog kan møtes i 90 vil jeg ikke kategorisere det som en smal vei. Men dersom det ER smal vei og det kommer en lastebil imot, da stopper jeg. Jeg tenker bare at det er bedre at jeg kjører utom asfaltkanten og stopper enn at en på flere og 20-tonn må helt utpå kanten for å passere en liten bil som bare veier 1,3 tonn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har stort sett hatt store biler i hele mitt kjøre-liv og har merket det samme... En liten periode på 5 år hadde jeg liten bil, men den var heldigvis sprek nok, og jeg fortsatte mitt "storbil-kjøremønster" og raste forbi alle andre småbiler...

Faren min trengte ny bil fort, og kjøpte den første og beste han fant, en bitteliten en... også han er vant med store biler, og han banner og sverter hver gang han må opp en bratt bakke, den lille drittbilen har jo ikke motorkraft nok til å holde farten opp bakken eller til å foreta en forbikjøring hvis det går sakte... For de som lurer: Han er på utkikk etter ny :)

Men det er generelt noe rart med småbilførere ja, både med tanke på hvordan de parkerer, enda de har all verdens plass til å få bilen innafor strekene, og hvordan de kjører...

Anonymous poster hash: 41a4f...719
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer glatt at jeg er elendig til å lukeparkere, men tror muligens jeg ville vært det om jeg hadde hatt stor bil også.

Å bli kalt "sinke" fordi dusten bak meg absolutt skal kjøre 10-20 km fortere enn fartsgrensen tilsier nekter jeg imidlertid å gå med på. Et av kravene da jeg kjøpte "ny småbil" var for øvrig at den skulle ha motorkraft som var et hakk eller to over minimum for den modellen. 15 år med en gammel skrabb som akselererte fra 0-100 på 24 timer omtrent lærte meg verdien av å ha en motor som sparker litt fra når det trengs.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt meg en liten bil (Opel Corsa) og trives superbra med den. Tror ikke det er bilvalget som avgjør om jeg er en god sjåfør eller ei. Jeg ligger stort sett i fartsgrensa eller fem km over, og jeg er vel da en av de såkalte "sinkene" i trafikken, siden jeg ligger i fartsgrensa og ikke 10-20 km over. Da får jeg heller være sinkekjøreren, det er faktisk andre som bryter fartsgrensen og loven. Jeg liker hvertfall å tro at fartsgrensen er satt av en grunn.

Videre lukeparkerer jeg ikke - men det har mest å gjøre med at jeg bor langt utpå landet, så lukeparkering sjelden er et tema (burde kanskje trent på det, men den tid, den sorg). Og jeg kjører forbi dersom det er nødvendig, men jeg tar ikke ekstra sjanser. Jeg er ikke en engstelig sjåfør, men jeg er en forsiktig sjåfør som ikke tar unødvendige sjanser. Så får heller dere sinnasjåførene med stoooor og kul bil komme fram tre minutter senere.

Når det er sagt så er det tydeligvis ikke bare dere som mener at vi med små biler er noen elendige sjåfører, for jeg får stadig kommentarer på at jeg har liten bil (fra folk som aldri har kjørt med meg, så det kan ikke være det), og føler også at mange med større bil bare MÅ forbi fordi de ikke kan nedverdige seg til å ligge bak en liten bil. Jeg kjører endel større bil i jobbsammenheng, og da er det ikke på langt nær like mange som må forbi. Min hastighet er jo den samme med begge bilene.

Anonymous poster hash: 93046...3e7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg en liten bil (Opel Corsa) og trives superbra med den. Tror ikke det er bilvalget som avgjør om jeg er en god sjåfør eller ei. Jeg ligger stort sett i fartsgrensa eller fem km over, og jeg er vel da en av de såkalte "sinkene" i trafikken, siden jeg ligger i fartsgrensa og ikke 10-20 km over. Da får jeg heller være sinkekjøreren, det er faktisk andre som bryter fartsgrensen og loven. Jeg liker hvertfall å tro at fartsgrensen er satt av en grunn.

Videre lukeparkerer jeg ikke - men det har mest å gjøre med at jeg bor langt utpå landet, så lukeparkering sjelden er et tema (burde kanskje trent på det, men den tid, den sorg). Og jeg kjører forbi dersom det er nødvendig, men jeg tar ikke ekstra sjanser. Jeg er ikke en engstelig sjåfør, men jeg er en forsiktig sjåfør som ikke tar unødvendige sjanser. Så får heller dere sinnasjåførene med stoooor og kul bil komme fram tre minutter senere.

Når det er sagt så er det tydeligvis ikke bare dere som mener at vi med små biler er noen elendige sjåfører, for jeg får stadig kommentarer på at jeg har liten bil (fra folk som aldri har kjørt med meg, så det kan ikke være det), og føler også at mange med større bil bare MÅ forbi fordi de ikke kan nedverdige seg til å ligge bak en liten bil. Jeg kjører endel større bil i jobbsammenheng, og da er det ikke på langt nær like mange som må forbi. Min hastighet er jo den samme med begge bilene.

Anonymous poster hash: 93046...3e7

Dette ligger det nok veldig mye sannhet i! Spesielt folk med BMW og Audi MÅ forbi meg. Og om de drar fra meg? Nei så langt ifra. Det er bare det med at de ikke vil ligge bak. Har også kjørt mye større bil i jobbsammenheng, og ikke blitt forbikjørt da. Enda jeg ikke kjørte like fort da, ettersom jeg kjørte firmabil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ligger det nok veldig mye sannhet i! Spesielt folk med BMW og Audi MÅ forbi meg. Og om de drar fra meg? Nei så langt ifra. Det er bare det med at de ikke vil ligge bak. Har også kjørt mye større bil i jobbsammenheng, og ikke blitt forbikjørt da. Enda jeg ikke kjørte like fort da, ettersom jeg kjørte firmabil.

Jeg kjører forbi alt som ikke ligger 20 over i 60+ soner, om det er en yaris eller semitrailer så skal jeg forbi å gjett om jeg drar ifra deg. Hilsen Audisjåfør :) (Med nok motorkraft) :)

Anonymous poster hash: 6ba81...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører forbi alt som ikke ligger 20 over i 60+ soner, om det er en yaris eller semitrailer så skal jeg forbi å gjett om jeg drar ifra deg. Hilsen Audisjåfør :) (Med nok motorkraft) :)

Anonymous poster hash: 6ba81...f07

Så tøff du er.
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig. Jeg har en liten bil, men det er fordi den var/er billig. Når jeg skal kjøpe meg en "ordentlig" bil, blir det en større en. Jeg er ikke redd for verken trafikk eller lukeparkering.

Kjører ofte forbi andre med "stor" bil også, bilen min er en liten kule ;)

Og når jeg havner bak noen treige, syns jeg det oftest er en stor bil, type ny og dyr, eller en svær varebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig. Jeg har en liten bil, men det er fordi den var/er billig. Når jeg skal kjøpe meg en "ordentlig" bil, blir det en større en. Jeg er ikke redd for verken trafikk eller lukeparkering.

Kjører ofte forbi andre med "stor" bil også, bilen min er en liten kule ;)

Og når jeg havner bak noen treige, syns jeg det oftest er en stor bil, type ny og dyr, eller en svær varebil.

Varebilsjåførene er generelt de mest aggresive foruten drosjebilsjåførene (sistnevnte kjører finere med passasjerer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinka foran er gjerne en pensjonist som ikke kan bruke internett og lese det du skriver.

Anonymous poster hash: bbff6...ae7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring også :) Folk som på død og liv skal kjøpe seg en suv, men som får litt sjokk når de setter seg inn, føler at farten er høyere enn den er, og har ikke kontroll på hvor bilen er i forhold til veikanten (og som derfor ligger midt i veien - for sikkerhets skyld) Bah, er jo umulig å komme forbi den gjengen, og de er et rent lite helv... å møte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Cross Polo, ikke p g.av at jeg er en engstelig sjåfør, men p g av økonomi. Jeg prioriterer å ha nyest mulig bil og kjøper 1 år gammel bil hvert 2-3 år. Skulle jeg hatt større bil, så må jeg ned i årsmodell, og det ønsker jeg ikke. Jeg har hatt Ford Excursion, Ford Explorer, Ford 250, BMW 520I, Audi A6 Ferrari 308 og 355 Berlinetta tidligere og har de beste kjøreopplevelsene fra Alpene og Pyrineene. Skilsmisse gjør underverker for økonomien!

Treffer du meg i trafikken, er det ikke jeg som er en sinke, tvert imot. Min erfaring er at sinkene i trafikken i små biler kan ofte være unge jenter som har hatt lappen i 0 til 2 år eller noe slikt og også pensjonister av begge kjønn, sånn rett før legen egentlig burde ta fra dem sertifikatet.

Anonymous poster hash: 3c2a1...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Cross Polo, ikke p g.av at jeg er en engstelig sjåfør, men p g av økonomi. Jeg prioriterer å ha nyest mulig bil og kjøper 1 år gammel bil hvert 2-3 år. Skulle jeg hatt større bil, så må jeg ned i årsmodell, og det ønsker jeg ikke. Jeg har hatt Ford Excursion, Ford Explorer, Ford 250, BMW 520I, Audi A6 Ferrari 308 og 355 Berlinetta tidligere og har de beste kjøreopplevelsene fra Alpene og Pyrineene. Skilsmisse gjør underverker for økonomien!

Treffer du meg i trafikken, er det ikke jeg som er en sinke, tvert imot. Min erfaring er at sinkene i trafikken i små biler kan ofte være unge jenter som har hatt lappen i 0 til 2 år eller noe slikt og også pensjonister av begge kjønn, sånn rett før legen egentlig burde ta fra dem sertifikatet.

Grattis med tidenes hattkaillbil :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grattis med tidenes hattkaillbil :D

Hva er en hattkaillbil?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Var det noen flere fordommer du ønsket å dele med oss?

Undertegnede kjører nok ikke det som defineres som 'liten bil' i noen som helst sammenheng, men finner slike sitgmatiserende, ovenfra-og-ned-innlegg fra verdensmestere av 'menn' veldig kjedelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en tråd der TS prøver å imponere med sin såkalte "kunnskap". :skratte:

Anonymous poster hash: 83b31...095
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring også :) Folk som på død og liv skal kjøpe seg en suv, men som får litt sjokk når de setter seg inn, føler at farten er høyere enn den er, og har ikke kontroll på hvor bilen er i forhold til veikanten (og som derfor ligger midt i veien - for sikkerhets skyld) Bah, er jo umulig å komme forbi den gjengen, og de er et rent lite helv... å møte!

Nå er det jo slik at det er motsatt av hva du sier her.

Jeg har stor 4-hjulstrekker, og det er skummelt hvor lite man merker farten i en slik stor og tung bil. 80 km/t virker som 60 eller mindre. Jeg låner av og til en Audi A3, og DER virker det jo som 60 km/t er 80...

Det er også mye lettere å beregne bredden på SUV'n, da man sitter så høyt og oversiktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...